توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 31, 2023 زمان انتشار: 7:57 ب.ظ کد خبر: 17440

سفر به جاده ابریشم

دکتر فریبا دانشور/

رفتن به ازبکستان ودیدن شهرهای تاشکند،سمرقند،بخارا،خیوه،وهمچنین عبور از مرز تاجیکستان،دیدن شهر پنجکند وسپس عبور از جاده های پر پیچ وخم پنج رود و رسیدن به آرامگاه پدر شعر فارسی(رودکی)سالها درفکر واندیشه من بود،از دید من سفر یه سرمایه است و براستی پخته کند خام را،کشورهای زیادی رو گشته ام از خاوردور وخاور نزدیک آسیای میانه وخوشبختانه مهر ماه امسال۱۴۰۲توفیق رفتن به این سفر تاریخی،فرهنگی فراهم شد توانستیم بهمراه همسر ودوستان همدل مسیر جاده ابریشم رو طی کنیم،وآشنایی با فرهنگ مردم ازبکستان افق دید روشن تری رو برایم فراهم کرد، سفرنامه ای رو از این سفر دوهفته ای فراهم کردم که سعی میکنم دستاوردهای این سفر رو با شما به اشتراک بگذارم. امروز کمی در مورد فرهنگ مردم ازبکستان خدمتتان عرض کنم که، همه مردم صبح از خواب بیدار می شوند، صبحانه، ناهار، شام می خورند، آنها عاشق لذت بردن از غذاها و شیرینی های خوشمزه هستند.
قلمرو ازبکستان بزرگترین قلمرو نیست. اما، به طرز شگفت انگیزی، بسیاری از ملیت ها و گروههای قومی مختلف در چنین قطعه نسبتاً کوچکی از زمین زندگی می کنند. سنت ها، ذهنیت و فرهنگ ازبکستان بسیار غنی و بدیع است، اما اگر به هر منطقه نگاهی بیندازید، از دیدن اینکه آداب و رسوم و سنت ها این مکان ها را از هم جدا می کنند، شگفت زده خواهید شد. بنابراین، تاریخچه غذاهای ازبکستانی از جمله طعم، غذا و دستور پخت بسیار جالب، خاص و رنگارنگ است.
هر منطقه از جمهوری با روش های مختلفی برای پختن غذاهای مشابه مشخص می شود که طی قرن ها تکامل یافته است. به عنوان مثال پلو در سراسر ازبکستان پخته می شود. اما دستور پخت پلو بسته به منطقه ممکن است متفاوت باشد. اعتقاد بر این است که بیش از ۱۲۰۰ دستور پخت پلو وجود دارد.
مردم ساکن در شمال غذاهای گوشتی و محصولات آردی را ترجیح می دهند. در جنوب بیشتر از سبزیجات و غلات استفاده می شود. دستور پخت این غذاها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به بخشی از فرهنگ و ذهنیت ازبکستان تبدیل شده است.
در اینجا ظرافت فرهنگ ازبکستان با تاریخ غنی، بناهای تاریخی ارزشمند، سنت های منحصر به فرد نهفته است. در مورد عادات غذایی، غذاهای ازبکی و روش های تهیه آنها بازتابی از تاریخ، سنت های قدیمی و میراث فرهنگی است.