مدیر کل ثبت کرمان در دیدار با فرماندار سیرجان:
توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 20, 2023 زمان انتشار: 2:28 ب.ظ کد خبر: 17323

برای اراضی کشاورزی با هر مساحتی سند صادر می‌شود

سید مهدی هاشمی مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: حدنگاری و صدور اسناد مالکیت کاداستری برای تمام پهنه‌های سرزمینی، دغدغه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است و با تحقق این امر، میزان ورودی پرونده به دستگاه قضایی قریب به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش لوار، صبح روز سه شنبه مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با فرماندار ویژه شهرستان سیرجان دیدار و در خصوص وضعیت حدنگاری در این شهرستان گفتگو کرد.

هاشمی با اشاره به تحقق ۹۹/۴ درصدی صدور اسناد مالکیت اراضی ملی شهرستان سیرجان، اظهار داشت: با توجه به اتمام حدنگاری اراضی ملی، کارویژه سازمان ثبت اسناد و املاک در سال جاری، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی است که پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات، پیش‌زمینه صدور اسناد حدنگار کشاورزی محسوب می‌شود و در این زمینه اقدامات خوبی کمیسیون رفع تداخلات صورت گرفته است که باید با هم‌افزایی کلیه دستگاه‌ها و اقدام جهادی این روند سرعت گیرد.

مدیر کل ثبت استان کرمان صدور اسناد مالکیت برای باغ‌ها و اراضی کشاورزی را موجب رونق تولید و ارتقاء امنیت غذایی دانست و تصریح کرد: به موجب مصوبه دوازدهمین جلسه قرارگاه ملی حدنگاری اراضی کشاورزی، برای اراضی کشاورزی با هر مساحتی سند مالکیت صادر می‌گردد.

وی ادامه داد: تشکیل پرونده و نقشه‌برداری باغ‌ها و اراضی زراعی توسط شرکت‌های طرف قرارداد این اداره کل، به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.

هاشمی ضمن اشاره به وجود ۲۵۲ هزار فقره سند دفترچه‌ای در استان کرمان، خاطرنشان کرد: به موجب تبصره ۳ ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار، ارائه هرگونه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ممنوع است و مالکین این اسناد باید در اولین فرصت نسبت به تبدیل این نوع اسناد به تک‌برگ اقدام کنند.

وی اضافه کرد: صدور اسناد مالکیت تک‌برگ (حدنگار) بستر ارائه خدمات الکترونیک را فراهم می‌آورد و در حال حاضر استعلامات مربوط به این نوع اسناد به صورت آنی و توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

در خاتمه یعقوبی‌پور فرماندار سیرجان با قدردانی از فعالیت‌های اداره ثبت اسناد بر ضرورت تشکیل جلسه مشترک اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سیرجان با بخشداران و دهیاران، به منظور تبیین ظرفیت ایجاد شده برای صدور اسناد اراضی کشاورزی تاکید کرد.