با موافقت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛
توسط: لوار ما
تاریخ: دسامبر 18, 2022 زمان انتشار: 9:54 ق.ظ کد خبر: 13630

مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاسیس شد

شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه خود، برای اولین بار با تاسیس مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دو دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ایران موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سرپرست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: امروزه دانشگاه ها به منظور رفع نیازهای کشور در حوزه های فناوری، اشتغال و کارآفرینی، رسالتی فراتر از تولید دانش و تربیت دانش آموخته بر عهده داشته و از همین رو ساختار و حرکت خود را به سمت دانشگاه های نسل سوم آغاز کرده اند.

دکتر علیرضا فارسی نژاد افزود: دانشگاه‌های نسل سوم برخلاف دانشگاه های نسل اول و دوم که مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی و تحقیقات پایه هستند، بر تحقیقات کاربردی و نیاز محوراستوار بوده و عموماً مبتنی بر کارآفرینی و حل مشکلات جامعه با رویکرد علمی هستند.

وی ادامه داد: حوزه فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از مهمترین حیطه هایی است که می تواند به نیاز جامعه در حوزه درمان های نوین پاسخ دهد و هم اکنون در این حوزه شاهد خلق ایده هایی هستیم که وارد مسیر شتابدهنده ها می شوند تا کسب و کار خود را آغاز و به بازار دست یابند، اما حلقه گمشده این فرآیند، وجود بستر مناسبی است که بتواند با فراهم کردن مجموعه ای متمرکز از خدمات آموزشی و مشاوره ای، امکانات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی مناسب، به کسب و کارها و ایده های نوپای مرتبط با این حوزه کمک کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: به همین منظور مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی جهت آموزش، توانمندسازی و راهبری صاحبان ایده، فناوران و کارآفرینان در حوزه فناوری های نوین پزشکی در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاسیس شد.

به گفته وی تاکنون علاوه بر دانشگاه کرمان، این مراکز در پژوهشگاه رویان و دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، یزد، شیراز، تبریز، مشهد و همچنین دانشگاه تربیت مدرس و صنعتی شریف نیز راه‌اندازی شده‌اند.

دکتر فارسی نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در پی بررسی فعالیت ها و توانمندی های مراکز مذکور، این موافقت نه تنها باعث تقویت و تثبیت جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جمع مراکز پیشرو کشور در حوزه علوم و فناوری های سلول های بنیادی خواهد شد، بلکه با اختصاص ردیف سازمانی و بودجه مستقل می تواند دانشگاه را در جذب فارغ التحصیلان نخبه در رشته های گوناگون و همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان یاری نماید.