توسط نشر فرهنگ عامه در سالن موزه ساعت کرمان برگزار شد ؛
توسط: لوار ما
تاریخ: ژانویه 15, 2024 زمان انتشار: 1:30 ب.ظ کد خبر: 17920

مراسم رونمایی از رمان “مرد سر ظهر” اثر محمد‌ احسان امیرماهانی

مراسم رونمایی از کتاب " مرد سر ظهر " نوشته ی نویسنده جوان کرمانی ، محمد احسان امیرماهانی شنبه بیست و سوم دی ماه ۱۴۰۲ با حضور تعدادی از علاقه مندان به حوزه ادبیات داستانی در سالن موزه ساعت کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این مراسم دکتر فاطمه پورجعفری ، مترجم و منتقد ادبیات و عضو هئیت علمی دانشگاه پیرامون چیستی رمان و کارکرد جهان داستانی در زندگی انسان گفت: رمان نویس جهان را در قالب های متعدد انسانی می بیند و سعی می کند ابعاد مختلف یک رویداد را از زوایای متعدد ببیند که خود به پیوند دادن مخاطب با تکثر می انجامد.


وی افزود ؛ رمان به ما یادآوری می کند که ما شبکه ای از انسان ها هستیم و به زبان آریس مرداک، فیلسوف و نویسنده ایرلندی، خواندن قصه، ما را وادار به پذیرش تفاوت ها و نظرگاههای میان انسانها می کند و این به نمایش گذاشتن شیوه های متعدد زیست و واکنش های احتمالی انسانی در موقعیت های مختلف، بیگانه ها را به درون مخاطب می آورد، و بدین سان، همه هستی جزئی از او شده و او دیگر با جهان غریبه نبوده و مرگ دیگری را خواستار نخواهد بود.
دکتر پورجعفری در ادامه گفت : در نهایت برای لذت بردن از جهان قصه ها، باید صبور بود. باید به متن اجازه داد که آهسته بر جان بنشیند و ذهن ما را قلقلک دهد. تنها در این صورت است که طلسم ورودی غار قصه ها شکسته شده و جهانی جادویی و شگفت انگیز، آن سوی غار، بر ما نمایان می گردد.

در ادامه این مراسم رستم سلطانی رمونی ، پیشکسوت حوزه داستان نویسی و پژوهشگر ادبیات گفت : «داستان واحدی منسجم است که در آن نویسنده می کوشد با شیوه های غیر متعارف تعلیق را ایجاد کند، هر شخصیت ، قهرمان یا ضد قهرمان در کشمکش ها و تنگناهایی که نویسنده در خلق اثر داستانی ایجاد می کند ، به عنوان کنش‌گر با خواننده ارتباط می گیرد، نویسنده ی موفق نویسنده ای است که بتواند به خوبی از عهده ی آن بر آید.
به طور مثال در کلیدر دولت آبادی وقتی شیرو خواهر گل محمد با ماه درویش می گریزد ، وی به دنبال شیرو می رود و او را در ملک بابا قلی بندار در قلعه چمن می یابد و کارد را از بغل کفشش می کشد انتظار می رود شیرو کشته شود اما این خلاف رسم قهرمانی است.
پس قهرمان چه می کند؟
چطور از پس این آبروی رفته بر خواهد آمد؟
آیا شیرو را رها می کند؟
پس تعصب ایل چه می شود؟
اینجا تنها گیس بافته ی شیرو را می برد و شیرو را رها می کند و به سراغ ماه درویش می رود.
قهرمان اینگونه از چالش ایجاد شده رها می شود و خواننده را همراه می کند.

وی افزود ؛ برای ایجاد تعلیق در داستان باید به راهکارهای خلاقانه ای اندیشید که می توانند هر لحظه چرایی ها و چگونگی های بیشتری بیافریند.
داستان منسجم در ایجاد پیرنگ چه در خلق موقعیت و چه در ایجاد و پرداخت شخصیت با همین ظرافت‌ها روبرو است…»
وی ضمن تبریک به نویسنده ، رمان ” مرد سر ظهر ” را اثری قابل تامل توصیف کرد و گفت : در نشست رونمایی قراری بر نقد کتاب نیست و بیشتر هدف معرفی ست و بدیهی ست هر تالیفی نقاط قوت و ضعفی دارد که اگه فرصتی دست دهد و جلسه ای نقدی برگزار شود پیرامون این کتاب نظراتی دارم که مطرح خواهم کرد
در ادمه نشست لیلا راهدار نویسنده و مدرس ادبیات داستانی که تالیف کتاب آموزشی ۱۵ قدم تا داستان نویسی را نیز در کارنامه ادبی خود دارد، گفت :.ارسطو به عنوان پایه گذار اصل داستان و نمایش سه وحدت را برای داستان به عنوان سه اصل مهم مطرح می کند.
وحدت زمان.
وحدت مکان .
وحدت موضوع.که به عنوان پیرنگ در ادبیات داستانی شناخته می شود و در این رابطه گر چه هوراس بعدها وحدت لحن رو هم مطرح کرد اما در واقع این سه وحدت اصل اساسی داستان های کلاسیک رئالیسم به شمار می روند.
و همه ی انسجام داستان در این سبک از نگارش از این اصول پیروی می کند

وی در ادامه گفت : این رمان به عنوان یک اثر رئال به طور نسبی این سه وحدت را رعایت کرده است و نشان از شناخت نویسنده دارد.

راهدار در ادامه ضمن توصیه به تهیه و مطالعه این کتاب گفت ؛ دنیای نوشتن دنیایی سخت است و تاب آوری و دانش و صبر خاص خود را می طلبد و بی شک از نویسنده جوان و مستعد ” مرد سر ظهر ” اگر دغدغه جدی اش ادبیات باشد در آینده بیشتر خواهیم شنید

گفتنی ست این کتاب در ۳۰۸ صفحه با قیمت ۲۰۰ هزار تومان توسط نشر فرهنگ عامه منتشر شده است، و علاقه مندان می توانند برای تهیه کتاب به کرمان ، خیابان استقلال ابتدای خیابان پروین اعتصامی دفتر نشر و فروش کتاب فرهنگ عامه مراجعه کنند .