توسط: لوار ما
تاریخ: می 8, 2018 زمان انتشار: 11:46 ق.ظ کد خبر: 1848

بی شک تمدن کنارصندل ، یکی از افتخارات ایران زمین است

روستای کنارصندل با جمعیتی بالغ بر هزار و پانصد نفر در فاصله‌ حدود پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است.
این روستا از تمدن بیش از ۵ هزار سال برای ما می گوید، پس از شش فصل پژوهش باستان‌شناسی می‌توان چنین گفت که به نظر می‌رسد در طول هزاره‌ سوم پیش از میلاد دو تپه‌ جنوبی و شمالی روستای کنارصندل، بخش‌هایی از شهر بزرگی به وسعت تقریبی دو تا سه کیلومتر بوده‌اند.
مورخان و باستان شناسان ایرانی با حفاری های بسیار در حوضه هلیل رود و روستای کنارصندل و عتیقه ها، گنج ها و لوحی که پیدا شد به این مهم دست یافتند که گهواره تمدن خاورمیانه و بشریت بین النهرین نیست، بلکه جیرفت است.
در این مطلب کم نمی گنجد که از تمدنی سخن بگوئیم که دنیا را تکان داد و همه را حیرت زده نمود ، تنها طی سفری که خبرنگارما به این روستا و گفتگو با دهیار داشته است به گوشه ای از تلاش ها و زحمات ادارات مختلف و دهیار این روستا می پردازیم که امیدواریم مسئولین ما نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشند.
مهندس بهادر جوشن دهیار این روستا گفت: بی شک تمدن کنارصندل ، باعث افتخار این سرزمین است .
وی افزود: با عتیقه ها و لوحی که سر از خاک این سرزمین درآمد، نشان می دهد که ما در هزاران سال پیش صاحب تمدن بسیار عظیمی بوده ایم.
وی با تشکر از احمد امینی روش فرماندار جیرفت، مهندس شهریاری بخشدار بخش اسماعیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی جیرفت و دیگر مسئولین گفت: همیشه این روستا مورد حمایت این بزرگواران بوده است و باز هم می خواهیم که در جهت سامان دهی وضعیت گردشگری و توریستی تمدن این روستا ما را مورد حمایت ویژه قرار دهند.
جوشن افزود: با عملکرد دولت تدبیر و امید و تلاش و کوشش مسئولین، کارهای خوب و ارزنده ای در این روستا انجام شده است و حال نیز در حال انجام است.
وی گفت: این روستا دو شهید والامقام شهید غلامعلی خشایی و شهید محمود دژبانپور را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است و ما از خداوند بزرگ می خواهیم به حرمت این شهدای عزیز ما را در خدمت رسانی به این مردم عزیز یاری رساند.
جوشن ضمن تبریک سمت جدید مهندس غلامرضا فرخی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان ، از ایشان استدعا نمود که کاوش، بازسازی و ایجاد فضای مناسب برای تمدن کنارصندل را در اولویت کاری خویش قرار دهند.

پی نوشت: مهندس شهریاری بخشدار و جوشن دهیار کنارصندل در این مدت کوتاه توانسته اند با تلاش و کوشش فراوان رضایت مندی مردم و مسئولان را به خود جلب نموده و در این راه موفق بوده اند.
این بزرگواران با همکاری فرماندار محترم، میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی و…با برپایی جشنهای نوروزی، نمایشگاه صنایع دستی و… در جلب رضایت مردم و مسافران نوروزی موفق عمل کردند و ایجاد فضای شاد و با نشاط از مهم ترین اهداف و برنامه ها در جوار این تپه بود که با استقبال چندین هزار نفری مردم و مسئولان کشوری مواجه شد.
این برنامه ها با فراهم ساختن لحظاتی شاد جهت مسافران نوروزی و مردم استان به معرفی تمدن، فرهنگ و هنر استان نیز می پرداخت.
شادی و نشاط اهمیت وافری در فرهنگ و زندگی مردمان ایران دارد. انسان ها همواره با ایجاد فضاهایی در شهر، نیاز ذاتی خود به برقراری روابط اجتماعی را برآوره کرده اند.
حضور بیش از هزار نفری مردم در جشن های شب های کنارصندل، بیانگر این موضوع است که وجود فضاهای تفریح و گردشگری در جوار این تمدن بسیار اهمیت دارد و مسؤلان باید نسبت به گسترش و بهسازی این مکانهای تاریخی تلاش بیشتری داشته باشند و قدردان حضور مردم باشند.
در ذیل به گوشه ای از اقدامات مهندس بهادر جوشن دهیار محترم این روستا می پردازیم…

_برنامه‌ های شاد متنوع هر سال ایام نوروز و جشن های سالانه در کنارثپه جنوبی

_طراحی سایت گردشگری تپه جنوبی توسط مهندس مشاوره آرچین خانم دکتر شعله افشاری پور

_احداث ۱۰ عدد آلاچیق در طرح سایت گردشگری کنارصندل

_نصب برج نوری در سایت گردشگری تپه جنوبی

_احداث وتعمیر سرویسهای بهداشی در سایت گردشگری تپه جنوبی

_ساماندهی ورودی روستا و جدول گذاری

_کلنگ زنی مدرسه شش کلاسه ابتدایی با زیربنا ۴۰۰مترمربع و در حال احداث توسط خیرازتهران دکتر قربابی

_کلنگ زنی ۲کیلومتر لوله گذاری آب کشاورزی ودر حال احداث توسط جهاد کشاورزی

_جمع آوری زباله های سطح روستا به صورت تمام وقت

_احداث ساختمان دهیاری وتکمیل تجهیزات آن

_تسهیلات وام های باسازی وبهسازی توسط بنیاد مسکن ودرحال ساخت ساز در روستا

_جانمایی وصدور پروانه ساخت طبق نقشه طرح هادی و استعلام از بنیاد مسکن

_تملک ۲۴هکتار از اراضی ملی در نقشه طرح هادی به بنیاد مسکن ودرحال تفکیک واگذاری به اهالی روستا