معاون بهداشتی دانشگاه در کمیته استانی مدارس مروج سلامت مطرح کرد:
توسط: لوار ما
تاریخ: سپتامبر 7, 2022 زمان انتشار: 8:31 ق.ظ کد خبر: 12770

۴۸۵ مدرسه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان مروج سلامت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کمیته استانی مدارس مروج سلامت مطرح کرد: در حال حاضر از ۱۹۱۵ مدرسه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۴۸۵ مدرسه مروج سلامت هستند که ۵۵ درصد این مدارس پنج ستاره اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوارما، کمیته استانی مدارس مروج سلامت روز سه شنبه ۱۵شهریورماه با حضور دکتر بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر سیروس سالاری معاون فنی، دکتر منوچهری نژاد معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش، خانم اسعدی رئیس اداره سلامت ادره کل آموزش و پرورش، حسینی رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش، اقای فاطمی رئیس اداره تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمان و کارشناسان سلامت نوجوانان و مدارس، سلامت محیط و کار، تغذیه، سلامت روان و سلامت دهان و دندان، با هدف ارتقاء سلامت دانش آموزان برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این کمیته گفت: مدارس مروج سلامت به منزله نظامی براي ارتقاي سلامت است كه با مشاركت فعالانه اولياء، مربيان و دانش آموزان و با رویكرد توانمند سازي دانش آموزان در زمينه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتي و آموزش همسالان، منجر به افزايش ظرفیت ها و توانمندسازي مردم در مورد سالم زندگي كردن، سالم كاركردن و آموزش با كیفيت خواهد شد.
دکتر محسن بارونی، هدف کلی این برنامه را، ترویج واستقرار مفاهیم ارتقای سلامت در بین دانش آموزان مدارس از طریق استقرار نظام مدارس مروج سلامت، عنوان کرد.
وی همچنین اجزاء هشت گانه مدارس مروج سلامت را، برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی درمدرسه، سلامت محیط درمدرسه، بهبود تغذیه درمدرسه، تحرک فیزیکی وفعالیت بدنی درمدرسه، ارتقای سلامت کارکنان مدرسه، خدمات سلامت روان ومشاوره ای درمدرسه و مشارکت والدین وجامعه دربرنامه های سلامت در مدرسه وشبکه داوطلبان سلامت دانش آموزان ذکر کرد.
رئیس مرکز بهداشت استان کرمان تصریح کرد: کودکان و نوجوانانی که در مدارس مروج سلامت با آموزش کافی، رژیم غذایی متعادل، مکان سالم و امن برای بازی و تمرین و حمایت عاطفی برای رشد شخصیتی، تکامل می یابند برای مواجه با چالش های آینده زندگی آماده ترهستند و دانش آموزانی که شیوه زندگی سالم را می آموزند به احتمال زیاد در طول زندگی خود به آن پایبند خواهند بود و این تمام آن چیزی است که در مدارس مروج سلامت باید به آن توجه کرد.

دکتر بارونی در پایان خاطرنشان کرد: به طور تقریبی ۶۰ درصد کل جمعیت هر جامعه شامل، ۲۰ درصد دانش آموزان، ۳۸ درصد والدین دانش آموزان و ۲ درصد فرهنگیان، با مدرسه در ارتباط هستند که با انجام هدفمند و دقیق برنامه های سلامت در این مکان می توان باعث ارتقاء شاخص های سلامت و آموزش، حال و آینده کشور گردید.