توسط: لوار ما
تاریخ: آوریل 28, 2024 زمان انتشار: 1:42 ب.ظ کد خبر: 18307

شب شعر “رواق رضوی” در کرمان برگزار شد

با حضور تنی چند از شاعران استان کرمان شب شعر رواق رضوی با محوریت شعر آیینی و امام‌رضایی در حوزه هنری کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این مراسم دکتر احمد میرزاده، عضو انجمن قلم ایران به عنوان مهمان ویژه‌ی این مراسم گفت: سخن گفتن در وادی ادبیات دینی یک تعبیر متناقض است؛ چراکه ادبیات عرصه‌ی بدعدت و دین عرصهی ثبات و از سویی دین مظهر صداقت و ادبیات، افضل آن اکذب آن است.
وی افزود: از این حیث باید بدانیم که باید تعریف شعر آیینی و ادبیات دینی را روشن کرد که ادبیات دینی به شکلی که شعر آیینی جایگاه خودش را حفظ کند.
میرزاده گفت: از آنجا که قدیمی‌ترین متن ادبی گات‌های اوستایی‌ست؛ باید گفت اصلا ادبیات در ایران، با ادبیات آیینی آغاز شده است.
دکتر میرزاده تصریح کرد: باید از شعری که موضوع دینی دارد ولی موضع ندارد پرهیز کرد اینکه یک شاعر نسبت به وظایف روز،‌ سکوت می‌کند کار آسانی‌ست؛ اما جایی که کار بر شاعر دشوار می‌شود، انجابیست که صمیمیت و ادبیت کلام با موضع همراه است.
عبدالرحیم عبدالکریمی دبیر انجمن ترانه کرمان نیز با اشاره به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی گفت: محبت اهل بیت(ع) با خون و روح و جان مردم دیار کریمان عجین شده است و عشق به امام رضا(ع) در تک تک ذرات و وجود این مردم تبلور یافته و این موضوع را می‌توانید از رفتار و کردار و گفتار و کنش کرمانی ها احساس کنید.
وی افزود: ارادت به اهل بیت و خصوصا امام رضا(ع) بعنوان سلطان معنوی ایران زمین، در شعر شعرای این سرزمین کاملا نمود و بروز کرده و برای همین است که جشنواره شعر رضوی کرمان سالها قبل تر از جشنواره بین المللی امام رضای مشهد در این شهر برگزار می‌شده است.
دبیر انجمن ترانه کرمان همچنین از شاعران و ترانه سرایان، خصوصا ترانه سرایان کرمان خواست تا در حوزه شعر و ترانه رضوی نیز طبع آزمایی کنند تا شاهد آفرینش ترانه‌های ناب در این گونه شعری باشیم.
سیدعلی منصوریان دبیر انجمن دل عالم نیز با ابراز خرسندی از استقبال بی‌نظیر شاعران کشور در جشنواره شعر رضوی گفت:خوشبختانه بیش از دوهزار اثر به دبیرخانه شعر رضوی ارسال شده است.
وی گفت: این دوره امیدواریم که حضور شاعران دیار کریمان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر شود.
محمدعلی عرب‌نژاد رئیس کانون شاعران آیینی استان کرمان از گسترده شده فعالیت انجمن شعر و ادب خادمیاران رضوی کرمان خبر داد و افزود: قصد داریم فعالیت این کانون را با محوریت مرکز استان و با رویکرد جدید و همراهی شاعران و سایر انجمن‌هایی که مشتاق همکاری در این زمینه هستند، گسترش دهیم و امیدواریم بتوانیم شعر و شاعران آیینی کرمان را طبق روال گذشته در سطح کشور مطرح کنیم.