توسط: لوار ما
تاریخ: می 27, 2023 زمان انتشار: 4:50 ب.ظ کد خبر: 15275

تکمیل حدنگاری؛ خرمشهر پیش روی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، محمدسعید ابراهیمی_ مسئول روابط عمومی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سیرجان طی یادداشتی نوشت:

خرمشهر در سپهر عمومی ایرانیان، نه صرفا نام یک شهر بلکه نماد هر کارزار نفس‌گیر و فتح خرمشهر، مظهر همت و غیرت ایرانی مسلمان است و از این روست که رهبر معظم انقلاب در سی و چهارمین سالگرد این پیروزی عظیم، از تعدّد میدان‌های خرمشهرگونه و “لزوم فتح خرمشهرهای پیش‌رو” سخن به میان آوردند؛ خرمشهرهایی که ماهیت و ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و به تعبیر ایشان، ماحصل آن آبادانی است.

از این رو بر دستگاه‌های مختلف حاکمیتی فرض است که با واکاوی منظومه فکری و عطف توجه به دغدغه‌های ایشان در زمینه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… نسبت به شناسایی و احصاء این میدان‌ها اقدام و در جهت فتح آن بکوشند.

با عنایت به اینکه جنگ امروز که مبتنی و متکی بر سلاح تحریم است، بیشتر ماهیت اقتصادی دارد طبعا یکی از خرمشهرهایی که باید فتح شود، پشت سر نهادن مطلوب گردنه‌هایی است که در مسیر حرکت اقتصاد کشور وجود دارد.

در این میان با عطف توجه به مزایای اقتصادی پرشمار صدور اسناد رسمی مالکیت و به ویژه فصل الخطاب صریح رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت مشخص شدن وضعیت مالکیت متر به متر مربع زمین در شهرها و روستاها، می‌توان اتمام حدنگاری را به مثابه خرمشهری دیگر دانست که باید فتح گردد و از این رو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مدت‌هاست تمام توش و توان خود را در جهت این مهم، مصروف داشته است.

صدور سند رسمی مالکیت برای املاک و مستغلات مسکونی و تجاری با ارتقاء ارزش اقتصادی املاک و فراهم آوردن امکان اخذ تسهیلات بانکی، به تقویت بنیه اقتصادی آحاد جامعه می‌انجامد.

همچنین سنددار شدن اراضی زراعی و باغی با فراهم آوردن زمینه هوشمندسازی کشاورزی، افرایش بازدهی و کیفیت محصولات را موجب می‌شود که گام بلندی در تامین امنیت غذایی به مثابه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی پایدار به شمار می‌رود.

از دیگر سوی حدنگاری و صدور اسناد مالکیت کاداستری برای کلیه پهنه‌های کشور به واسطه دقت بالا و صعوبت جعل این اسناد، کاهش چشمگیر اختلافات ملکی بر سر حد و مرزهای املاک و نیز سوء استفاده سودجویان و زمین‌خواران و به عبارت دیگر ارتقاء نظم و بهداشت قضایی را در پی دارد.

با توجه به آنچه از نظر گذشت، اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) مدت‌هاست به عنوان کارویژه اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین گردیده و این سازمان با بالفعل نمودن و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های ملی و محلی، در زمینه تحقق حداکثری این قانون به عنوان مطالبه محوری رهبر انقلاب، گام‌های بلندی از جمله تحقق ۹۹ درصدی حدنگاری اراضی ملی و پیشبرد ۴۰ درصدی کاداستر کشاورزی برداشته و تا تحقق نهایی حدنگاری از پای نخواهد نشست.