معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:
توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 23, 2017 زمان انتشار: 2:42 ب.ظ کد خبر: 786

تصویب تعرفه خدمات پرستاری در منزل، نویدی برای جامعه پرستاری کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت گفت: تصویب تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط هیئت محترم دولت در تیر ماه ۹۶ به عنوان یک خبر خوشی برای جامعه پرستاری می باشد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت گفت: تصویب تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط هیئت محترم دولت در تیر ماه ۹۶ به عنوان یک خبر خوشی برای جامعه پرستاری می باشد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی لوارجنوب، دکتر «علی سالاری‌مقدم» در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط هیئت محترم دولت در تیر ماه ۹۶ به عنوان یک خبر خوشی برای جامعه پرستاری گفت: امید می‌رود این مهم سبب توسعه مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل شود و به تبع آن شاهد افزایش سواد سلامت و آگاهی مردم در زمینه خود مراقبتی باشیم.

وی با اشاره به فعالیت سه مرکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در جنوب کرمان تصریح کرد: پرستاران پرتلاش مشغول خدمت به هموطنان در بیمارستان‌ها و منازل و سطح جامعه بوده و شغلششان به آن‌ها آموخته است که درباره مشکلات هموطنان بی‌اعتنا نباشند.

سالاری‌مقدم خاطرنشان کرد: باتوجه به اجرای طرح تحول سلامت و کاهش پرداختی بیماران و ایجاد انگیزه برای پرستاران جوان جویای کار ضروری است سازمان‌های بیمه‌گر تعرفه خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش خود قرار دهند.

معاون درمانی دانششگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: هم‌اکنون بسیاری از بیماران در منازل بستری هستند و نیازمند دریافت مراقبت‌های استاندارد، کیفی و خوب هستند، اما متأسفانه به‌علت نبود قانون و چارچوب‌های اصولی از این خدمات محروم هستند و در این میان نیز در بسیاری موارد شاهدیم که کسانی که مراقبت پرستاری در منزل ارائه می‌دهند، افراد حرفه‌ای و تخصصی نیستند و بی‌شک با این مصوبه و ورود پرستاران حرفه‌ای به این حوزه جلوی این گونه سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته می‌شود.

سالاری‌مقدم خاطرنشان کرد: بی‌شک با توجه به هزینه‌های بسیار زیادی که ارائه خدمات در بیمارستان‌ها به دولت تحمیل می‌کند، ارائه بسیاری از این خدمات در منزل حتی با پشتیبانی بیمه‌ای می‌تواند بسیار به نفع اقتصاد بهداشت و درمان کشور باشد و بار زیادی از دوش دولت بردارد و می‌تواند کمک بسیار شایانی در دریافت خدمات بهینه‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای مردم و نظام سلامت باشد.

وی گفت: هم‌چنین خدمات پرستاری در منزل می‌تواند مقداری از مراجعات مردم حتی  در سطح اول و خانه‌های بهداشت در جامعه شهری و روستایی بکاهد و برخی خدمات مورد نیاز مردم در این سطح با قیمت پائین‌تر و دسترسی آسان‌تر و کیفیت بهتر در منازل مردم به آن‌ها ارائه شود.

سالاری‌مقدم افزود: تعرفه و حق‌العمل خدمات مرکز طبق دستورالعمل‌ها و تعرفه‌هایی است که هر سال توسط وزارت و شورای عالی بیمه ابلاغ می‌شود، تخلف از تعرفه، مشمول قوانین جاری وزارت می‌شود.

وی با اشاره به تعهدات این مراکز خاطرنشان کرد: مرکز موظف است در خصوص درخواست بیمار یا وابستگان او جهت انجام خدمات پرستاری در منزل(Home care)، قراردادی را که در حیطه عملیات مراقبتی و تعرفه و بهای خدمات را مشخص می‌کند، تنظیم و به امضاء طرفین برساند. این قرارداد باید شامل نام و مشخصات بیمار، آدرس محل زندگی، نوع بیماری، برنامه مراقبتی، هزینه و نحوه پرداخت و رضایت آگاهانه باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: جهت رفاه حال و لحاظ شدن حقوق شهروندان و افزایش رضایت مردم جنوب کرمان از کیفیت خدمات مراقبت پرستاری در منزل(Home care) و در راستای افزایش کیفیت خدمات در منزل براساس دستورالعمل نظارتی که از طرف معاونت پرستاری ابلاغ شده دانشگاه  علوم پزشکی جیرفت نیز اقدام به تشکیل شورای نظارت بردفاتر خدمات پرستاری در منزل کرده و در این راستا براساس چک لیست نظارتی از دفاتر فعال در این حوزه بازدیدهایی به عمل آمد که پسخوراند به مسئولان فنی این مراکز ارسال شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با مسئولان فنی مراکز غیرفعال تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و تذکرات کتبی و شفاهی در خصوص شرح وظایف، چگونگی ارتباط با دفتر Home care مستقر در بیمارستان‌ها و انعقاد قرارداد و معرفی بیمار به مراکز فعال از سوی بیمارستان افزود: و در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه که در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار و مقرر شد حداکثر طی یکماه وضعیت مراکز مشاوره دارای موافقت اصولی و پروانه تأسیس که هنوز فعال نیستند مشخص شود.

انتهای پیام