توسط: لوار ما
تاریخ: فوریه 25, 2023 زمان انتشار: 10:42 ب.ظ کد خبر: 14364

نشست های انجمن تاریخی ادبی پاریز به وقت پسین های شنبه کرمان/ تصاویر

سی امین نشست،انجمن تاریخی،ادبی پاریز، عصر امروز شنبه ششم اسفندماه هزار و چهارصد و یک در سالن موزه ساعت،کرمان برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این نشست دکتر حسین سبزه صادقی، شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه پیرامون آیین ” سالاررجبی شهداد
” گفت ؛ هر ساله روز مبعث منطقه شهداد کرمان شاهد جشن سالاررجبی ست،که یک مهمانی بزرگ محسوب می شود

وی افزود ؛ در این جشن همگانی خانواده های شهدادی از دیرباز طبق یک رسم دیرینه با ذبح خروس و پختن آبگوشت نذری آن مبعث را گرامی می دارند

سبزه صادقی یکی از علل انتخاب خروس را برای ابن مهمانی عمومی صرفه ی اقتصادی عنوان کرد و گفت ؛ طبیعتا در گذر زمان به خصوص در گذشته که بخشی از معیشت مردم بر پایه پرورش دام و طیور بوده ، قربانی کردن گاو و گوسفند برای همه خانواده ها امکان پذیر نبوده و از طرفی مرغ هم با توجه به کارکرد تولید تخم و جوجه کشی در اقتصاد مردم نقش مهم تری نسبت به خروس داشته است ، لذا می بینیم که هوشمندانه برای این نذری خروس انتخاب شده است .

وی اهمیت مبعث را در مناسبت های ماه رجب برای مردم مسلمان این منطقه دلیل اصلی دادن لقب سالار به جشن سالاررجبی عنوان کرد و گفت ؛ خوشبختانه این رسم دلنشین که سبب گردهمایی آیینی مردم و صله ی رحم می شود همچنان در این دیار فرهنگی تاریخی برگزار می شود.

در این نشست همچنین محمدرضا براهام شاعر و روزنامه نگار به تشریح یک رسم از منطقه جنوب کرمان پرداخت.

وی به رسم رقص قالی در عروسی های این منطقه اشاره کرد و گفت ؛ در تعامل و وصلت و استقبال طوایف عروس و داماد نسبت به هم رقص قالی انجام می شود.

وی اضافه کرد ؛ در این رسم یک قالیچه به صورت نماد همراه با ساز و دهل و رقص و پایکوبی در مسیر مهمانان عیش انداخته می شود که به نوعی پهن کردن فرش،قرمز برای گذاشتن عزت و احترام به افراد است.

در این نشست گروه موسیقی نغمه به سرپرستی استاد یاسر پهلوان به اجرای برنامه پرداخت که محتوای یکی از آهنگ های اجرا شده غزلی از خواجوی کرمانی از ساخته های این هنرمند بود.

برنامه با شعرخوانی شاعران حاضر در جمع و واگویی زیست خاطره های اعضا به پابان رسید.

اجرای این برنامه با دکتر فریبا دانشور از گوینده های رادیو کرمان بود و دبیری انجمن را خانم افسانه افشارزاده بر عهده دارد‌

گفتنی ست نشست های انجمن پاریز شنبه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خیابان زریسف سالن موزه ساعت برگزار می شود و هئیت مدیره این انجمن از حضور دوست داران فرهنگ و هنر در ابن دورهمی فرهنگی هنری استقبال می کند.