توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 20, 2023 زمان انتشار: 2:22 ب.ظ کد خبر: 17318

زنگ پایانی سومین دوره جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» نواخته شد

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» با حضور مهمانان و اهالی فرهنگ برگزیدگان و شایستگان تقدیر را در بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی کرد.

به گزارش لوار، آئین اختتامیه این دوره از جشنواره در حالی برگزار شد که همدلی و همدردی هنرمندان و مهمانان در حمایت از مردم غزه و فقدان تاسف‌بار فیلم‌ساز نام‌آور زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرشان دو پیرنگ اصلی این مراسم بود.

فیلم‌های کوتاه این دوره نوید ظهور فیلمسازان خلاق نسل جدید را می‌دهد

دبیر این دوره از جشنواره ضمن عرض تسلیت بابت جنایات غزه بیان کرد: در کشور ما و بیشتر نقاط دنیا «مادر» یک کلمه کلیشه‌ای، اندکی فرمایشی و فقط از زاویه دید احساسی با آن برخورد شده. از قضا وقتی فراخوان این جشنواره اواخر فرودین منتشر شد آثار متنوع و خلاقانه‌ای به دست ما رسید که من همه آن‌ها را در هیات انتخاب دیدم. بسیاری از آثاری که حتی در داوری انتخاب نشدند واجد ارزش‌های ویژه‌ای بودند که می‌توانند تبدیل به یک ایده خوب یا فیلمساز موفق در آینده شوند. در فیلم‌های کوتاهی که در جشنواره امسال دیدم این نوید را می‌بینم که اتفاق خوبی پیرامون فیلم‌های درباره مادر می‌تواند بیفتد.

منصوره مصطفی‌زاده افزود: در سومین دوره این جشنواره از زحمت‌کشان دو دوره پیشین و این دوره تشکر می‌کنم و با پخش زنده از روبیکا دوستان دور از پایتخت سهل‌تر و روان‌تر آثار خود را فرستاده و هم‌اکنون نظاره‌گر آئین اختتامیه این مراسم به صورت آنلاین نیز هستند.

حمایت نهادها و سازمان‌ها از جشنواره فقط معنوی بود

دبیر سومین دوره جشنواره «مادر» گفت: در این دوره از جشنواره تقریبا می‌توانم بگویم سراغ همه نهادها و سازمان‌های مرتبط رفتیم. همه وقتی عنوان جشنواره «مادر» را می‌شنیدند خوشحال می‌شدند، تشویق می‌کردند اما مثل سازمان ملل که فقط وقتی جنایات از حد می‌گذرد تنها محکوم می‌کنند ما هم بسیار مورد تمجید قرار گرفتیم اما به جز روبیکا از هیچ نهاد دیگری حمایتی به جز آفرین و باریک‌ا… دریافت نکردیم.
اگر قرار است تغییری در جهان اتفاق بیفتد از مادر شروع می‌شود

مصطفی‌زاده تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر قرار باشد در این مملکت اتفاق خوبی بیفتد، چیزی تغییر کند حتما باید از مادر شروع شود. مادرها هستند که نسل بعدی را می‌سازند. اگر قرار باشد که جهان به سمت صلح برود باید از مادرها شروع شود. امیدوارم روزی کلمه مقدس مادر چیزی به جز کلمه فرمایشی و کلیشه‌ای امروز باشد و متوجه باشیم که کسانی که برای مادران انرژی می‌گذرند سعی می‌کنند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند.

«آبا»ی مهدی موسوی محبوب‌ترین فیلم از نظر مخاطب
در بخش بعدی این جشنواره برگزیدگان داوریِ بخش مردمی در بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد و فیلم «آبا» به کارگردانی مهدی موسوی برزکی شایسته دریافت عنوان محبوب‌ترین فیلم این دوره از جشنواره از نظر مخاطب شد که تندیس خود را به فاطمه مرتاضی بازیگر پیشکسوت این فیلم به احترام مادرانگی ایشان تقدیم کرد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش محبوب‌ترین عکس به امید علیزاده تعلق گرفت. همچنین در بخش پویش «مادر دوست‌داشتنی من» هم فاطمه عموزاد از شهرستان گلوگاه به عنوان برگزیده معرفی شد.
در بخش بعدی این جشنواره مهدی مسعودشاهی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «مادر» در سخنانی ضمن ارزش نهادن بر فعالیت‌های هنری که نام «مادر» را بر دوش می‌کشند از حمایت بیشتر نهادهای مختلف از هنرمندان جوان تاکید کرد و رهبر قنبری مستندساز پیشکسوت نیز به عنوان نماینده هیات انتخاب پیرامون نقش مادر در آثار هنری و ویژگی‌ آثار راه‌یافته به این دوره از جشنواره به بیان نکاتی پرداختند.

معرفی برگزیدگان سومین دوره جشنواره «مادر»

تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره با حضور پوران درخشنده، ابوالفضل همراه، منصوره مصطفی‌زاده و مهدی مسعودشاهی بخش بعدی این آئین هنری بود. بر این اساس در بخش پویانمایی «شب گمشده» به کارگردانی عباس‌علی شریفی، «میم» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» به کارگردانی حنانه وحیدی به عنوان کاندیداهای این بخش معرفی شدند و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدرضا خردمندان به فیلم «میم» تعلق گرفت.

در بخش مستند؛ فیلم‌های «مادر» به کارگردانی نعمت‌الله سرگلزایی، «زرافشان» ساخته مهدی رجبیان و «بی بی جان» به کارگردانی حمید میرحسینی نامزدان این بخش بودند که فیلم «زرافشان» جایزه بهترین مستند در بخش نقش مادر و «بی بی جان» عنوان مستند برتر در بخش مفهوم مادری را از آن خود کردند.
در بخش فیلم داستانی؛ فیلم‌های «چپ دست» به کارگردانی نسرین محمدپور، «مادربزرگ» ساخته حسین دارابی و «یک به توان بی نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه در این بخش معرفی شدند و بنا بر رای هیات داوران فیلم

«مادربزرگ» در بخش نقش مادر و «یک به توان بی نهایت» در بخش مفهوم مادری به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» به فیلم «مادر» به کارگردانی نعمت‌الله سرگلزایی تعلق گرفت.

در پایان آئین اختتامیه دو فیلم «آبا» به عنوان فیلم برگزیده مخاطبان و «مادر» برگزیده ویژه هیات داوران برای شرکت‌کنندگان در این مراسم نمایش داده شد.