در ارگ تاریخی راین به یاد دکتر کیومرث منشی زاده:
توسط: لوار ما
تاریخ: مهر 6, 1403 زمان انتشار: ۳:۳۱ ب٫ظ کد خبر: 19297

برگزاری همایش شعر رنگی و ریاضی

 چهارشنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۳ همایش شعر رنگی و ریاضی با حضور تعدادی از هنرمندان استان و علاقه مندان به حوزه فرهنگ و هنر به یاد زنده یاد دکتر کیومرث منشی زاده شاعر و اندیشمند معاصر و مبدع این دو نحله ی شعری در ادبیات فارسی در ارگ تاریخی راین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار، در این همایش دکتر حسین سبزه صادقی شاعر و پژوهشگر ادب و هنر گفت: قبل از هر چیز از ابتکار عمل برگزار کنندگان برای انتخاب این مکان با شکوه تاریخی جهت اجرای همایش باید تشکر کرد چرا که با یک تیر چندان نشان را زده اند.

وی افزود: معرفی بیشتر و توامان دو میراث بزرگ فرهنگی؛ یکی ارگ تاریخی راین که قرن ها شاهد زندگی ها بوده و با ما از جانب تاریخ دیالوگ می کند و دیگری شاعر و اندیشمند معاصر دکتر منشی زاده به عنوان میراثی معنوی که با حضور موثر فرهنگی و ادبی اش ارگی از کلمات بنا نهاده است.

وی در ادامه گفت: شعر فارسی در عمر هزار و چند ساله ی خود مسیرهای آسان و دشوار زیادی را طی کرده و به تنهایی بار بسیاری از عناصر دیگر فرهنگی ما را به دوش کشیده، چه آنجا که در قالب حماسه شاهنامه را به ساحت زیست مردم می آورد چه آنجا که بستر گسترش عرفان برای جان های بی قرار می شود چه آنجا که مروج دین و آیین ماست و چه آنجا که در قالب لالائی و مویه تولد و مرگ مان را همراهی می کند .

دکتر سبزه صادقی اضافه کرد: شعر فارسی پس از تجربه کردن سبک های مختلف خراسانی ، عراقی ، هندی و بازگشت بار دیگر در پسامشروطه با توجه به ضرورت زمانه به شکل گیری قالب نیمایی و شعر نو می رسد و در ادامه به شعر سپید و سایر نحله های خلاقه شعری که به آفرینشگران پیشنهاد می شود.

وی در ادامه گفت : پس از نیما در شعر نحله های مهمی به شعر فارسی پیشنهاد شد که از مهم ترین آنها می توان به شعر سپید نیمایی ، حجم ، موج نو ، شعر رنگی و شعر ریاضی و غزل نیمایی و مدرن اشاره کرد که در این میان دو نوع آن مربوط به زنده یاد منشی زاده است.

دکتر سبزه صادقی ادامه داد : شعر رنگی که در آن حضور رنگ پر رنگ است و همان طور که ما تلویزیون سیاه سفید و رنگی دارم در شعر هم رنگ ها سرشار حرف و حس آمیزی اند به عنوان مثال در شعری منشی زاده صدای خروس را قرمز می بیند صدایی که آژیر است و بیدار کننده و هشدار دهنده و ممکن است این نگاه شاعرانه در مخاطب با قرینه کردن تاج قرمز خروس و دایره گردون سقف آمبولانس ادامه پیدا کند

وی در ادامه از استفاده از ریاضیات و هندسه در شعر توسط منشی زاده یاد کرد و گفت : شعر ریاضی که توسط ایشان به شعر فارسی پیشنهاد شده سرشار خلاقیت و اندیشه ورزی لست و هر دو پیشنهاد ایشان بر شاعران بعدی تأثیر گذاشته و به توسعه ادبیات کمک کرده است .
وی به کتاب ” از رو به رو با شلاق دکتر منشی زاده نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب که جمع آوری یادداشت های طنز مطبوعاتی منشی زاده است نوعی طنز خاص را در بر می گیرد که پیش از این در ادبیات و ژورنالیست ما بی سابقه بوده است و بر طنزنویسان بعدی نیز تاثیر به سزایی گذاشته است .

گفتنی ست در این نشست آقای نظر احمدی و منوچهر افضلی دیگر مهمانان همایش پیرامون شعر دکتر منشی زاده صحبت کردند و تعدادی از شاعران استان نیز شعرخوانی داشتند.

احرای بداهه ی قطعه ای موسیقی از شعر “نگاه او آبی ست ” منشی زاده توسط استاد یاسر پهلوان مدیر آموزشگاه نغمه پایان بخش همایش شعر رنگی و ریاضی بود.

لازم به ذکر است این برنامه فرهنگی ادبی توسط موسسه شهپر غزل سرای راین با مدیریت آقای مرتضی میرحسینی و همراهی نهادهایی مثل اداره میراث فرهنگی ،شهرداری، بخشداری و…. برگزار شد.

▪️▪️
آبی ست
آبی ست
نگاه او
آبی ست
گویا آسمان را
در چشم هایش ریخته اند
وقتی که دست های مرا
در دست می گیرد
گردش خون را
در سر انگشت هایش
احساس می کنم
نبض اش چنان به سرعت می زند
که گویی
قلب خرگوشی را
در سینه اش
پیوند کرده اند
تا باران خاکستری مرغان ماهی خوار
بر برگ های سپیدار و زردآلو
فرو می ریزد
قلب، مانند قهوه خانه های سر راه
یادآور غربت است
هیچ مسافری را
برای همیشه
در خود جای نخواهد داد
هیچ مسافری را
برای همیشه
در خود جای نخواهد داد
وسواس دوست داشتن
مرا به یاد ماهی قرمزی می اندازد
که در آب های تنگ بلور
به آرامی
خواب رفته است
یک روز
یک روز ماهی قرمز
سکته خواهد کرد
و دستی ماهی قرمز را
که دیگر نه ماهی ست
و نه قرمز
از پنجره به باغ
پرتاب خواهد کرد.