توسط: لوار ما
تاریخ: می 31, 2023 زمان انتشار: 11:05 ب.ظ کد خبر: 15410

میدان ارگ ممنون که هستی ….

به مناسبت افتتاح چندین باره میدان سی صد ساله ارگ کرمان !!!!!!؟؟؟؟

به گزارش پایگاه خبری لوار، دکتر مجید حکاک زاده شهروند کرمان طی یادداشتی نوشت:
داشتم فکر می کردم خوب است که در دوره قاجار میدان ارگ کرمان ساخته شد وگرنه مجموع مدیریت شهری ، شورای شهر و شهرداری کرمان امروز چه چیزی را بعنوان پروزه توسعه شهری افتتاح می کردند ؟ البته اگر بشود گفت افتتاح ؟؟؟ چون معنای افتتاح یک پروژه بر اساس آنچه که در لغت نامه ها آمده است به معنای شروع به کار و سرآغاز پروژه ای که قبلا” وجود نداشته و به تازگی ایجاد و مورد بهره برداری قرار گرفته است می باشد نه پروژه ای که حدود سی صد سال است وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است ، لذا بنظر می رسد استفاده از کلمه بهسازی میدان ارگ کمی مناسب تر از استفاده عامدانه از کلمه افتتاح می بود .
اینکه در حوزه مدیریت شهری ، میدان ارگ کرمان چرا و به چه دلیل مورد اقبال اعضای شورای شهر و شهرداران در دوره های مختلف قرار داشته است موضوع بسیار عجیبی است زیرا طی چهل سال گذشته تقریبا” در تمامی دوره های مختلف مدیریت شهری ، میدان ارگ کرمان حداقل یکبار مورد (افتتاح ؟؟؟؟) قرار گرفته است ، در حیرتم حتی ناسا هم به این اندازه به افتتاح یک پروژه در یک محل خاص نپرداخته است.
بعنوان یک کرمانی که پنجاه و اندی سال در این شهر زندگی می کنم به جرات می گویم که میدان تاریخی ارگ که در سال ۱۳۸۰ بعنوان یکی از آثار ارزشمند ملی ایران به ثبت رسیده است برای تمامی شهروندان کرمانی موزه ای است از خاطرات شان که در کنار سایر مکان های تاریخی همچون میدان گنجعلی خان و میدان مشتاقیه از نظر فرهنگی و اجتماعی بخشی از سرمایه فرهنگی و اجتماعی شهر محسوب می شود و شاید توجه وافر مدیران شهری کرمان در دوره های مختلف به این میدان و اجرای پروژه های عمدتا” سلیقه ای که بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی گاها” نه تنها تاثیرچندانی هم بر حفظ هویت فرهنگی و تاریخی آن نداشته بلکه موجب آسیب رسانی به این اثر ارزشمند ملی و تغییر هویت تاریخی و فرهنگی آن نیز شده است هم به همین دلیل است زیرا بقول بزرگی آنچه که در نگاه شهروندان مهم است را راحت می توان در چشم شان فرو کرد …
سوالی که برای بسیاری از شهروندان و فرهیحتگان شهر مطرح است این است که میدان ارگ و سایر بناهای تاریخی و فرهنگی شهر اصولا” چه جایگاهی در برنامه مدیریت شهری ، شهرسازی و توسعه شهری بخصوص توسعه گردشگری شهری دارند ؟ و مهمتر از این ،آیا اساسا” مجموع مدیریت شهری کرمان شامل شورای شهر و شهرداری محترم برنامه جامع و هدفمندی در خصوص شهر کرمان تهیه و تدوین نموده اند که در آن ظرفیت هر یک از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر مورد مطالعه علمی قرار گرفته و پروژه هدفمندی برای آن تهیه باشد تا شاهد ایده های گوناگون و بعضا” متضادی همچون طرح های پیاده محوری ، طرح های غیر پیاده محوری و … از سوی افراد مختلف در مورد آنها نباشیم؟؟؟؟ که بعید می دانم چون هر چه جستیم نیافتیم .
در خاتمه جا دارد از سوی مجموع مدیریت شهری شهر کرمان (شورای محترم شهر و شهرداری محترم و …) از میدان ارگ تشکر و قدردانی کنم و بقول جونای امروزی بگم…
(میدان ارگ ممنون که هستی….)