توسط: لوار ما
تاریخ: سپتامبر 25, 2021 زمان انتشار: 8:42 ق.ظ کد خبر: 9606

نشست بررسی جایگاه ادبیات جنوب کرمان در کشور برگزار شد

نشست بررسی جایگاه ادبیات جنوب کرمان در کشور با حضور نویسندگان برجسته جنوب کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، نشست بررسی جایگاه ادبیات جنوب کرمان در کشور با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، دکتر علیرضا دوراندیش، استاد منصورعلیمرادی، سهراب براهام، زمان صادقی، مهرداد بهزادی و کیوان براهام و نویسندگان برجسته جنوب کرمان برگزار شد.

حسین اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در این نشست، اظهارداشت: جنوب کرمان نخبگان فرهنگی زیادی در سطح کشور دارد که ما قدردان چنین نخبگانی هستیم.

وی با بیان اینکه تجلیل از بزرگان فرهنگی و هنری جنوب کرمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، تصریح کرد: ما به افتخار آفرینان این حوزه بدهکاریم بزودی با دعوت از وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از بزرگان فرهنگ و هنر تجلیل می کنیم.

اسحاقی با اشاره به صدور مجوز فرهنگ نامه در جنوب کرمان گفت: با کمک نویسندگان برجسته جنوب کرمان این مهم در همه حوزه ها پژوهشی، مقاله های دانشجویی، معرفی بزرگان فرهنگ و هنر و … چاپ و در کشور منتشر می شود.

وی  در حوزه حمایت از چاپ و نشر با بیان اینکه از سال ۹۴ کمیته خرید کتاب در این اداره کل راه اندازی شده است، گفت: تمامی ناشران جنوب کرمان که چاپ کتاب داشتند در این کمیته حمایت شدند.

اسحاقی عنوان کرد: در حوزه نمایش نامه نویسی تاکنون این اداره کل از هر کتابی که در این حوزه چاپ شده حمایت کرده است.

منصور علیمرادی استاد ادبیات جنوب کرمان در این نشست با اشاره به چرایی عدم استقبال عمومی از ترویج گویش جنوب کرمان گفت: ما برای ادبیات هر سرزمینی باید به پشتوانه آن توجه کینم.

وی با بیان اینکه ما دونمونه ادبیات مکتوب نوشتاری و ادبیات شفاهی، داریم، عنوان کرد: ادبیات کهن ما مدفون شده است ما مرز هایی خواهیم داشت که ادبیات نوشتاری هستند و یکی از کهن ترین مرزهای ادبی جهان مربوط به جیرفت است.

علیمرادی افزود: جیرفت در زمان سلجوقیان مرکز رفت آمد شاعران بوده است و اما بسیاری از اطلاعات در دسترس ما نیست سرزمین ما ادبیات کلاسیک داشته است که ما از آن بی خبر هستیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۷۰ انجمن ادبی در جیرفت راه اندازی شد که یک جریان ادبی شکل گرفت و چهره های فرهنگی در این انجمن فعالیت کردند، گفت: در حوزه ادب شفاهی جنوب کرمان کم نظیر است و در جهان زبانزد می باشد.

دکتر علیرضا دور اندیش نیز در این نشست گفت: از زمان انتصاب آقای اسحاقی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان  جهش های خوبی در حوزه فرهنگی جنوب کرمان صورت گرفته است که بسیار قابل تقدیر می باشد.

وی تصریح کرد: از ظرفیت های رسانه ای در جنوب کرمان بخوبی در حوزه معرفی نویسندگان استفاده نشده است می طلبد آثار نویسندگان بیش از پیش معرفی شوند.

سهراب براهام درخصوص اینکه ما ازچه زمان متوجه شویم فرزندانمان در ذهن شان تخیل وداستان شکل می گیرد، گفت: گاهی بچه ها  غول جادویی ازیک قصه تعریف می کنند واین تخیل  در ذهنشان است و همین مهم زبان نقاشی یک تخیل وقصه است که روایت می شود وبعد ازاین مراحل انشا نویسی است.

کیوان براهام نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که شعر محلی ما دارد، مهمترین هدف بنده به عنوان دبیرکل انجمن های ادبی جنوب کرمان، راه اندازی و ثبت انجمن های شعر محلی جنوب کرمان است و سعی می کنیم ثبت این انجمن ها را از روستاها شروع کنیم.

بهزادی نیز در این نشست به دیدگاه و نظرات خود در مورد شعر و نثر پرداخت و گفت: در حوزه نمایش نامه نویسی کسانی کار می کنند که با دل و جان وارد این حوزه می شوند.

وی تصریح کرد: وقتی که متن نمایش نامه ای چاپ می شود قطعا استقبال از این مهم زیاد می شود و از سراسر کشور به این مهم توجه می شود.

زمان صادقی نیز در این نشست با اشاره  به وضعیت چاپ کتاب گفت: کتاب های زیادی در حوزه فرهنگ و گویش جنوب کرمان چاپ شده است که بیش از ۹۰ درصد آنها فقط یکبار چاپ شده اند باید راهکاری برای چاپ مجدد این کتاب ها ارائه شود.

وی بیان کرد: در حوزه شعر نیز چندی کتاب بصورت کلی از آثار تمام شاعران چاپ شده است که بهتر است این مهم بصورت شهرستانی چاپ شود.

زمانی عنوان کرد: چاپ کتاب آخرین مرحله پژوهش هست که می طلبد به خوبی خریداری و از آن حمایت شود.