یادداشت محمدرضا واحدی؛
توسط: لوار ما
تاریخ: آوریل 25, 2023 زمان انتشار: 8:03 ق.ظ کد خبر: 14796

حاجی‌ حاجی مکّه !

یادداشت محمدرضا واحدی؛

مثل بیشتر اسلافش تقریبن آخرین استان آمده بود به کرمان. ولی بر عکس خیلی از اسلافش از مرکز استان خارج شد و آمد سری هم به جیرفت و جنوب کرمان بزند.
مردم جنوب استان هر چند با اختلاف نظرهایی هر کدام شهر زادگاه خودشان را لایق مرکزیت استان جدید می‌دانستند، ولی در یک نکته اتفاق نظر داشتند آن هم اینکه جنوب تا کاسه سفره اش را از شمال جدا نکند همچنان باید کاسه‌ی چه کنم دست بگیرد و چشمش تا همیشه به دستان بی خیر مرکز نشینان استان باشد! تا اگر بودجه ای از جایی اضاف آمد سرریزش نذر جنوب بشود ! آن همه با هزار منت و پشت گوش اندازی. در آستانه‌ی سفر هیات دولت، جنوب استان همراه و همدل تر از هر زمانی، فریاد استقلال جنوب را سر دارند و مطالبه‌ی عمومی شان شد همین!
رییسی که روانه ی جیرفت شد همه منتطر یک خبر خوش بودند. حقی که دهه ها با بی‌مهری نا دیده گرفته شده بود. رییسی آمده بود با عنوان سید محرومان آن هم در منطقه ای که هم دوره‌ی اول هم دوره ی دوم رایش رییسی بود. و سرانجام آنچه سالها همه حرفش را زده بودند و فقط احمدی نژاد با چراغ خاموش نیمی از راهش را با استقلال ادارات کل بسیاری در جنوب، رفته بود، بر زبان رییس جمهور جاری شد، استقلال جنوب استان کرمان با توجه به پتانسیل های بسیار و محرومیت های بسیار تر منطقه!
رییسی برادری اش را با جنوب محروم کرمان ثابت کرد و شاید به دور از عرف دیپلماتیک شخصن و از تریبون عمومی تقسیمات مهم کشوری و استقلال جنوب کرمان را اعلام کرد ولی از این همه، آبی برای جنوب گرم نشد!
انتظار می‌رفت قبل از این که رییس جمهور به تهران برسد، نمایندگان هفت شهرستان و فرمانداران شان و مدیران کل شان با دهها طرح توجیهی و عدد و رقم و آمار و استدلال از پیشینه و شایستگی های جنوب و امکان استقلالش، در راهروهای ساحتمان خیابان پاستور بالا پایین بشوند! کارشناسان مربوطه را به پشتوانه توانایی های منطقه و دستور رییس دولت مجاب کنند تا یک روز هم شده زودتر لایحه ی استقلال جنوب را آماده کرده و به مجلس بفرستند!
تا نمایندگان مان در مجلس با لابی هایی که حتمن دارند ادامه‌ی کار را پیش ببرند.
انتظار می‌رفت نخبگان جنوب در هر رسته و رشته‌ای پای کار استقلال جنوب بیایند و توان شان را بر همین یک موضوع متمرکز کنند!
انتظار می‌رفت رسانه ها و مطالبه گران هفت گنج بجای مطالبات روزمره و بی‌حاصل، از هر تریبونی که دارند همین یک خواسته را طلب کنند!
انتظار می‌رفت تریبون های نماز جمعه اگر نه هر هفته، ماهی گاهی یکبار به یاد متولیان امر بیاورند که این مهم را در چرخه‌ی بروکراسی های اداری و مشغولیات روتین روزمره پشت گوش نیاندازند!
اما ظاهرن هیچ کدام آن چنان که باید دل در گرو استقلال جنوب کرمان ندارند یا اهمیت آن را درک نکرده اند!
ظاهرن حرفی زده شد در حد حرف و هورا و پس از آن هر کسی رفت دنبال کار خودش. ظاهرن شده حاجی حاجی مکه! از رییس‌جمهور که گفت و رفت تا آنها که ماندند ولی یادشان رفت! نشان به همین نشان که بر خلاف دولت احمدی نژاد در این مدت حتی یک اداره کل در جنوب مستقل نشد!