توسط: لوار ما
تاریخ: ژوئن 27, 2020 زمان انتشار: 8:36 ق.ظ کد خبر: 8595

مجموعه “بازی های محلی روبارزمین” اثر زمان صادقی به چاپ رسید+تصویر

کتاب "بازی های محلی روبارزمین" اثر زمان صادقی نویسنده قلعه گنجی با 58صفحه و با قیمت 35هزار تومان توسط نشر فرهنگ عامه کرمان به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار، زمان صادقی نویسنده توانای قلعه گنجی به خبرنگار ما گفت: سال هاست که از زاویه واژه در عرصه فرهنگ پژوهش می کنم، واژه ها را که دسته بندی می کردم متوجه شدم یکی از  شیرین ترین موضوعات فرهنگی و همچنین یکی از حساس ترین موضوعات در توصیف نوشتن بازی هاست، برای این تصمیم گرفتم بطور جداگانه روی تک تک بازی ها بصورت میدانی پژوهش کنم و آنها را ریز به ریز توصیف کنم و از آنهایی که می توانستم بازسازی کنم عکس گرفتم.

وی افزود: در این مجموعه  که به عنوان #بازی_های_محلی_رودبارزمین# در نشر فرهنگ عامه به چاپ رسیده است به لحاظ رقابت به بازی ها با رقابت گروهی و فردی دسته بندی شده اند و هر گروه به لحاظ جنس به بازی های پسرانه و دخترانه و به لحاظ سن به گروه های نوجوانان، کودکان و خردسالان تقسیم شده اند.

این پژوهشگر فرهنگ ادامه داد: در هر بازی بصورت ماهرانه سعی کردیم نوع رقابت، زمین بازی، هدف بازی، تعداد بازیکنان وسایل بازی، آوازها ، قوانین بازی، برد و باخت و فلسفه بازی را توصیف کنیم و روی هم رفته به بیش از چهل بازی پرداخته ام.

وی اشاره کرد: بعضی از بازی ها از جمله یکی از آنها که عکس آن روی جلد کتاب است اگر چه به ظاهر کاری زشت به نظر می رسد اما فلسفه آن بسیار تربیتی و آموزشی است

زمان صادقی تصریح کرد: بعضی از بازی ها انگار مثل یک رمان  تاریخی اجتماعی هستند، بعضی یک نمایش تئاتر بسیار جذاب هستند، در بعضی آموزش امور زندگی بیان شده است و بعضی یک ورزش رزمی هستند که هر خواننده ای به مذاق خود برداشت های متفاوتی می تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری این بازی ها این قابلیت را دارند که بصورت اپلیکیشن و انیمیشن فیلم و تئاتر ساخته شوند، افزود:
سال گذشته بازی کَل گردُنکا اپلیکیشن آن توسط دانش آموز دبیرستان عاشورای قلعه گنج ساخته شد و در مرحله کشوری جشنواره خوارزمی هم مقام آورد و اپلیکیشن آن نیز با همین نام در بازار قابل نصب است.