توسط: لوار ما
تاریخ: مارس 9, 2024 زمان انتشار: 2:35 ب.ظ کد خبر: 18148

 بحران آب و فرو نشست زمین در کرمان

یادداشت؛ دکتر صمیم ارزاتی

میانگین بارش یک سال آبی کامل در این استان ۱۳۷.۱ میلیمتر است  وامسال تاکنون ۴۱.۲ درصد از این میزان تامین بارش شده که نشان می دهد بارش‌های امسال ۵۸.۸ درصد از میانگین سالانه کمتر است.
و با وجود تعداد چاه‌های غیرمجاز آب در شمال استان ۹۸۱ و در جنوب ۸ هزار و ۶۸۶ و در مجموع ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان موجود است.
با پدیده ای به نام فرونشست زمین در استان روبه رو هستیم که پیامدهای اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی زیادی را در پی دارد. به عنوان مثال، آسیب به زیرساخت‌هایی نظیر راه، هزینه‌های قابل‌توجهی را به کشور تحمیل می‌کند و بر روی اقتصاد نیز تاثیر می‌گذارد. این مسئله، بر روی کیفیت زندگی مردم اثر منفی می‌گذارد. به علاوه، فرونشست زمین با کاهش ظرفیت آبخوان‌ها، باعث ایجاد مشکل در سیستم‌های تامین و توزیع آب می‌شود.

برای برطرف کردن این مشکل راهکار‌هایی که می توان برای استان کرمان به مسئولین پیشنهاد داد از جمله :

استفاده صحیح و کارآمد از منابع آبی

این کار را می‌توان با اصلاح روش‌های آبیاری، مانند استفاده از روش‌های قطره‌ای یا بارانی یا اصلاح کاشت محصولاتی که به آبیاری کمی نیاز دارند، انجام داد.

ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی و غیر فعال کردن چاه های غیر مجاز و عمیق

تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها

کاهش صنایعی که برای اداره آن‌ها به حجم بالایی از آب نیاز همانند صنعت فولاد و پتروشیمی در کویر ایران و انتقال آنها به مجاورت دریا است.

حفر چاه‌هایی که بتوانند آب‌های مازاد سیلابی روی سطح زمین را در خود ذخیره کنند.

کنترل قانونی منابع آبی

دولت باید در حفظ منابع آبی کشور کوشش کند و هر فعالیت صنعتی و کشاورزی را که برای اداره آن به آب زیادی نیاز هست به‌خوبی بررسی کرده و چنانچه توجیه اقتصادی نداشت، جلوی فعالیت آن را بگیرد.