قابل توجه استاندار کرمان؛
توسط: لوار ما
تاریخ: فوریه 6, 2022 زمان انتشار: 11:59 ق.ظ کد خبر: 10399

محوطه های تاریخی جنوب کرمان چشم انتظار اعتبارات تخریب سیل

محوطه های تاریخی تا زمانی که کاوش و حفاری در آن صورت نگرفته باشد، حفاظت از آن در برابر باد و باران خیلی نگران کننده نیست اما وقتی در محوطه ای کاوش صورت می گیرد و آثار معماری بدست می آید، به دلیل اینکه در معرض آفتاب، باران و باد قرار دارد نیازمند حفاظت بسیار است تا آسیب نبیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، با توجه به اقلیم‌ منطقه جنوب کرمان که طوفان و باران‌های رگباری اش قدرت تخریب زیادی دارد خاصه اینکه سازه های تاریخی جنوب از جنس آسیب پذیر خشت و چینه است، همه این شرایط می طلبد هر ساله سطوح آثار تاریخی منطقه گل اندود شود تا از گزند باد و باران در امان بماند. متاسفانه اینروزها و در پی بارندگی های شدید چند هفته گذشته در جنوب کرمان که خسارت زیادی به زندگی مردمان‌جنوب کرمان وارد آورده، آثار تاریخی این‌منطقه نیز دچار آسیب شده چنانکه به تپه باستانی کنارصندل و شهر قدیم جیرفت آسیب ۳۰ تا ۵۰ درصدی وارد شده و تندیس گلی معروف تپه کنارصندل نیز دچار تخریب شده است.

بنا به نظر کارشناسان، اصولی ترین روش حفاظتی در محوطه هایی مانند تپه کنارصندل و شهر قدیم جیرفت ایجاد حفاظ دائمی و مسقف کردن این محوطه ها می باشد اما اجرای این حفاظ دائم اعتباری کلان می طلبد که متاسفانه در طی همه سالهای بعد از کاوش برای این محوطه ها در نظر گرفته نشده است!.

پوشش گل اندود از پوشش های حفاظتی در دسترس برای آثار تاریخی است که البته در صورتی میتواند از تخریب آثار در برابر باران و باد جلوگیری کند که هر ساله بر سطح آثار انجام شود تا آسیب پذیری کمتری در آنها ایجاد شود.

همکاری مسئولان محلی از جمله فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دهیاران در کنار میراث فرهنگی می تواند بازویی قوی در حفاظت از میراث مان باشد که متاسفانه در جنوب کرمان چنین همکاری وجود ندارد!. کمک به مرمت آثار تاریخی منطقه با همراهی این نهادها میتواند در جلوگیری از تخریب این‌آثار بسیار موثر باشد.

میراث فرهنگی که اعتبار کافی در دست ندارد، از استاندار محترم کرمان درخواست میشود اعتباری از محل اعتبارات تخریب سیل اخیر، برای مرمت این آثار تخصیص داده شود تا از شناسنامه تاریخی مان اثری باقی بماند.