توسط: لوار ما
تاریخ: آوریل 28, 2023 زمان انتشار: 3:17 ق.ظ کد خبر: 14809

شعر رضوی در طی این سال ها، رشد کمی و کیفی خوبی داشته است

با توجه به اهمیت شعر رضوی و آئینی و از آنجا که انتقال مفاهیم و موضوعات ارزشی توسط شعر حائز اهمیت است، گفتگوی کوتاهی با زکریا اخلاقی شاعر و منتقد ادبیات کشورمان داشته ایم که در ادامه می خوانید.

آقای اخلاقی بزرگوار ممنون که این وقت را در اختیار رسانه ما قرار دادید، با چندتا سوال در مورد شعر رضوی در خدمتتان هستیم.
لطفا بفرمایید اولویت جشنواره‌ی شعر رضوی چه باشد خوب است؟
باسلام و ادب. جشنواره باید در کنار فراخوان و مسابقه و دعوت شاعران به ارائه‌ی آثار موجودشان، برنامه‌ای هم برای ترغیب شاعران، به‌ویژه شاعران جوان به خلق آثار تازه در ساحت شعر رضوی، و ارتقای سطح آثار آن‌ها داشته باشد. اقداماتی همانند ارتباط با شاعران و آموزش و نقد آثار آن‌ها در فضای مجازی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها، و معرفی کتاب‌هایی در موضوع شخصیت امام رضا علیه السلام و آثار و معارف آن حضرت.
شعر رضوی اگرچه در این سال‌ها رشد کمی و کیفی خوبی داشته است، اما دو نکته‌ی قابل توجه در شعرها وجود دارد، یکی سطحی بودن کارها، و دیگری همانند بودن بسیاری از آثار که ناشی از تقلید و تکرار است. عزیزان برگزار کننده باید در این دو جهت قدری سرمایه‌گذاری کنند و شاعران را به سمت نوآوری و عمق بخشیدن به شعرهایشان جهت‌دهی کنند.
– نتایج برگزاری نشست‌های جشنواره‌ی شعر رضوی در استان‌های دیگر چیست؟ به نظر شما این نشست‌ها ادامه داشته باشد یا خیر؟

تا آن‌جا که بنده اطلاع دارم این نشست‌ها بی‌نتیجه نبوده، و بحمدالله تحرک و نشاطی در دوستان جوان ایجاد کرده است. البته نباید به شعرخوانی و شنیدن شعر شاعران استان‌ها اکتفا شود، بلکه باید به صورت کارگاه‌های آموزش و نقد ادامه یابد، و چون با یکی دو جلسه‌ی حضوری نمی‌شود همه‌ی راهنمایی‌های لازم انجام گیرد، خوب است یک گروهی در فضای مجازی تشکیل شود و چند تن از اساتید لطف کنند وقت بگذارند و شعرها را نقد کنند و راهنمایی‌های لازم را برای دوستان جوان داشته باشند.
– جشنواره در سیاست‌گذاری و سوق دادن شاعران کشور در جهت معارف رضوی چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟
همان طور که عرض کردم شعر جوان رضوی به لحاظ محتوا باید غنی‌تر شود، و این کار در گرو تلاش شاعران جوان در مطالعه‌ی منابع مربوط به شخصیت امام رضا علیه السلام است. جشنواره باید در سه بخش تاریخ زندگی حضرت، روایات و معارف منقول از آن بزرگوار، و شعرهای برجسته و طرازی که در مورد آن حضرت سروده شده است، منابع مطالعاتی معین کند، و کتاب‌ها و آثار مناسبی را که در این زمینه وجود دارد، معرفی کند، و در صورت امکان خود آن کتاب‌ها یا فایل آن‌ها را در دسترس شاعران قرار دهد.
البته روشن است که کار اصلی بر عهده‌ی خود عزیزان شاعر است که تلاش کنند و بی‌آن‌که در ورطه‌ی شعارزدگی گرفتار شوند، این آموزه‌ها و معارف را در شعرهایشان به نمایش بگذارند.
مؤید باشید.