توسط: لوار ما
تاریخ: ژوئن 29, 2018 زمان انتشار: 3:14 ب.ظ کد خبر: 2479

سخنرانی مهران عسکرپور دانشجوی دکتری محیط زیست، پیش از خطبه های امروز نمازجمعه جیرفت/ تصاویر + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیل لوار،مهران عکسرپور ضمن تشکر از امام جمعه محترم جیرفت برای فراهم کردن زمینه ایراد سخن در زمینه چالش پیش روی بشر و منطقه جنوب کرمان گفت: محیط زیست به عوامل بهبودبخش زندگی گفته می شود و انسان با محیط زیست بصورت متقابل بر یکدیگر تاثیر می گذارند.
وی افزود: وقتی به آیات و روایات نگاه می کنیم در زمینه محیط زیست زیاد تاکید می شود و این نشان از اهمیت این مساله است
عسکرپور افزود: در اصل ۵۰ قانون اساسی و در فرمایشات امام (ره) و سیاست های مقام معظم رهبری و برنامه ششم به محیط زیست توجه ویژه ای شده است
این دانشجوی دکتری محیط زیست گفت: انسان پس از ورود به محیط زیست در مقابل محیط زیست ناتوان بود و خود را با طبیعت سازگار می کرد ولی بزرگترین مساله تسلط و غلبه انسان بر طبیعت است.
وی افزود: کشورهای توسعه یافته تصمیم گرفتن با فعالیت های علمی با بحران های محیط زیستی مقابله کنند.
عسکرپور با بیان اینکه رفع نیازهای امروز نباید نیازهای آیندگان را به خطر بیندازد افزود: چالش امروز، تخریب لایه ازون، گرمایش و گازهای گلخانه ای، کاهش منابع آب و منابع طبیعی، افزایش جمعیت و افزایش سموم از مهمترین مسال محیط زیستی امروز است که در منطقه سبب ایجاد سرطان می شود.
وی اذعان کرد: بحران ها شامل جهانی، ملی و جنوب کرمان است. بحران ملی تغییرات اقلیمی جنگ زدایی، نابودی زمین ها، کمبود آب شیرین و قرار گرفتن در محیط زیست خشک است.


عسکرپور گفت: اکو سیستم هلیل و جازموریان از ظرفیت خوبی برای این منطقه بشمار می رود و اقالیم گوناگون بواسطه جازموریان نصیب ما شده و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا با ناسپاسی ما رو به نابودی است
وی افزود: در زمینه تاریخ و تمدن در کنار جازموریان نشان از تمدن کهن است و در کشاورزی یکی از چهار منطقه گلخانه ای دنیا قرار دارد بطوریکه یک محصول در نقطه ای از حوزه هلیل کشت و در نقطه ای دیگر هلیل برداشت می شود و این نشان از اقلیم بی نظیر این منطقه است.

مهران عسکرپور گفت: چالش های جهانی و ملی امروزه منطقه جازموریان را تحت تاثیر قرار داده است ولی با سیاست غلط و خشک شدن رودخانه، قنات و چشمه سارها، آفت آبهای زیرزمینی، شور شدن آبها، کاهش آبدهی چاه ها، فرونشست زمین در عنبرآباد، تغییر اقلیم و خشک شدن بسیاری از گیاهان و درختان (باغات بندسراجی و کشت وصنعت) این ها نتیجه اشتباهات و سیاستهای غلط انسانی است که باعث نابودی این منطقه شد

وی به دخالت انسانی در مساله آب اشاره کرد و گفت: ایجاد سد بر سرشاخه های رودخانه هلیل، بستن سدجیرفت، عدم رهاسازی حقآبه کشاورزان، بستن سد بافت و رابر، ساخت ۲۴ بند سیمانی توسط اداره کل منابع طبیعی شمال استان همه اینها باعث تبدیل تالاب جازموریان به کانون ریز گرد شده است و در نتیجه آن ایجاد بیماری، از بین رفتن اکوسیستم هلیل و جازموریان، تخریب کشاورزی، ایجاد تنش و مهاجرت از روستا به شهر را در پی دارد.
عسکرپور دغدغه مقام معظم رهبری را مساله محیط زیست دانست و خواستار همت جدی سازمانها و ادارات برای رفع این بحران شد و از نمایندگان مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی خواست با قانونگذاری و با حمایتوسایر استان های همسایه این مساله را بطور جدی پیگیری کنند.

راهکارها:

دکتر مهران عسکرپور راهکارهای جلوگیری از نابودی زیست محیطی این منطقه و جبران کم آبی را به شرح ذیل بیان کرد:

_پیگیری جهت اجرای طرح جامع آب در این ۲۰ ساله در وزارت نیرو، مصوب شده در سالهای ۹۴ می توانند کارگشا باشد و متولی ان آب منطقه ای کرمان می باشد

  • آزادکردن حق زیست محیطی دریاچه جازموریان از سدهای بمپور، جیرفت، رابر و بافت برای نجات گیاهان و حیوانات
  • لوله گذاری و آزادسازی آب بندهای آبخیزداری در سرشاخه ها
  • اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات
  • اقدامات مطالعه ای و نرم افزاری
  • کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی
  • تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه ، هرچند با رها سازی آب سفره های بالا دستی
  • کنترل و کاهش برداشت از منابع اب سطحی و زیرزمینی حوزه هلیل و جازموریان
  • رفتن به سوی کشاورزی کم آب و تکنولوژی روز در آبیاری و کشت های هیدروپونیک و کم آب
  • تامین آب از منابع جدید مثل شیرین کردن و انتقال آب از دریای عمان برای شرب به شهرستان های جنوبی کشور
  • آب شرب شده جیرفت، عنبرآباد، بخش های مرکزی و بخش اسماعیلی از سد جیرفت
  • تامین آب شرب بخش های ساردوئیه و جبالبارز شمالی و جنوبی از منابع و رودهای روان در مناطق (مثل سد نساء)
  • و اما ضروری ترین کار که با سرعت باید انجام شود ، رهاسازی آب از سد جیرفت که که تمام پرندگان و حیوانات در حال تلف شدن هستند و از طرفی به گفته خود متولیان هم اکنون پنجاه تا هفتاد درصد سد پر می باشد.