عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد:
توسط: لوار جنوب
تاریخ: می 24, 2018 زمان انتشار: 11:33 ق.ظ کد خبر: 1985

رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان

به گزارش پایگاه خبری لوار جنوب، دکتر امین سعیدی با اشاره به اینکه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی دارای اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی نیز می باشد، اظهار داشت: بدون شک زمانی می‌توان از آثار مثبت روزه‌داری بهره‌مند شد که سحر و افطار مطابق با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع باشد.
وی بیان داشت: روزه در درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین استراحت دستگاه گوارش کمک می‌کند و روزه‌داری در کنترل قند، چربی خون، کاهش وزن و مشکلات دستگاه گوارش سودمند می‌باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: وعده سحری یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی و مواد مغذی، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین می کند و توصیه می‌گردد، وعده سحری به هیچ عنوان فراموش نشود.
وی تصریح کرد: افرادی که در ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌داری بدون وعده سحری می‌کنند، عموما دچار بی‌حالی، بی‌حسی و ضعف در طول روز می‌شوند که این عوارض بدون ارتباط با ماه مبارک رمضان است و بلکه ناشی از اقدام به روزه‌داری بدون استفاده از وعده سحری می‌باشد.
سعیدی خاطرنشان کرد: در وعده سحری از خوردن کربوهیدرات‌های ساده مانند قند، مربا، برنج، نان و زلوبیا پرهیز و سعی کنیم که غذاهای حاوی فیبر همچون غلات، حبوبات و سبزیجات استفاده کنیم و همچنین دو تا سه تکه نان سنگک به همراه پنیر، خرما و همراه با مقدار فراوان آب و مایعات یک وعده سبک و مناسب برای مصرف در زمان سحری است.
وی ادامه داد: همچنین سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی برای وعده سحری مناسب است و همچنین حلیم یک منبع غذایی غنی از پروتئین که با سرعت هضم کم برای وعده سحری می باشد و سعی کنیم از غذاهای دیر هضم و حاوی فیبر که به تدریج هضم و جذب می‌شوند در حین سحر استفاده کنیم و غذاهای حاوی قندهای ساده مانند مربا و زلوبیا هنگام سحر سیری زودرس و گرسنگی زودرس را به علت هضم و جذب سریع دارد.
مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان داشت: از مصرف مایعات از جمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار شامل قهوه، چای و نوشابه با توجه به دفع سریع از بدن خودداری کنید.
وی ادامه داد: افطار را بهتر است با مایعات ولرم از جمله شیر یا چای کمرنگ شروع کنیم و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان، پنیر، گردو و سوپ استفاده کنیم و حتما باید فاصله زمانی بین افطار و خوردن شام وجود داشته باشد، برخلاف سحر که توصیه به استفاده از قندهای ساده همچون مربا، عسل و شکر نمی شود در هنگام افطار توصیه به مصرف مقدار کمی از مواد فوق می‌گردد که گلوکز لازم جهت تامین منابع غذایی سلول‌های مغز فراهم می‌گردد.
سعیدی افزود: نوشیدن مقدار فراوان آب و یا نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار و یا شام توصیه نمی‌گردد و مایعات فوق موجب رقیق شدن اسید معده و عدم جذب مواد غذایی می‌گردد، همچنین در افرادی که دچار نفخ شکم می‌شوند، توصیه می‌گردد که مایعات کمتری همراه با وعده افطاری مصرف کنند.
مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان داشت: یادمان باشد تهیه انواع و اقسام خوراکی‌ها در مهمانی‌های افطاری موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه و منجر به پرخوری و اسراف می‌گردد.