توسط: لوار ما
تاریخ: ژانویه 7, 2024 زمان انتشار: 10:47 ق.ظ کد خبر: 17906

هستی شناسی و شخصیت شناسی حاج قاسم سلیمانی از منظر کتاب «میراث سلیمانی»

 کتاب «میراث سلیمانی» به منظومه های منسجم، جامع و متشکل از اجزای یک شخصیت رشد یافته در ابعاد مختلف و زمینه های گوناگون در وصف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی می پردازد، که حاوی نکات بدیع و جالب از شخصیت فکری و زندگی سراسر درس این سرباز ولایت است و می تواند برای خواننده ای که می خواهد با ظرائف حیات پربرکت این شهید والامقام آشنا شود، بسیار سودمند باشد.

به گزارش لوار، کتاب «میراث سلیمانی» با همت بهروز خشت زر در ۵۶۷ صفحه توسط انتشارات «حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس» تهیه و تنظیم و در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است.

وجه افتراق این کتاب با سایر کتب تألیف شده در خصوص شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابعاد جهان شمول شخصیتی ایشان به ویژه سلوک آموزنده وی در طول زندگی فردی و اجتماعی پر برکت ایشان هست که در این کتاب به رشته تحریر درآمده است.

🔶 فهرست کتاب:

🔻 پیشگفتار

🔻 مقدمه

فصل اول: ولادت تا شهادت

🔹 فصل دوم: مولفه‌ها، خصایص و ویژگی های شخصیت ساز

🔹 فصل سوم: فضایل و اوصاف

فصل چهارم: سلوک و سبک زندگی

🔹 فصل پنجم: برکات و خون آورده ها

🔹 فصل ششم: دستآورد بزرگ زندگی

🔹فصل هفتم: شهید سلیمانی و دفاع مقدس

🔹 فصل هشتم: درس ها و پیام ها

🔹 فصل نهم: گفتمان و مبانی فکری

🔹 فصل دهم: منطقه بعد از شهادت

🔹 فصل یازدهم: میثاق نامه

🔹 فصل دوازدهم: مکتب جهانی سلیمانی

🔹 فصل سیزدهم: انتقام سخت ادامه دارد

🔹 فصل چهاردهم: جمهوری اسلامی، محور مقاومت و شهید سلیمانی

🔹 فصل پانزدهم: بیانات گهر بار شهید سلیمانی

🔹 فصل شانزدهم: در رثای حاج قاسم

🔶 گزیده کتاب میراث سلیمانی: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به معنای واقعی کلمه سرباز ولایت و فرمانده ای مقتدر، بی نظیر، تکرار نشدنی و اسطوره ای جاودان است که نام، یاد و اثرات وجودی او هرگز از حافظه ملت های مسلمان پاک نخواهد شد.

سردار سلیمانی اگرچه در ایران به دنیا آمد، اما به علت مجاهدت هایی که در بلاد اسلامی داشت، شخصیتی متعلق به جهان اسلام شد و در عراق، سوریه، لبنان و همه کشورهای اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. همهٔ بلاد اسلامی، برای سردار سلیمانی وطن محسوب می شد و مرزهای جغرافیایی عاملی نبود که او را متوقف کند.

این شهید والامقام به همه اقوام عشق می ورزید و به همین دلیل پس از شهادتش، جهان اسلام عزادار شد. او نمونه ای برجسته از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود که همه ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به مقامی والا رسانید.

شهادت سردار سلیمانی، مانند دوران حیاتش، جان تازه ای را به ملت مسلمان ایران و همه ی ملت های آزاده خواه جهان، به ویژه مردم سوریه، عراق و لبنان بخشید. جامعه اسلامی پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی از وجود سرمایه ای ارزشمند بی بهره شد. اما سیره و روش زندگی این مجاهد خستگی ناپذیر، مکتبی غنی را بنیان نهاد که میتواند به عنوان مکتبی همگانی و جهان شمول برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی الگو قرار گیرد.

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، معرفی الگوی های مناسب رفتاری در تمام عرصه ها، ضرورتی غیر قابل انکار است تلاشهای شهید سلیمانی در طول چهار دهه، به ویژه در عرصه فرماندهی در دفاع مقدس و مقاومت اسلامی او را به الگوی بی بدیل تبدیل کرده است. بنابراین، بررسی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مکتبی پیشبر در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی و الگوسازی آن برای الگو قرارگیری از سوی فرماندهان و مدیران به ویژه نسل جوان از ضرورت های بنیادین جامعه امروز ماست.