کمالی پور:
توسط: لوار ما
تاریخ: جولای 7, 2019 زمان انتشار: 8:51 ق.ظ کد خبر: 5198

معین اقتصادی جیرفت ضعیف است عوضش کنید

"یحیی کمالی‌پور" نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: علی‌رغم اینکه در اکثر شهرهای استان کرمان معین‌های اقتصادی کارهای بسیار چشمگیر و خوبی انجام داده‌اند اما متاسفانه معین اقتصادی جیرفت کار شاخصی که در زندگی مردم ملموس باشد، انجام نداده است.

رییس اتاق بازرگانی مطرح کرد: هرچند که روی بازارهای خارجی کار کرده‌ایم اما از بازار داخلی نیز غافل نشده‌ایم و حجمی از محصولات تولیدی را می‌توان در بازار داخلی عرضه کرد از حوزه جهادکشاورزی می‌خواهیم همگام با اتاق بازرگانی شود . اتاق بازرگانی حامی و تسهیل‌گر حقوق بخش خصوصی است.

اتاق بازرگانی در مردادماه سال ۹۵ به عنوان معین اقتصادی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد انتخاب شد تا بسترساز توسعه و پیشرفت این مناطق باشد اما این روزها نماینده مردم این مناطق در مجلس شورای اسلامی  از عملکرد معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد گله کرده است.

“یحیی کمالی‌پور” نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: علی‌رغم اینکه در اکثر شهرهای استان کرمان معین‌های اقتصادی کارهای بسیار چشمگیر و خوبی انجام داده‌اند اما متاسفانه معین اقتصادی جیرفت کار شاخصی که در زندگی مردم ملموس باشد، انجام نداده است.

وی خطاب به استاندار کرمان اظهار کرد: اگر قرار است شاهد عملکرد خوب معین‌های اقتصادی در استان باشیم، بنابراین باید نسبت به تغییر معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد اقدام شود و یک مجموعه پر قدرت در این منطقه حضور یابد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با تبیین ظرفیت‌های جیرفت و عنبرآباد تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتاسینل های این منطقه، باید معین اقتصادی قوی برای این منطقه انتخاب شود تا بتواند ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند تا شاهد کاهش بیکاری در این مناطق باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینکه عملکرد اتاق بازرگانی کرمان به عنوان معین اقتصادی شهرستان جیرفت بسیار ضعیف است و اتاق بازرگانی کرمان باید پاسخگوی عملکرد ضعیفش به عنوان معین اقتصادی شهرستان جیرفت باشد اظهار کرد: تعهدات معین اقتصادی شهرستان جیرفت عملی نشده است و از رییس اتاق بازرگانی کرمان می‌خواهیم در این خصوص پاسخگو باشد.

 

اتاق وظیفه اجرایی ندارد

در حالی که برخی این اظهارات نماینده جیرفت را به نزدیک شدن انتخابات نسبت می دهند، رییس اتاق بازرگانی کرمان در واکنش به اظهارات کمالی پور، گفت: اتاق کرمان به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد استان و همچنین تبادل افکار، بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی تاسیس شده و قانونگذار هیچ وظیفه اجرایی را برای آن تعریف نکرده است.

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه اساس اقدامات و برنامه‌های اتاق، کار اصولی، زیربنایی، پژوهشی و تحقیقاتی است، افزود: پارلمان بخش خصوص، صدای فعالان اقتصادی است و هرکجا که در مسیر فعالیت ایشان مانعی وجود داشته باشد، اتاق موظف است صدای بخش خصوصی باشد و در مسیر حل مسائل موجود، پیشنهاد ارائه و برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کند.

وی با بیان این مطلب که با توجه به همین رسالت به این نتیجه رسیدیم که مشکل جیرفت با انجام‌کارهای پیش پا افتاده حل نمی‌شود، گفت: جیرفت پتانسیل اقتصادی بسیار قوی در بخش، کشاورزی، معدنی، گردشگری و میراث فرهنگی دارد و همچنین نیروی انسانی آن پتانسیل فوق‌العاده خوبی است که باید برای آن برنامه‌ریزی بلند مدت داشت و کار زیربنایی و اصولی انجام داد.

وی ادامه داد: این منطقه باید این پتانسیل‌ها را فعال و محصولاتی با قیمت تمام شده مناسب و کیفیت بالا برای عرضه در بازارهای جهانی تولید کند؛ بنابراین باید در سه حلقه تولید محصول خوب و با کیفیت و قابل رقابت؛ فرآوری و تکمیل چرخه تولید و در نهایت بازارسازی یا بازاریابی در سطح داخلی و بین‌المللی فعال بود که اتفاقا هرسه حلقه نیاز به کار مطالعاتی عمیق و کارشناسی دارد که زمان‌بر است.

رییس اتاق کرمان به اقدامات معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد در بخش معدن اشاره و اظهار کرد: توسعه اکتشافات، بهره‌وری در استخراج و همچنین ایجاد مکانیزم فرآوری در دستور کار بوده و پیگیری‌ها از طریق وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی مبین حرکت اصولی است که در این زمینه صورت گرفته است.

وی از ظرفیت‌های کشاورزی این مناطق سخن به میان آورد و در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در این بخش پرداخت و گفت: در بخش کشاورزی فعالیت‌های گسترده و اساسی صورت گرفته است و در بخش گردشگری نیز اقدامات موثری انجام شده که در ادامه این اقدامات را تشریح خواهم کرد.

طبیب‌زاده بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها به‌ کمک مسئولین و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خوبی صورت گرفته؛ همچنین در زمینه آموزش، توانمندسازی و مهارت آموزی اقدامات زیادی نیز صورت گرفته است.

در حوزه بازرگانی یک زنجیره برای این منطقه تدوین کرده ایم

وی اتاق کرمان را موتور محرک بخش خصوصی دانست و بیان کرد: بخش خصوصی عامل تحول حوزه اقتصادی مناطق است.

رییس اتاق کرمان با بیان این مطلب که برنامه‌های خود را برای شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد با سه محور آغاز کردیم، ادامه داد: در نخستین گام به شناخت ظرفیت‌های منطقه برای شناسایی موانع و ارایه راهکاری برای رفع آنها پرداختیم.

طبیب‌زاده تصریح کرد: برای حوزه بازرگانی یک زنجیره تدوین کردیم که این زنجیره شامل تولید با کیفیت، بسته‌بندی اصولی، حمل و نقل اصولی، ارتباط با تجار، بازار هدف و برگشت سرمایه بود و اتاق کرمان روی همه این موارد کار کرده است.

وی از اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید باکیفیت سخن به میان آورد و عنوان کرد: با توجه به ارتباطی که با دستگاه‌های متولی در زمینه تولید داشتیم، توانستیم در این حوزه اداره استاندارد را وارد کنیم و براساس توافقنامه‌ای که با این اداره داشتیم، پیشنهاد صدور پروانه بهره‌برداری استاندارد برای گلخانه‌ای را ارائه کردیم و اکنون بسیاری در حال دریافت پروانه استاندارد خود هستند. همچنین ایجاد دفتر استاندارد برای سهولت این فرایند نیز با پیگیری و همکاری بسیار مطلوب اتاق صورت گرفت.

راه اندازی پایانه صادراتی در جیرفت

رییس اتاق کرمان با تاکید برآنکه کیفیت، حدفاصل ما را با بازار مشخص می‌کند، تصریح کرد: در زمینه توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها اقداماتی صورت گرفته و با توجه به ظرفیت منطقه، ایجاد پایانه صادراتی را دنبال می‌کنیم تا مشکلات صادراتی رفع شود، همچنین در همین خصوص، زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم آوردیم و در زمینه آگاه سازی، دوره های آموزشی برگزار شد تا واحدهای بسته‌بندی در این منطقه ایجاد شود و نیز به‌صورت آزمایشی از بازرگانانی که محصولات این مناطق را در اصفهان، آستارا و … بسته‌بندی و به بازارهای هدف ارسال می‌کردند خواستیم تا کالا در منطقه بسته‌بندی شود. شایان ذکر است در بازه زمانی دو ماهه حدود ۲۴۰ نفر در این بخش مشغول به‌کار شدند.

وی ادامه داد: کالایی که در منطقه بسته‌بندی شد به راحتی در بازار روسیه عرضه شد، توانست با کالای ترکیه و اسپانیا رقابت کند اما برخی کالاهایی وجود داشت که به بازار هدف نرسید؛ بنا بر تجربیات سال‌های قبل، امسال در این حوزه قوی‌تر و منسجم‌تر ورود پیدا خواهیم کرد.

اخذ مجوز حمل بین‌المللی برای گمرک جیرفت

طبیب‌زاده، به حمل و نقل اصولی اشاره و عنوان کرد: هر کالایی می‌طلبد که ماشین مخصوصی آن را حمل کند که توسعه زیرساخت‌ها ملاک اصلی و اصولی ما در این حوزه بود و با پیگیری‌ها و همکاری‌های مسئولین مربوطه توانستیم مجوز حمل بین‌المللی برای گمرک جیرفت اخذ کرده لذا با این مجوز می‌توان محصولات را از بازار مبداء مستقیم به بازار هدف منتقل کنیم.

وی با بیان این مطلب که از طریق ارتباطی که با تجار داشتیم بازرگانانی از کشورهای مختلف را جذب و توانستیم با بازارهای هدف ارتباط برقرار کنیم، تصریح کرد: هندوستان، اکراین، امارات، روسیه، ترکیه، گرجستان، قطر، عراق و… جزء بازارهای هدف ما بودند اما به دلیل آنکه حجم کار بسیار گسترده بود به صورت جدی کار خود را از بازار روسیه شروع کردیم و فعالان اقتصادی چندین دفتر در روسیه دایر کردند.

ثبت خرمای کلوته به نام جنوب استان کرمان

وی یکپارچگی حوزه بازرگانی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: برای ایجاد مجموعه مدیریت صادرات جنوب پیگیری و مقدمات آن را فراهم آوردیم و اکنون سایت آن راه اندازی و برندسازی‌های آن شکل گرفت.

رییس اتاق کرمان ادامه داد: بر همین اساس بود که خرمای کلوته که تا امروز از طرق و توسط افراد مختلف در بازارهای جهانی عرضه می‌شد با مدیریت و برنامه ریزی واحد انجام می‌شود و پیگیری می‌کنیم که خرمای کلوته به نام جنوب استان کرمان ثبت شود هرچند که امروز خرمای صادراتی با لوگوی مدیریت صادرات جنوب کرمان در بازارها عرضه می‌شود.

پرورش و آموزش بازرگان حرفه‌ای در جنوب استان

طبیب‌زاده، با بیان اینکه روی برگشت سرمایه به ‌جد در حال کار کردن هستیم، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های گذشته این بود که بازرگان حرفه‌ای در منطقه نداشتیم و اتاق کرمان مدتی است در حال پرورش و آموزش بازرگان حرفه‌ای در منطقه است.

وی مطرح کرد: هرچند که روی بازارهای خارجی کار کرده‌ایم اما از بازار داخلی نیز غافل نشده‌ایم و حجمی از محصولات تولیدی را می‌توان در بازار داخلی عرضه کرد از حوزه جهادکشاورزی می‌خواهیم همگام با اتاق بازرگانی شود و اتاق بازرگانی حامی و تسهیل‌گر حقوق بخش خصوصی هستیم.

طرح حمایت و تقویت سردخانه‌های منطقه

رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به صدور مجوزهای متعدد برای احداث سردخانه در جنوب استان، عنوان کرد: طرح حمایت و تقویت سردخانه‌های منطقه که درآمد مطلوب ندارند، تهیه و آماده این هستیم که از سردخانه‌های جنوب حمایت کنیم.

وی مهارت افزایی را مهمترین راهکار رونق کسب و کار دانست و اظهار کرد: نگاه ویژه‌ای در این بخش داشته و نیازسنجی‌های لازم در برخی از این حوزه‌ها انجام دادیم و سه روستا به‌صورت پایلوت انتخاب کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اتاق بازرگانی یک نهاد بخش خصوصی است واعتبار دولتی ندارد، عنوان کرد: اتاق بازرگانی افتخارا این مسئولیت را پذیرفته است و کارهایی که می‌تواند انجام دهد از جنس مطالبی است که اظهار کردم و لذا جیرفت دقیقا به همین کارها احتیاج دارد و باید واحدهای صنعتی موجود تقویت و کشاورزی بهره‌ور و صادراتی شود، تا بتوانیم جیرفتی توسعه یافته داشته باشیم.

منبع:ایسنا منطقه کویر