در شصت و چهارمین نشست انجمن فرهنگ عامه شکل گرفت ؛
توسط: لوار ما
تاریخ: دسامبر 10, 2023 زمان انتشار: 8:57 ق.ظ کد خبر: 17810

هم گویی و دیالوگ جمعی پیرامون زیست بوم حضار جغرافیای فرهنگی و طبیعی کرمان زمین

 شصت و چهارمین نشست انجمن فرهنگ عامه ، پسینگاه شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در موزه ساعت کرمان برگزار شد.

به گزارش لوار، در این نشست علاوه بر شعرخوانی ، اجرای موسیقی ، روایت شاهنامه و … در بخش ویژه هفته که موضوع آن “دیالوگ در کجای زندگی ما قرار دارد ” با مدیریت دکتر سبزه صادقی مدیر این انجمن فرهنگی ، دیالوگ و هم گویی جمعی پیرامون جغرافیای فرهنگی و طبیعی کرمان زمین شکل گرفت که بالغ بر یک ساعت به طول انجامید .

دکتر سبزه صادقی در بخشی از این گفتگو ضمن اشاره به این نکته که هنر و ادبیات آینه بازتاب خصلت ها ، عواطف ، اندیشه های یک جامعه است ، گفت: کرمان هم در شعر و ادب آفرینشگران ادبیاتش بازتاب های مختلفی داشته ، خواجوی کرمانی از این دیار می نالند و می گوید ؛ خرم آن روز که از خطه ی کرمان بروم و شاه نعمت الله می گوید ؛ هر چند که از روی کریمان خجلیم / غم نیست که پرورده ی این آب و گلیم/ در روی زمین نیست چو کرمان جایی / کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم . ناظر زاده ی کرمانی می گوید؛ گرت هواست که هرگز به عافیت نرسی / غریب پرور و خودکش چو اهل کرمان باش .
و در مقابل هوشنگ مرادی کرمانی را داریم که خرده فرهنگ ها و منش کرمانی را به قصه هایش جهانی می کند .

وی در ادامه گفت ؛ جهان خاکستری ست و نگاه ما هم به آن نه سیاه مطلق است و نه سفید مطلق اما برای رسیدن به هم فهمی غایب بزرگ جامعه ما می تواند گفتگو و دیالوگ باشد .
دیالوگ ما را به اتمسفر شنیدن هم برای رسیدن به هم فهمی و هم زیستی موثر رهنمون می کند.