توسط: لوار ما
تاریخ: تیر 7, 1405 زمان انتشار: ۷:۴۱ ق٫ظ کد خبر: 23134

مستند «دعوت حق» در کرمان اکران شد

فیلم مستند «دعوت حق» روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مجید محمدرشید، در کرمان به نمایش درآمد؛ مستندی که توسط هنرجویان جوان کرمانی تولید شده و پنجره‌ای نو به پیوند «ورزش و هنر» گشوده است.

به گزارش لوار به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مراسم اکران این فیلم به کارگردانی آرمین محمدرشید و محمدطاها زاهدنیا، شامگاه شنبه ۶ تیرماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و ورزشی استان، هنرمندان، فیلمسازان، هنرجویان، پیشکسوتان و فعالان ورزشی در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار شد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان که به همراه شماری از مدیران، روسای هیات‌ها و فعالان ورزشی در این مراسم حضور یافت، با قدردانی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برای حمایت از هنرمندان جوان گفت: در حوزه ورزش نام‌ها و افراد زیادی داشته‌ایم که دارای جایگاه رفیع اجتماعی و در جامعه تأثیرگذار بوده‌اند.

حجت سلطانی افزود: امروز بسیار خوشحالم که مستندی از زندگی مرحوم محمدرشید که چه زود از بین ما رفت و آن روز برای همه ما و همکاران و فعالان حوزه ورزش جانسوز بود، توسط فرزند ایشان و با همکاری همکلاسی‌هایش، آماده شده است.

وی در ادامه از جامعه هنرمندان، فیلمسازان و‌ نویسندگان دعوت کرد که زندگی افراد بزرگ در حوزه ورزش و تاثیرگذار در حوزه اجتماعی را به تصویر بکشند یا به نگارش درآورند که هم تاریخ‌نگاری خوبی از حوزه ورزش باشد و هم اینکه الگوهای خود را فراموش نکنیم.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به رونمایی از مستند «خاتون» درباره زندگی مرضیه جعفری بانوی موفق ورزش کشور و استان کرمان که چندی پیش انجام شد، ادامه داد: قهرمانان و پهلوانان نامی حضور داشته‌اند که با زحمت و تلاش، کرمان را بلندآوازه کردند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و شاهد نزدیک شدن بیش از پیش دو حوزه بسیار مهم ورزش و هنر در استان باشیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم با ابلاغ سلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان که به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، گفت: امشب شاهد نمایش اثر ارزشمندی از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا کرمان هستیم که با پاسداشت یاد و نام مرحوم محمدرشید از مستندسازان، گزارشگران و فعالان حوزه ورزش در استان برگزار می‌شود.

علی سلطانی، برگزاری این مراسم را علاوه بر ادای دین به این چهره ورزشی، فرصتی برای تقویت پیوند بین حوزه ورزش و هنر دانست و اظهار داشت: مستندهای ورزشی همچنان جای کار دارند و باید به آنها توجه شود که خوشبختانه در مجموعه مدیریت فرهنگی و ورزشی استان این نگاه مثبت وجود دارد و فرصتی ایجاد شده که اشتراک بین این دو حوزه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان در زمینه تولید فیلم ظرفیت‌های فراوان دارد افزود: تولید آثاری که مربوط به مفاخر، بزرگان و پیشکسوتان ورزش است جزو اولویت‌ها و ضرورت‌های کاری است که امیدواریم با حضور نسل جوان فیلمساز و حمایت مسئولان، کارهای بهتر و بیشتری را در پیوند بین ورزش و هنر شاهد باشیم.

همچنین در ادامه این محفل هنری، مستند «دعوت حق» به مدت ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه، پخش شد و سپس سید حمید میرحسینی، فیلمساز و مستندساز کرمانی با ابراز خوشحالی از اینکه هنرجویان هنرستان مستند می‌سازند، گفت: مستندسازی کار بسیار سختی است و فیلمی که دیدیم کار متفاوتی است؛ از این جهت که به موضوعی می‌پردازد که انسان شریفی سوژه بود، انسانی که همه تلاش خود را برای ورزش استان به کار گرفت و لازم بود که یک مستند خوب درباره او ساخته شود و خوشبختانه پسرشان این توان را داشت.

وی بر لروم حمایت از جوانان مستعد و فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان تاکید کرد و افزود: فیلم‌هایی که ساخته می‌شود باید تکثیر شوند. کرمان استان پهناوری است که مفاخر زیادی دارد.

میرحسینی اظهار داشت: سینمای مستند کرمان در کشور خیلی مطرح شده و سال گذشته در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی مستندسازان کرمانی حضور فعالی داشتند و جوایزی را به نام استان کرمان ثبت کردند.

وی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: کمتر پیش می‌آید که فیلم اول با این جمعیت خوب و در این سالن بسیار خوب اکران شود و خوشبختانه این اتفاق مبارک افتاد و امیدوارم جوانان فیلمساز این راه را با همه سختی‌هایش ادامه دهند.

آرمین محمدرشید و محمدطاها زاهدنیا، کارگردانان فیلم «دعوت حق» هم درباره انگیزه و روند ساخت این مستند توضیح دادند و از حامیان و حاضران در این مراسم تشکر کردند.

محمدرشید با اشاره به اینکه در چهار سالگی پدرش را از دست داد، گفت: همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا بعد از حدود ۱۴ سال که از درگذشت پدر گذشته است، هنوز اسم او اعتبار دارد.

وی افزود: برای پیدا کردن این سوال با کسانی صحبت کردم که سال‌ها با پدرم زندگی و کار کردند، در صحبت با آنها احساس کردم قطعات گمشده زندگی پدرم را کنار هم می‌گذارم و به همراه دوستم تصمیم گرفتیم این مسیر فقط برای خودمان نماند و تبدیل به یک مستند شود و راهی برای شناخت بیشتر «مجید محمدرشید» باشد.
هنرجو هنرستان هنرهای زیبا کرمان اظهار داشت: ساخت این مستند نزدیک سه ماه زمان برده و شاید سخت ترین بخش کار، پیدا کردن آرشیو از پدرم بود و هر عکس، فیلم و صدایی که پیدا می‌شد برای ما یک گنج بود. امروز بیش از هرچیزی احساس افتخار می‌کنم که فرزند چنین انسان بزرگی هستم و توانستم بخشی از زندگی او را ثبت کنم.
وی در ادامه از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برای همراهی و حمایت همیشگی، مدرسان و راهنمایان، دوستان و خانواده خود تشکر کرد.
همچنین مدیر هنرستان هنرهای زیبا پسران کرمان در این مراسم با اشاره به ارائه این اثر از سوی هنرجویان پایه یازدهم، آن را نشانه استعداد بالای نوجوانان و جوانان دانست و گفت: در بین ۶ رشته‌ای که در هنرستان داریم یک نمونه‌ کار را امشب می‌بینید و هنرجویان رشته سینما در ساختار حرفه‌ای سینما فعالیت داشته‌اند.
محمد شریفی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برای توجه ویژه به تقویت و تجهیز هنرستان هنرهای زیبا تشکر کرد و حمایت از این هنرجویان برای تولید آثار بهتر و بیشتر را ضروری دانست.
وحید محمدپور مجری و گزارشگر تلویزیون نیز خاطراتی از همراهی و همکاری با زنده‌یاد مجید محمدرشید، بیان کرد و صبوری، مهربانی و پشتکار را از ویژگی‌های او برشمرد.
در پایان این مراسم، با اهدای لوح سپاس از طرف مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، از عوامل سازنده فیلم «دعوت حق» تقدیر شد‌.