به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان:
توسط: لوار ما
تاریخ: سپتامبر 3, 2023 زمان انتشار: 9:30 ب.ظ کد خبر: 16720

یادمان احمدرضا احمدی در کرمان برگزار شد/ تصاویر

به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان و همچنین حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش،فکری کودکان و نوجوانان کرمان «یادمان احمدرضا احمدی» شاعر بزرگ معاصر برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این همایش که سید مهدی میرتاج الدینی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و بزرگان شعر و ادب و هنر استان از جمله استاد محمد علی گلابزاده ، استاد علی اکبر خان اصفهانی ، استاد مسعود مهدوی ، استاد مظفر طاهری ، استاد اسد کرمانی و با حضور تعدادی از شاعران و هنرمندان دیار کریمان و با اجرای بسیار خوب لیلا افشار در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.

ابتدا اکبر خدادادی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در سخنانی از احمدرضا احمدی به عنوان همکار خوب کانونی ها یاد کرد و گفت : باعث افتخار من است که احمدرضا احمدی هم کرمانی بود و هم کانونی و ما می‌توانیم نقش این هنرمند فقید را در اکثر تولیدات کانون در دهه های اخیر مشاهده نماییم.


سید محمدعلی گلابزاده مورخ و پژوهشگر مطرح کرمانی نیز در این نشست به بیان خاطراتی از احمدرضا احمدی پرداخت .
وی اظهار داشت : احمدرضا احمدی اسطوره ای تکرار نشدنیست و هنرمندیست که در همه عرضه های هنری حرفی برای گفتن داشت.
رئیس اسبق مرکز کرمانشناسی افزود : احمد رضا احمدی از کرمانی هایی بود که با اینکه سالها تهران زندگی می کرد اما هرگاه میخواستیم برای کرمان کاری انجام بدهیم، ایشان با کمال میل می پذیرفتند و همکاری می کردند،
وی اذعان داشت : احمدرضا احمدی جزو اعضای اصلی تشکیل دهنده ی مرکز کرمان شناسی بودند و هیچ زمان رابطه شان را با مرکز کرمانشناسی قطع نکردند.


استاد مظفر طاهری عکاس شهیر استان دیگر سخنران این همایش با شکوه و به یادماندنی بود.
طاهری با اشاره به ویژگی های خاص احمدرضا احمدی گریزی به شایعه قهر احمدرضا از کرمان داشت
وی با اشاره به اینکه احمدرضا عاشق کرمان و همشهریان بود اظهار داشت : حدود ۲۰سال پیش احمدرضا احمدی را به عنوان تجلیل از ایشان به کرمان دعوت کردند در حالیکه در اصل مراسم انتخاب کتاب سال بود و هیچ بنر و پوستر و … در مورد تجلیل از ایشان دیده نمیشد
و تنها در حاشیه مراسم انتخاب کتاب سال لوح تقدیری نیز به احمدرضا دادند و این موضوع بسیار ایشان را دلخور نمود و البته متاسفانه فردای همان روز در نشست احمدرضا احمدی با شاعران جوان کرمان، چند شاعر نوپا ، احمدرضا احمدی و شعرش را مورد تاخت وتازه قرار دادند و از همان روز احمدرضا از کرمان دلگیر بود، اما هیچگاه با کرمان قهر نکرد.
مظفر طاهری همچنین با نمایش تعدادی از عکس‌هایی که در سفرهای مختلف از احمدرضا احمدی تهیه نموده بود ، به بیان خاطراتی از همنشینی با این اسطوره شعر ایران و جهان پرداخت.


یکی دیگر از سخنرانان این همایش سیدحمید میرحسینی مستند ساز و پژوهشگر بود
میرحسینی نیز با اشاره به نحوه آشنایی اش از طریق افسانه شعبان نژاد با احمدرضا احمدی گفت : من برای اولین بار جناب شاعر را در خانه اش ملاقات کردم. و دوستی ما از همان روزها آغاز شد. بسیار شیفته کرمان بودندو با اینکه سال ها بود در پایتخت زندگی می کردند. و از این شهر به دور بودند. با لهجه کرمانی و اصطلاحات کرمانی برای دوستان طنازانه سخن به میان می آوردند. ایشان از نگاه من دایر المعارف جامع هنر ایران بودند.
وی افزود : من برای ساخت هر مستند از ایشان مشورت می گرفتم مثلا می خواستم درباره روح الله خالقی مستندی بسازم ایشان تمام افراد مرتبط با ایشان را به درستی می شناختند و آدرس درست برای رسیدن به هدف می دادند مثلا می گفتند یک تکه از فیلم اشک مادر در کمپانی پارس فیلم مربوط به دهه سی بوده که خالقی موسیقی اش اجرا کرده است. و ایشان همچنین جزو معدود شاعرانی بودند. که می توانستند. با صدای خاصی که دارند. شعرهایشان را به درستی دکلمه کنند.


میرحسینی ادامه داد : احمدرضا احمدی در کانون پرورش فکری اولین صفحه صدای شجریان را منتشر کردند و ایشان یک دوره بازیگر سینما شدند و در فیلم پستچی، داریوش مهرجویی ایفای نقش کردند. با روحیه مهربان و خاصی که داشتند. وقتی دیدند با سیاه لشکرها برخورد خوبی نمی شود سینمارا کنار گذاشتند
ایشان همچنین در تئاتر و نقاشی هم حرفهایی برای گفتن داشتند
میرحسینی همچنین از همکاری هایش با احمدرضا احمدی یاد کرد و گفت : در همین سالها ساخت مستند پرتره ایشان را با افتخار انجام دادم.

وی در پایان سخنانش اذعان داشت: باید بگویم احمدرضا احمدی بخش مهمی از تاریخ هنر و فرهنگ این مملکت است. او وقتی رفت انگار کتابخانه بزرگی از جهان رفت.
بخش دوم این همایش به شعرخوانی شاعرانی چون استاد علی اکبرخان اصفهانی، عباس مولایی، پری گنجعلیخانی ،معصومه سعید، فریده لاری زاده ، مهدی گنجی، عبدالرحیم عبدالکریمی، محمدعلی عربنژاد، سعیده اسماعیلی، منصور بختیاری، معین حجت ، شهره درزاده ، محمد سلطانی و… به شعر خوانی پرداختند.
در این همایش همچنین عباس مولایی در سخنانی کوتاهی به بررسی شعر احمدرضا احمدی و تاثیر آن بر شاعران پس از وی پرداخت.


عبدالرحیم عبدالکریمی نیز در ابتدای شعر خوانی خود به بیان خاطرات کوتاهی از احمدرضا احمدی پرداخت و نکته قابل تامل در زندگی احمدرضا از قول خود ایشان را رقابت وی با مسعود کیمیایی عنوان نمود.
وی اظهار داشت: احمدرضا میگفت مهمترین رقیب من از زمان مدرسه تا هم اکنون مسعود کیمیاییست و همین رقابت است که به هر دوی ما انگیزه می‌دهد
شایان ذکر است در این نشست باشکوه فیلم کوتاهی از مراسم وداع با احمدرضا احمدی که حاصل عکسهای استاد مظفر طاهری بود برای حاضران به نمایش در آمد.


گفتنی است در حاشیه این یادمان، سیدعلی منصوریان مدیرمسئول انجمن ادبی دل عالم با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه همایش‌ها باعث آشتی مردم با شعر می‌شود افزود: در طول سال و به بهانه‌های مختلف انجمن دل عالم با همراهی انجمن ترانه کرمان و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش‌های گوناگونی را به مناسبتهای مختلف برگزار می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به همایش شعر نماز (نجوا) همایش شعر دفاع مقدس، همایش نیستان سرخ و…. اشاره نمود که درسال جاری نیز برگزاری بیست وهشتمین جشنواره شعر رضوی به انجمن دل عالم سپرده شد.
وی همچنین با تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان خواستار پیگیری مسئولین و هنرمندان کرمان برای نامگذاری خیابانی در این شهر به نام احمدرضا احمدی گردید.
.