توسط: لوار ما
تاریخ: ژوئن 22, 2023 زمان انتشار: 10:13 ب.ظ کد خبر: 15754

چرا هواشناسی دمای واقعی جیرفت را اعلام نمی کند؟!

یادداشت/

این روزها هوا بسیار گرم شده و دمای برخی مناطق ایران از جمله شهداد به ۵۰ درجه نیز رسیده است.
معمولاً در این مواقع غیر از گلایه گرما سخن دیگری هم میان مردم رد و بدل می‌شود. این سخن کذب که قانون می‌گوید با گذشتن دمای هوا از ۵۰ درجه، مراکز دولتی باید تعطیل شود بلافاصله بعد از این فرضیه، توهم توطئه شرقی به کار می‌آید و گفته می‌شود هواشناسی رقم دقیق دمای هوا را اعلام نمی‌کند تا ادارات تعطیل نشود اما حقیقت ماجرا چیست؟

در حالی هواشناسی اعلام می کند حداکثر دمای ۴۵ درجه در جیرفت به ثبت رسیده است اما برخی شهروندان با اتکا به دماسنج خودرو و همچنین دمای احساسی بدن مدعی هستند که دما در این منطقه بیش از ۵۰ درجه بوده است!

اولین تفاوت بین دمایی است که هواشناسی اندازه‌گیری می‌کند و دمایی که مردم توسط دماسنج‌های خود آن را اندازه می‌گیرند. اگر دماسنج غیراستاندارد باشد و یا در معرض نور آفتاب و یا عوامل دیگری باشد دما را به درستی نشان نمی‌دهد ، هواشناسی دما را مطابق با استاندارد جهانی هواشناسی اندازه‌گیری می‌کند و استاندارد جهانی ملزم می‌کند که دماسنج درون جعبه اسکرین و در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین ، بدون تأثیر مستقیم تشعشع خورشید و در مکانی خارج از عوامل تاثیرگذار محیطی مانند آلودگی‌ها، حرکت خودروها، فضای سبز، قرار گرفتن در مجاورت کولر و… باشد.

بنابراین هواشناسی دمای مولکول‌های هوا را بدون تأثیر گرمای به وجود آمده از تشعشع خورشید یا تأثیر تشعشع زمین بررسی می‌کند ، در هواشناسی مهم‌ترین پارامتری که محاسبه می‌شود رابطه دما و میزان رطوبت است
قطعاً دمایی که بدن احساس می‌کند با دمای گزارش شده متفاوت است دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند با دماسنج استاندارد اندازه‌گیری می شود اما دمای احساسی بدن به میزان رطوبت هوا، قرار گرفتن فرد در معرض اشعه مستقیم آفتاب، نوع پوشش، میزان سرعت باد و عوامل دیگری بستگی دارد.

تاکنون رکورد بیشترین دمای ثبت شده به ترتیب در ایستگاه هواشناسی جیرفت سیلو ، ۴۸٫۴ درجه سانتی‌گراد مربوط به ۱۳۸۸/۴/۱۸ و میانده جیرفت ۴۹ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ۱۳۸۵/۴/۵ بوده است.

عابدزاده، کارشناس آب و هوا