امام جمعه جیرفت:
توسط: لوار ما
تاریخ: جولای 25, 2018 زمان انتشار: 7:52 ق.ظ کد خبر: 2597

دلالی عامل اصلی مشکلات کشاورزی جنوب کرمان است/ضرورت ورود نمایندگان برای تدوین برنامه لازم‌الاجرای تغییر الگوی کشت

به گزارش پایگاه خبری لوار، حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار داشت: وجه مشترک تریبون نماز جمعه و رسانه را بیان مشکلات مردم برای رفع آن‌ها است، اگر هر برنامه‌ مورد نقد جدی قرار نگیرد با مشکل اساسی مواجه می‌شود و مدل مدیریتی به یک گرایش خاص رو می‌آورد.

وی بیان داشت: ممکن است، رسانه‌ای حتی سخن حق را بگوید، اما شاید بیان آن به ضرر نظام باشد، زیرا با توجه به گستردگی ارتباطات، اطلاعاتی که بازگو می‌شود در اختیار تمام سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی قرار می‌گیرد و دشمنان به دنبال بهره‌برداری خاص خود از آن‌ها هستند، بنابراین باید دقت نظر ویژه‌ای در این امر صورت گیرد.

مهم‌ترین سلاح دشمنان برای براندازی نظام ناامیدی ملت است

 سعادت‌فر با تأکید بر اینکه باید ایجاد روحیه امید در مردم و حفظ نظام جمهوری اسلامی در اولویت کاری رسانه‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: دشمنان با برنامه زمان‌بندی شده به دنبال براندازی نظام هستند که مهم‌ترین سلاح آن ایجاد یأس و ناامیدی در میان ملت است.

 

وی افزود: اگر اینگونه القا شود که مدیران مشکلات مردم را درک نمی‌کنند و یا در صورت درک کردن، توانایی رفع آن‌ها را ندارند، جامعه از نظام مأیوس می‌شود که بدترین حالت ممکن است، همگی به خوبی می‌دانیم که مشکلاتی وجود دارد که البته لاینحل نیست، اما به دست خارجی‌ها نیز قابل رفع نبوده، بلکه با توان داخلی می‌توان، آن‌ها را برطرف کرد.

تکیه بر ظرفیت داخلی موجب نشاط اجتماعی می‌شود

سعادت‌فر عنوان کرد: امیدآفرینی در جامعه به معنای عدم بیان مشکلات نیست، زیرا مردم آن‌ها را به خوبی لمس می‌کنند، بنابراین نگفتن آن‌ها منجر به بی‌اعتمادی به رسانه‌ها می‌شود، اما تکیه بر ظرفیت و نیروی داخل موجب ایجاد نشاط شده و مردم را برای رفع گرفتاری‌های با مدیران و مسؤولان همگام می‌کند.

امام جمعه جیرفت ادامه داد: افرادی که رفع مشکلات را منوط به تفاهم با خارجی‌ها می‌دانند، خائن هستند، زیرا آن‌ها موجب ایجاد یأس در جامعه می‌‌شوند، برخی‌ها نیز انتقاد از مسؤولان را هم‌نوایی با خارجی‌ها می‌دانند در صورتی که چنین برداشتی نادرست است، ما معتقد هستیم که نظام کارایی لازم را برای رفع مشکلات دارد در حالی که ممکن است، آن مسؤول نداشته باشد.

روحیه وفاداری مردم به نظام تقویت شود

وی ابراز داشت: باید روحیه وفاداری مردم به نظام تقویت شود، اما این امر به معنای بیان نکردن مشکلات و حمایت ۱۰۰ درصدی از برخی افراد نیست، همچنین رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای قلم بزنند که مسائل عامه مردم را مطرح کنند و تنها به یک گروه و جریان خاص نپردازند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

امیدآفرینی در جامعه به معنای عدم بیان مشکلات نیست/ القای تفاهم با خارجی‌ها برای رفع مشکلات خیانت است
امام جمعه جیرفت گفت: امیدآفرینی در جامعه به معنای عدم بیان مشکلات نیست، زیرا مردم آن‌ها را به خوبی لمس می‌کنند، بنابراین نگفتن آن‌ها منجر به بی‌اعتمادی به رسانه‌ها می‌شود،.

مسؤولان استان در محاسبات درآمد پسته را از سبد کشاورزی جدا کنند

سعادت‌فر در بحث اقتصاد منطقه جنوب کرمان خاطرنشان کرد: مسؤولان استانی باید در محاسبات درآمد حوزه کشاورزی پسته را از سبد کشاورزی جدا کنند، زیرا درآمد کلان این محصول ضعف در سایر محصولات را می‌پوشاند بر همین اساس آمار و ارقام سرانه کشاورزی استان را مطلوب نشان می‌دهد که می‌طلبد، این خطای محاسباتی از بین برود و در این صورت کفه‌های ترازو تغییر فاحشی می‌یابد.

وی با بیان این سؤال که چرا کشاورزی در جنوب کرمان منتج به تولید ثروت نمی‌شود، اذعان داشت: ظرفیت‌های طبیعی و نیروی انسانی قابل قبولی در این منطقه وجود دارد که موجب تولیدات باکیفیت و انبوه می‌شوند، اما به ثروت نمی‌رسند، در گذشته دولتی‌ها اغلب دلیل آن را عدم وجود زیرساخت‌های لازم از جمله صنایع تبدیلی اعلام می‌کردند در حالی که اکنون خود این مجموعه‌ها موجب فشار بر کشاورزان شده‌اند.

دلالی عامل اصلی مشکلات کشاورزی جنوب کرمان است

سعادت‌فر پدیده شوم دلالی را عامل اصلی مشکلات کشاورزی جنوب کرمان ذکر و اضافه کرد: کشاورزی که با زحمت محصول خود را تولید کرده به دلیل حضور دلالان به جای ثروت به بدهی رسیده که رفع این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی لازم و ایجاد تعاونی‌ها با مشارکت کشاورزان است.

ضرورت ورود نمایندگان برای تدوین برنامه لازم‌الاجرای تغییر الگوی کشت

امام جمعه جیرفت گفت: منابع آبی و خاکی ما به سرعت در حال نابودی است، بنابراین باید الگوی کشت محصولات کشاورزی را تغییر دهیم، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مدعی داشتن برنامه برای این امر است، اما کسی آن را اجرا نمی‌کند، چنین برنامه‌ای کاملاً بی‌فایده است، بنابراین باید یک برنامه لازم‌الاجرا با ورود نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی برای رفع خلأهای قانونی تهیه و تدوین شود که موجب تحول اساسی در اقتصاد می‌شود.

معادن جنوب کرمان منجر به تولید فقر برای مردم شده است

وی با اشاره به اینکه ذخایر معدنی بسیار قابل توجهی در جنوب کرمان وجود دارد که برای عامه مردم ناشناخته است، بیان داشت: معدن یکی از منابع مهم اقتصادی منطقه و متعلق به مردم آن است، اما با وجود سرمایه‌گذاران غیر بومی این معادن تنها منجر به تولید فقر برای آحاد جامعه می‌شوند.

لزوم ایجاد تعاونی برای رفع مشکل معادن جنوب کرمان

سعادت‌فر یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکل معادن جنوب کرمان را ایجاد تعاونی ذکر کرد تا منافع آن به عامه مردم برسد و تصریح کرد: باید شرکت‌هایی را که در حوزه معادن این منطقه فعالیت دارند با توجه به درآمد عجیب و غریب آن‌ها ملزم کرد که مسؤولیت اجتماعی خود را بپذیرند و مردم را در این سود شریک کنند.

نمره قابل قبول نظام در ارائه خدمات به مردم جنوب کرمان 

وی افزود: در مجموع به خدماتی که نظام جمهوری اسلامی فارغ از دولت‌های مختلف در منطقه جنوب کرمان به مردم ارائه کرده است، نمره قابل قبولی تعلق می‌گیرد که رسانه‌ها موظف به انعکاس و بیان آن‌ها در راستای امیدوار کردن مردم هستند.

 

سعادت‌فر همچنین در بحث نماز جمعه عنوان کرد: این نهاد از ابتدای تأسیس خود تاکنون در خدمت نظام و ولایت بوده و به هیچ حزب و گروهی وابستگی نداشته و همین امر موجب شده است که در قلوب مردم جایگاه قابل توجهی داشته باشد.

استان کرمان از نظر کمیت رتبه سوم نماز جمعه‌‌های کشور را دارد

امام جمعه جیرفت اظهار داشت: قبل از انقلاب نماز جمعه یکی از ابواب فقهی مورد بحث در میان علما بود، اما هیچ زمانی نتوانستند، این نهاد را در سطح جامعه برپا کنند، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی ۹۰۰ تریبون نماز جمعه در سطح کشور وجود دارد، استان کرمان نیز از نظر کمیت رتبه سوم را دارا است و در جیرفت این تریبون همواره در خدمت نظام و مردم بوده و هست.

سطح فرهنگ دینی جامعه نسبت به زمان جنگ بالاتر و عملکرد مسؤولان ضعیف‌تر است

وی با قیاس فرهنگ عبادی جامعه نسبت به هجمه‌هایی که اکنون و در ابتدای انقلاب وجود داشت، ادامه داد: با توجه به تهاجم‌ها و شبیخون‌های فرهنگی گسترده سطح فرهنگ دینی جامعه در حال حاضر نسبت به زمان جنگ بسیار بالاتر است، اما برنامه‌ریزی مسؤولان برای ارتقا آن بسیار ضعیف است و نمره بسیار پایینی در این زمینه اخذ می‌کنند.

حضور مسؤولان در نماز جمعه جیرفت بسیار کم‌رنگ است

احمد سعیدی مسؤول ستاد نماز جمعه شهرستان جیرفت نیز در این نشست اظهار داشت: بخش قابل توجهی از رسانه‌های منطقه جنوب کرمان در انعکاس اخبار منطقه موفق عمل کرده است، اما با توجه به وجود مشکلات گسترده این میزان فعالیت کفایت نمی‌کند و نیازمند همت و تلاش بیشتری از سوی آن‌ها هستیم.

وی راز و رمز موفقیت یک رسانه را تعامل سازنده آن دانست و ابراز داشت: رسانه‎ها دارای تریبون بسیار پرقدرت و اثرگذاری در سطح جامعه هستند و از این منظر با تریبون نماز جمعه تفاوتی ندارند، آن‌ها امام جمعه را به عنوان همکار خود تلقی کنند و با پوشش خطبه‌ها در ترویج این نهاد مقدس بکوشند.

 

سعیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در قرآن کریم و روایات نسبت به اقامه نماز جمعه تأکید فراوانی شده است، اهالی مطبوعات می‌توانند با پردازش مسائل دینی بستر تجلی حضور مردم را در نماز جمعه فراهم کنند تا بتوانیم در مقابل این تهاجم‌های عظیم فرهنگی که برای ریشه‌کن کردن محتوای عبادی زندگی مردم ایجاد شده است، قاطعانه مقاومت کنیم.

وی اذعان داشت: با ابراز تأسف حضور مسؤولان در نماز جمعه بسیار کم‌رنگ است و تنها در هفته‌ها و روزهای متعلق به نهاد خاص خود مشاهده می‌شوند در حالی که حضور مردم در تمام طول سال بسیار پررنگ است بر همین اساس می‌طلبد، مسؤولان هوشیار باشند تا در این زمینه از مردم عقب نمانند.

جیرفت جزو پنج شهرستان برتر استان از نظر مشارکت مردم در نماز جمعه است

سعیدی اضافه کرد: در سطح کشور حدود دو تا ۱۰ درصد از جمعیت در نماز جمعه شرکت می‌کنند در حالی که اقامه نماز بر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد واجب است، شهرستان جیرفت نیز از نظر تعداد شرکت‌کنندگان در این نهاد مقدس جزو پنج شهرستان برتر استان کرمان به شمار می‌رود و در اوج حضور آن‌ها تا ۵ هزار نفر برآورد شده است.

خبر: محدثه سعیدی/فارس