به مناسبت 16 مهرماه روز جهانی کودک:
توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 9, 2022 زمان انتشار: 10:01 ق.ظ کد خبر: 13053

اهمیت سلامت جسمی و روانی کودکی در تامین زندگی سالم بزرگسالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کودکان سرمایه و آینده سازان کشور هستند و هفته ملی و روز جهانی کودک فرصتی است برای اهمیت ‌دادن به جایگاه کودکان، چرا که کودکان طیف وسیعی از جامعه را تشکیل داده و به عنوان نهال آینده کشور در حال رشد و پرورش هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، دکتر محسن بارونی اظهار داشت: تلاش برای تامین سلامت جسمی، روحی و روانی کودکان مهم ترین گام برای تامین یک زندگی سالم در بزرگسالی است.

وی افزود: اختصاص یک روز جهانی و یک هفته ملی به بحث کودک، نشان از اهمیت زیاد این دوران در تامین زندگی سالم یک انسان دارد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این هفته، برجسته‌سازی اهمیت دوران کودکی و ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی سلامت کودکان است.

وی گفت: همچنین توجه به امنیت، سلامت و حقوق اجتماعی کودک اهمیت بسیار زیادی داشته به طوری که شعار دومین روز از هفته را به تامین این حقوق که یکی از آنها سلامت کودکان است اختصاص داده اند.

دکتر محسن بارونی گفت: همچنین ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان به ویژه کودکان با نیازهای ویژه مسئله بسیار مهمی است که می وتان آن را در این هفته پررنگتر کرد.

وی گفت: این هفته با شعار حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی بر ایجاد فضای با نشاط با مشارکت کودکان تاکید دارد.

دکتر بارونی گفت: معرفی سازمان‎های فعال در حوزه‎ی کودک و ظرفیت‌های آن‌ها به جامعه به ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی» و توجه به هویت ملی و بهره‎گیری از آموزه‎های دین مبین اسلام در رابطه با حقوق کودک، از دیگر اهداف تعیین یک هفته در تقویم به نام کودکان است.

وی در خصوص استفاده مطلوب و ایمن از رسانه و فناوری های نوین در خصوص کودکان گفت: رسانه ها برای کودکان می توانند هم اثرات مثبت و هم تاثیرات منفی داشته باشند، به همین دلیل استفاده مطلوب و ایمن از رسانه ها و فناوری های نوین در زندگی سالم کودکان بسیار موثر است.

با توجه به اینکه کودکان همواره در معرض آسیب بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه هستند، باید به تمام عوامل بروز استرس و عوارض جسمی و روحی در آنها مانند آسیب‌های ‌ اجتماعی، خشونت، فقر، جنگ و انواع بیماری‌ها توجه ویژه‌ای کرد تا در طول زندگی خود و در آینده از لحاظ رشد جسمی و عاطفی آسیب کمتری ببینند.