پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
دبیر علمی انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر:
توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 16, 2022 زمان انتشار: 1:35 ب.ظ کد خبر: 13184

تغذیه با شیر مادر، حق هر نوزادی است

دبیر علمی انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر هدیه ای از جانب خداوند است که نه تنها جسم کودکان را از بسیاری بیماری ها حفظ می کند، بلکه تا ۲۲ درصد احتمال مرگ نوزاد را کاهش میدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، دکتر خلیل فریور در مراسم اهدا لوح بیمارستان دوستدار کودک در بیمارستان سینای زرند افزود: شیر مادر نه تنها بیماری های حاد و عفونی را کاهش می دهد بلکه نوعی سرمایه گذاری است که نشان داده است هر یک دلاری که برای شیر مادرهزینه شود، در آینده ۳۵ دلار بازگشت دارد.
وی گفت: شیر مادر نه تنها بهترین غذا و نوشیدنی، بلکه بهترین دارو است، کودکی که از پستان مادر تغذیه می شود دائم در حال دریافت پادتن و هموگلوبین است و اگر مریض شود زود خوب می شود.
وی در توضیح مزایای تغذیه با شیر مادر گفت: در شرایط بیماری که کودک بیمار می شود و اشتهایش کم می شود، تغذیه با شیر مادر همچنان پابرجاست.
دکتر فریور افزود: شیر مادر، احتمال ابتلا به بیماری های مثل آسم، دیابت، ام اس، لینفوما، سرطان خون و غیره را کاهش می دهد.
وی ادامه داد: سوءتغذیه در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کم بوده و جلوی چاقی را نیز می گیرد.
وی بیان کرد: تغذی با شیر مادر، امنیت خاطر مادر در هر زمانی و هر مکانی، در خصوص تغذیه کودک خود را تامین می کند.
دکتر فریور تغذیه از پستان را دارای آثار انسانی دانست و گفت: مادرانی که به فرزندشان شیر می دهند خوش اخلاق ترند و رفتارهای پر خطر کمتری دارند.
وی افزود: پیوند عاطفی بین مادر و فرزند با شیردهی تقویت می شود و در بزرگسالی، رفتارهای پرخطر و اعتیاد در نوزادی که با شیر مادر تغذیه شده کمتر می شود.
فریور گفت: ضریب هوشی و هوش اجتماعی کودک با شیر مادر افزایش پیدا می کند و در دوران تحصیل بهتر عمل می کنند و در بزرگسالی نیز در شغل و درآمدزایی نیز موفق تر می شود.
وی در خصوص نقش پدر در تغذیه با شیر مادر گفت: پدرها نیز باید حمایتگر مادر باشند تا رفلکس جهش شیر در پی شادابی و روحیه خوب مادر افزایش پیدا کند.
وی گفت: تغذیه مستقیم از پستان مادر باعث افزایش شیر، سلامت فک و صورت کودک، بهتر شدن گفتار کودک، کاهش مرگ ناگهانی کودک، مقابله با ترس و استرس کودک و بسیاری فواید دیگر می شود.
فریور اشاره کرد: در روایات دینی ما آمده، مادر با هر جرعه از شیر در روز ثواب آزاد کردن یک بنده، و هر جرعه در شب ثواب آزاد کردن ۷۰ بنده را می برد.
وی با بیان اثر تغذیه با شیر مادر در کاهش ابتلا به سرطان در مادران گفت: ۲۰ درصد سرطان پستان، ۲۱ درصد سرطان تخمدان و ۸ درصد سرطان تیروئید را کاهش می دهد.
وی در ادامه گفت: پوکی استخوان، چاقی، افسردگی، آلزایمر سکته های قلبی و مغذی نیز با شیردهی کاهش پیدا می کند.
فریور گفت: این حق کودک است که از پستان مادر تغذیه شود و شیر مادر و تماس پوست با پوست مادر برای هر درد کودک مسکن است.
وی افزود: جانشین شیر مادر تغذیه از پستان مادر دیگری یا همان دایه است.
وی با اشاره به آیات قرآنی در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: در هشت مورد از سوره های قرآن کریم در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر صحبت شده است.
فریور به نقش سیاست گذاران در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر اشاره کرده و گفت: این حق مادر است که در زمان شیردهی در کنار فرزند خود باشد و کشورهایی که امکاناتی برای مادران شیرده در نظر میگیرد، سرمایه گذاری بزرگی برای آینده کشور خود می‌کند.