پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
توسط: لوار ما
تاریخ: آوریل 8, 2020 زمان انتشار: 1:29 ق.ظ کد خبر: 8085

اسفندقه سرزمینی کهن با زیبایی های خاص/ ۵۹تصویر

محمدرضا براهام/ اسفندقه، سرزمینی کهن، در شمال غرب و غرب جیرفت و در فاصله ۷۰ كيلومتري اين شهرستان واقع شده است.
بخش اسفندقه یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوا در شهرستان جیرفت و جنوب کرمان است و مردمان اسفندقه به خوش برخوردی، مهمان نوازی و مهربانی معروفند.
منطقه اي سرشار از مواد معدني و دارا بودن ظرفيت هاي گردشگري فوق العاده، و همچنین ظرفيت هاي زيادي همچون قالي معروف گل سرخ و معادن كروميت بسيار غني است.
چند روز پیش با تعدادی از خبرنگاران برای تهیه گزارش و عکاسی به این منطقه سفر کردیم، که زیبایی های خاص این سرزمین واقعا باعث شگفتی بود.

دهیار دولت آباد اسفندقه در جمع خبرنگاران گفت: بخش اسفندقه تمدني هشت هزار ساله دارد و هم اكنون  شامل ۸۰ روستا با جمعيت ۱۴ هزار نفر است.
منصور ابوسعيدي، منطقه باستاني فتح آباد (گاوكشي) را از محوطه هاي تاريخي جنوب كرمان برشمرد و گفت: اين منطقه باستاني توسط دكتر نادر عليدادي سليماني حفاري و مستنداتي از اين منطقه براي ميراث فرهنگي ارسال شده كه طي نظر كارشناسان، قدمت اين منطقه هشت هزار سال و تقريبا ۸۵۰ سال بيشتر از قدمت محوطه تاريخي كنارصندل است.
وي ادامه داد: مقبره ميرحيدر، مقر حكومتي اميرحيدر بوده كه به وصيت خودش، خودش و فرزندانش در اين مكان دفن شده اند.
ابوسعيدي با بيان اينكه مقبره ميرحيدر جاذبه گردشگري زيادي دارد، اظهار داشت: یکی از مشكلات اين مقبره نبود راه آسفالته و بودن اين مقبره در زميني بين وارث و قرار گرفتن در كنار رودخانه فصلي است.

وي قلعه محمدباقر خان ابوسعيدي را از جمله آثار ديگر اين منطقه برشمرد و گفت: اين قلعه شامل بادگير، حوض خانه، ميهمان خانه، پنج دري، زيرزمين و كرياس است و قدمت اين بنا به دوره قاجاريه، تقريبا ۱۰۵ سال پيش برمي گردد.
وي قالي گل سرخ اسفندقه را نيز يكي از صنايع دستي منحصر بفرد اين منطقه برشمرد و گفت: ۱۰ نفر فعال قاليباف در اين منطقه وجود دارد كه نيازمند حمايت مالي هستند.
دهيار دولت آباد اسفندقه به ظرفيت كشاورزي اين بخش اشاره و تصريح كرد: پسته، بادام، گردو، انار و انواع ميوه هاي سردسيري از ظرفيت هاي كشاورزي و باغي اين منطقه بشمار مي آيند.
ابوسعيدي اظهار داشت: بيش از ۳۰۰ هكتار پسته در اين منطقه وجود دارد و ظرفيت خوبي براي منطقه بشمار مي رود.


ابوسعیدی همچنین با اشاره به یکی از بازی های بومی منطقه گفت: از بازیهای محلی اسفندقه را می توان قلعه قوس یا خانه قوس نام برد ، که از بازی های پر طرفدار اهالی‌این بخش است و مردم به شدت به این بازی علاقه مند هستند.