توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 28, 2022 زمان انتشار: 7:54 ق.ظ کد خبر: 12640

رونمایی از رمان ” بی کسان ” در انجمن ادبی تاریخی پاریز کرمان/۴۷تصویر

شامگاه شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ موزه ساعت شهر کرمان میزبان هفتمین نشست انجمن ادبی-تاریخی پاریز بود که در قالب نشست بررسی رابطه‌ی ادبیات و فرهنگ عامّه به معرفی و رونمایی از رمان '' بی‌کسان '' اثر حامد حسینی پناه کرمانی اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این نشست که با مراسم رونمایی از رمان ” بی کسان ” اثر حامد حسینی پناه کرمانی همراه بود ، حسین سبزه صادقی شاعر و پژوهشگر ادبیات و مدیرمسئول مجله اقوام ایرانی گفت : بشر در مسیر تکامل فرهنگی خود از زبان بدن به عنوان یکی از موثرترین زبان های ارتباطی به زبان کلامی رسیده است ، اصوات را کلمه ، کلمات را جمله و جمله ها را سطر کرده است و این امکان را برای خودش فراهم کرده که بسیاری از درونیات ذهنش را با دیگری به اشتراک بگذارد .

وی در ادامه گفت : در گذر زمان در کنار هر زبان کلامی، ادبیاتی شکل گرفته تا شعر و قصه و لالایی و ضرب المثل را به داشته های آدمی بیفزاید و در این مسیر بعضی از زبان ها مثل زبان فارسی ظرفیت این را داشته اند که حافظ و مولوی و سعدی و فردوسی تربیت کنند و بعضی زبان ها هم وسعت و پتانسیل کمتری داشته اند و ادبیات ضعیف تر و کم جان تری را تولید کرده اند اما در کنار همه زبان ها و گویش ها ما شاهد شکل گیری ادبیات هستیم.

سبزه صادقی در ادامه به ادبیات داستانی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت : کار هنر و ادبیات نشان دادن تجربه زیستی افراد یک جامعه در شکلی زیباشناسانه است و در دنیای امروز هم این نقش پر رنگ است و سینما به عنوان رسانه تاثیرگذار انسان معاصر نیز آبشخور و زیرساختش قصه و ادبیات داستانی ست.
وی افزود : در دنیای امروز مدرن نویسی و آپارتمان نویسی را نویسندگان کشورهای توسعه یافته طبیعتا با توجه به تجربه زیستی و جهان بینی و سبک زندگی شان بهتر از نویسندگان کشورهای پیرامون می نویسند اما آنچه برای مخاطب امروز تازگی دارد شریک شدن با سبک زندگی بومی و فرهنگ عامه مردم مناطق مختلف جهان از دریچه هنر داستان نویسی ست و اثری موثرتر خواهد بود که بتواند نشان دهنده جغرافیای فکری فرهنگی و زیست بوم نویسنده باشد.
وی اما استفاده از خرده فرهنگ ها در هنر نوشتن را کاری بسیار سهل و ممتنع توصیف کرد و گفت : بدیهی ست که استفاده از این ظرفیت بایستی به شکلی باشد که رسانایی کار را برای مخاطب بیرون از جغرافیای زیستی نویسنده دچار خدشه نکند.

سبزه صادقی در تکمیل صحبت یکی از اعضا نشست که استقبال کرمانی ها را نسبت به مردم سایر مناطق کشور از برنامه های فرهنگی خوب توصیف کرد گفت : در دیاری که چند هزار سال سابقه تاریخی و تمدنی دارد وجود انسان های فرهیخته بی شمار که دارای زیستی فکری فرهنگی هستند امری طبیعی و بدیهی ست و به همین دلیل است که از دل این سرزمین در طول تاریخ چهره های موثر زیادی زاده شده و موثر واقع شده اند.
وی در ادامه گفت : اگر ما از کرمان، آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی را به عنوان موثران مشروطه خواهی و تلاشگران حاکمیت قانون داریم ریشه در حاکمیت زیست فرهنگی بر این سامان است ، اگر باستانی پاریزی را داریم که با دانش بسیار و قلم شیوا فارسی زبانان را با تاریخ خوانی آشتی می دهد تکیه گاهش همین داشته های غنی فرهنگی ست
اگر در ادبیات معاصر دکتر کیومرث منشی زاده مبدع شعر رنگی و ریاضی را داریم اگر احمدرضا احمدی مبدع شعر موج نو را داریم اگر منوچهر نیستانی شکل دهنده ی غزل نیمایی را داریم یکی از علل آن بی شک وجود همین پشتوانه های فرهنگ بومی غنی است.

در این نشست پس از صحبت‌های حسین سبزه صادقی، شاعر و پژوهشگر ادبیات، محمدرضا ذوالعلی، داستان‌نویس و منتقد ادبی به بررسی ابعادی از رمان بی‌کسان پرداخت.

و پس از آن حامد حسینی پناه کرمانی پس از صحبت‌های کوتاهی درباره‌ی رابطه‌ی فرهنگ عامه و ادبیات داستانی به معرفی مختصر رمان “بی‌کسان” پرداخت.

گفتنی است تفسیر غزلی از حافظ توسط دکتر عباس حسینی، اجرای نی نوازی محمودرضا سعیدی از هنرمندان استان و شعرخوانی محمدرضا براهام، سمیه نوروزی و تعدادی از شاعران از جمله برنامه های این نشست بودند.

جشن امضای رمان “بی‌کَسان” پایان‌‌بخش این محفل ادبی بود.

گزارش و تصاویر: محمدرضا براهام