در هفتاد و سومین نشست انجمن فرهنگ عامه صورت گرفت؛
توسط: لوار ما
تاریخ: مارس 5, 2024 زمان انتشار: 8:46 ب.ظ کد خبر: 18083

نگاهی به خرده فرهنگ های مشترک کرمان و هرمزگان

در هفتاد و سومین نشست انجمن فرهنگ عامه که پسینگاه شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن موزه ساعت برگزار شد، دکتر حسین سبزه صادقی ، شاعر و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات بحثی پیرامون خرده فرهنگ های مشترک کرمان و هرمزگان ارائه داد.

به گزارش لوار، وی ریشه ی اشتراک خرده فرهنگ های این دو اقلیم را که در گویش های رودباری و بندری ، موسیقی محلی ، آداب و رسوم بومی ، پوشش و تغدیه مشترک جنوب کرمان و هرمزگان و …. هم پوشانی دلرند را تاریخی عنوان کرد و گفت: از گذشته های دور تا پیش از تقسیم استان هشتم که در دوری پهلوی شکل گرفته بود ، همواره این مناطق هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ سیاسی سرنوشتی در هم تنیده داشته اند و در پهنه ی گسترده ی ایران بزرگ فرهنگی همدلانه و همگام نقش آفرینی کرده اند .

وی در ادامه با آوردن شاهد مثال هایی از ادبیات ، موسیقی ، پوشش و تغذیه دو منطقه بحث خود را کامل تر کرد.

پایان بخش صحبت های ایشان معرفی چهار کتاب از حسن کرمی شاعر و پژوهشگر بومی هرمزگان زنده یاد استاد حسن کرمی بود.

گفتنی ست در این نشست استاد یاسر پهلوان مدیر آموزشگاه موسیقی نغمه نیز قطعاتی از موسیقی بومی کرمان و هرمزگان را اجرا کرد.

در این نشست همچنین آقای حاج‌سیروس ترابی مدیر موزه ساعت مختصری از تاریخچه ی ساعت در کرمان گفت و سایر برنامه های معمول هفتگی انجمن مثل “روایت شاهنامه” توسط دکتر فریبا دانشور، گفتگوی جمعی هفته که با موضوع ” زمستان ” بود ، نیز انجام پذیرفت

همچنین شاعران استان آقایان جواد خسروی، محمدرضا براهام ، سپهرداد صادقی و خانم ها سمیه نوروزی و شهین شریفی نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند .