مژده مشایخی؛
توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 11, 2021 زمان انتشار: 8:27 ب.ظ کد خبر: 9401

محوطه ی نابسامانِ مقبره میرحیدر مهنی اسفندقه

🔹️این اثر تاریخی یادگار دوران صفویان؛محوطه ی اختصاصی و مسیر دسترسی و ورودی ندارد.

مژده مشایخی

🔶️به نظر چابکی لازم برا به سامان رسیدن کارها در مسئولان دیده نمی شود و پیرو همین عدم‌چابکی و هماهنگی لازم شاهد هستیم‌ برخی امور که صرفا با یک جلسه کوتاه مشکلات آن رفع میشود، متاسفانه سالهای سال است به حال خود رها شده اند در حالی که رفع مشکل آن‌نه گره خورده به تحریم و رفع تحریم هاست! و نه اینکه نیاز به اعتبار آنچنانی دارد.

🔶️ساماندهی محوطه مقبره میر حیدر مهنی اسفندقه یا گورخانه نیز در همین گروه مشکلاتی که عنوان شد، جای دارد و نابسامانی آن سالهای سال برجاست به طوری که حتی از داشتن یک تابلو راهنما برای گردشگران‌هم‌ محروم‌ مانده است.‌
این اثر تاریخی دوران صفویه که چون نگینی زیبا در بخش اسفندقه قرار دارد، متاسفانه مسیر دسترسی و ورودی ندارد و در حصار باغ و زمین هایی قرار گرفته که مالک و صاحب دارد.

🔶️ البته که قبرستان خصوصی در کنار این‌بنای تاریخی دلیلی بر این نیست که این نماد ۵۰۰ ساله به این بهانه به حال خود رها شود. میرحیدر از عارفان نامدار عصر خود بوده که آرامگاه او که اثر ثبت شده میراث فرهنگی است باید مورد توجه مسئولان محلی و میراث فرهنگی قرار گیرد.

🔶️متاسفانه عدم داشتن ورودی به این بنا، عدم وجود محوطه ای هر چند کم وسعت در اطراف این اثر تاریخی با وجود استقبال گردشگران از بازدید این اثر، همچنان مشکل لاینفکی است که سالهاست گریبانگیر این اثر یادگار دوران صفویه شده است.

🔶️ در کنار کمک میراث فرهنگی که متولی اصلی این بخش است، کمک بخشداری در جذب اعتبارات استانی و همچنین استفاده از کمک دهیاری می تواند در رفع اینگونه مشکلات راه گشا باشد.‌ در این راستا برگزاری جلسه ای با حضور میراث فرهنگی، بخشداری و دهیاری، همچنین‌مالک باغ اطراف محوطه میرحیدر می تواند کمک زیادی به رفع این‌مشکل قدیمی کند.

🔶️ چندی قبل با درخواست از بخشداری اسفندقه البته از معاونت آن مجموعه و درخواست از اداره میراث فرهنگی جیرفت قرار بر تشکیل چنین جلسه ای گذاشته شد اما بعد از ماهها فقط در حد همان استقبال گرم طرفین باقی ماند و اجرایی نشد.

🔶️ایجاد یک حریم و حد و حدود برای این بنای تاریخی الزامی است.
دارا بودن ورودی و مسیر دسترسی و نصب تابلوی راهنمای گردشگری از ابتدایی ترین اصولی است که باید یک‌اثر تاریخی از آن برخوردار باشد.

🔶️خوشبختاته مقبره چندین سال قبل بر اساس اعتبارات میراث فرهنگی مرمت شده هر چند هنوز درب و پنجره ای که قرار بوده برای آن‌نصب شود به مقصد نرسیده است!، اما این‌ مرمت در محوطه ی نامناسب اطراف این بنا اصلا به چشم‌نمی آید.
می طلبد همه مسئولان از میراث فرهنگی جیرفت، بخشداری اسفندقه با حمایت فرمانداری جیرفت و کمک دهیاری و همراهی مالک اراضی اطراف مقبره میرحیدر با برگزاری جلسه به سامان گرفتن این‌ اثر تاریخی ثبت شده کمک کنند.
🔶️ اینروزها بخشدار اسفندقه سرکار خانم بیگ زاده به سمت معاونت برنامه ریزی فرمانداری جیرفت منصوب شده اند و فرصت مناسبی است تا در این جایگاه اعتبار استانی به مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی اسفندقه از سوی این معاونت تخصیص داده شود.

🔶️فقط یک‌لحظه تصور کنید مسیر‌ ورودی و محوطه اطراف این اثر سنگفرش شده باشد و گرداگرد محوطه آن با سنگچین و نرده کشی از باغ و اراضی اطراف جدا شود.، چقدر زیباست و به بنای تاریخی ابهت می بخشد، باشد که چنین شود!