با حضور امام جمعه و نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی:
توسط: لوار ما
تاریخ: سپتامبر 18, 2021 زمان انتشار: 1:30 ب.ظ کد خبر: 9547

 موانع و مشکلات کشاورزان و گلخانه داران کهنوج بررسی شد/ تصاویر

*✍️ خدامراد میرآبادی*
🔰 صبح دیروز جمعه حاج آقای شکرالهی پس از دیدار با طلاب وارد مسجد جامع کهنوج شد و پس از اقامه ی نماز جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین *حاج شیخ احمد نجنو* به درخواست کشاورزان و گلخانه داران با هیئت همراه به روستای زیری از توابع شهرستان کهنوج عزیمت کرد.
🔰 در خطبه ی دوم نماز جمعه حاج آقا نجنو گفت: *سال زراعی گذشته محصولات کشاورزی مردم روی زمین ماند و کشاورزان با مشکلات عدیده ای رو به رو شدند. لذا از حاج آقا شکرالهی که در مسجد هم حضور دارند ، تقاضا دارم با توجه به فرا رسیدن فصل کشت تصمیماتی اتخاذ فرمایند تا موانع و مشکلات سال گذشته برای کشاورزان تکرار نشود*
🔰 به همین منظور بیشتر گلخانه داران با حضور در گلخانه ی آقای نادر ملایی در یک نشست صمیمی به طرح مسائل و مشکلات حوزه ی کشاورزی پرداختند.


🔰 ابتدا آقای نادر ملایی گفت: سال زراعی گذشته علاوه بر خسارت سرما زدگی و بذر قلابی با صرف هزینه های هنگفت و دوباره کاری محصولات صادراتی خیار خار دار و فلفل شمشیری و فلفل شاخ بزی را برای صادرات به ارمنستان و روسیه به بازار عرضه کردیم که متاسفانه با بسته شدن مرزهای بازرگانی و دبه ی طرف قرار داد ضررها و خسارتهای هنگفتی را متحمل شدیم . این در حالی است که متاسفانه بانک کشاورزی وامهای ما را استمهال نمی کند و روی وثیقه های ما اجراییه صادر کرده است!


🔰 در ادامه آقای یزدان خواه افزود: هزینه های کشت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و با توجه به عبور خط لوله ی گاز از نماینده تقاضا داریم نسبت به گاز کشی به گلخانه ها اقدام لازم را معمول فرمایند.
🔰 آقای سلیمی یکی دیگر از کشاورزان کهنوج خاطر نشان کرد: متاسفانه در فصلی که محصولات کشاورزان به بازار عرضه می شود ، یا مشکل ناوگان حمل محصولات داریم یا آنقدر کرایه ها بالاست که عملا چیزی عاید کشاورزان نمی شود.
🔰 آقای محمد رئیسی یکی دیگر از گلخانه داران گفت: در قرار دادهای وامهای کشاورزی عنوان مشارکت ذکر شده ولی با توجه به افت قیمت محصولات کشاورزی و خسارت ناشی از خشکسالی و طوفان و بسته شدن مرزها و مصوبه ی هیئت دولت در خصوص استمهال وامهای کشاورزی چرا بانک کشاورزی فقط روی مشتریان خوش حساب بیشتر فشار می آورد؟
🔰یکی دیگر از کشاورزان گفت: تامین کارگر ، قیمت بالای نهاده های کشاورزی ، منع به کارگیری اتباع بیگانه، کرایه ی بالا ، آفت و بلایای طبیعی از یک طرف و فشار بانک کشاورزی در فصل کشت برای وصول مطالبات خود عملا کشاورزی را در سال زراعی پیش رو از رونق و چرخه ی تولید خارج خواهد کرد.


🔰 در همین راستا برخی کشاورزان از صندوق بیمه ی محصولات کشاورزی و ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه در خصوص تایید بلایا و آفتهای طبیعی گله داشتند و آنها را بیشتر صوری و غیر کاربردی می دانستند.
🔰 کشاورزان مدعی بودند ، که سازمان تعاونی روستایی با قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات داغ کشاورزان خسارت دیده را تازه کرد و کارخانه های رب و دلالان و سلف خران هم محصولات مردم را به یغما برده و بدهیهای خود را پرداخت نمی کنند!
🔰 شکرالهی در خصوص قیمت خرید محصولات تضمینی گفت: با ورود کمیسیون کشاورزی به منطقه مصوب شد که قیمت سیب و پیاز به ازای هر کیلو ۲ هزار تومان باشد و مصوبه به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار ارسال شد که با دستور مستقیم رئیس جمهور وقت این مصوبه اجرایی نشد!
🔰عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در دو جلسه ی جداگانه موضوع کشاورزان خسارت دیده جنوب استان کرمان را به سمع و نظر حضرت آیت الله رئیسی رسانده ام و شما در آن کلیپ هم مشاهده نمودید که مستقیم در خصوص کشاورزان جنوب مطالبی را عرض کردند و قول دادند که تیم اقتصادی دولت از یک طرف و رایزنهای فرهنگی و سیاسی وزارت امور خارجه به همراه تیمهای اقتصادی وزارت خارجه و تیم اقتصادی دولت معضل فروش محصولات کشاورزی را مرتفع نمایند
🔰 وی در حینی که با کشاورزان صحبت می کرد هم شماره ی وزیر جهاد کشاورزی را گرفت و هم شماره ی دکتر خدا رحمی را و هر دو بزرگوار از آن طرف خط قول دادند که مشکلات مطروحه ی کشاورزان را به جد دنبال خواهند کرد .
🔰 آقای شکرالهی از کشاورزان خواست تا مسائل و مشکلات خود را مکتوب و دو نفر به نمایندگی از بقیه برای دیدار با مقامات ذیربط راهی تهران شوند.
در پایان آقای شکرالهی و هیئت همراه ، زیری را به مقصد جلسه ی بعدی ترک کرد.