توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 19, 2023 زمان انتشار: 1:34 ق.ظ کد خبر: 16536

برگزاری ششمین نشست انجمن هنر و ادبیات مرتجا/ تصاویر

ششمین نشست انجمن هنر و ادبیات مرتجا، سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه، طی دو شب متوالی با موضوع «آثار و زندگی پیغمبر دزدان» در فضای قلعه درویش زیدآباد و با همکاری شهرداری این شهر برگزار شد.

به گزارش لوار، در شب اول این نشست، سخنرانی امام جمعه شهر سیرجان، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مسلمی‌زاده، پیرامون زندگی و اشعار پیغمبر بود و ضرورت پژوهش‌هایی که در این زمینه مورد غفلت واقع شده است.

در ادامه ایشان قصیده‌ای از این عارف عصر قاجار قرائت نمود و به وجوه ادبی آن پرداخت.

سپس محسن اسدی پیرامون اهمیت شناساندن ارزشمندی آثار پیغمبر دزدان به نسل جدید سخن گفت و سطوری از تحمیدیه یک سند تاریخی از کتاب را قرائت کرد.
در شب دوم ابتدا محمود صالحی با شرح جزئیات دقیق از سه دسته از دزدانی صحبت کرد که در امت این پیغمبر قرار می‌گرفتند و سپس دلایل ارزشمندی آثار او را بیان نمود‌.

سپس ناصر قاسمی‌نژاد رائینی با بیانی طنز آلود به ایراد سخن درباره پیغمبر دزدان پرداخت و در ادامه آقای عباس محمودیان مفهوم طنز و محدودیت‌های کاربرد این مفهوم در فرهنگ ایرانی را بیان نمود و بخشی از شعر پیغمبر را قرائت کرد.
در طی این دو شب، هنر مردم زیدآباد گرمی‌بخش محفل بود، آواز حمید زیدآبادی، نی‌نوازی مهدی زیدآبادی در شب اول، و آواز رضا زیدآبادی و نی‌نوازی مهدی زیدآبادی در شب دوم از جذابیت‌های این نشست بود.
همچنین مهدی زیدآبادی(نظر) و حاج فتح الله زیدآبادی نیز به آوازخوانی پرداختند.
لازم به ذکر است که قلعه دوریش از ابنیه تاریخی شهر زیدآباد محسوب می‌شود که حمید زیدآبادی، مسئولانه و مخلصانه در صدد مرمت و احیای آن برآمده است.
تقدیم تابلویی مزین به دوبیتی خوشنویسی شده توسط حسین محمودیان برای تقدیم به ناصر قاسمی‌نژاد رایینی، نوشیدن چای آتشی، کلام طنزآلود و مطایبه ‌آمیز امام جمعه شهرستان سیرجان در نشست و حضور چشمگیر اعضای گروه مجازی به وقت مهر در فضایی واقعی، از حواشی جذاب این دو شب بود‌.

با توجه به اینکه مجال پرداختن به تمامی ابعاد آثار پیغمبر دزدان در این نشست فراهم نبود و با توجه به درخواست دوستان گرامی همراه، انجمن هنر و ادبیات مرتجا قصد دارد در ادامه روند نشست‌ها، تا رسیدن به جمع‌بندی، پرداختن به آثار و احوال پیغمبر دزدان را در اولویت برنامه‌های فرهنگی خود قرار دهد و در این زمینه از پیشنهادات دوستان بزرگوار استفاده خواهد نمود.