شب شعر و موسیقی الفبا
توسط: لوار ما
تاریخ: مارس 13, 2023 زمان انتشار: 8:23 ق.ظ کد خبر: 14538

سی و دومین نشست انجمن ادبی تاریخی پاریز برگزار شد

سی و دومین نشست انجمن ادبی تاریخی پاریز با نام شب شعر و موسیقی الفبا، پسین شنبه 20اسفندماه 1401 در موزه ساعت شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در این نشست، دکتر فریبا دانشور دکتری تخصصی زبان وادبیات فارسی گفت: شاهنامه این اثر سترگ ادب پارسی برگزیده ای است از حماسه ها،داستانها،اساطیر باستانی ورویدادهای تاریخی که پاسداشت وحفظ ونگهداشت انها برای فرهنگ انسانی ما ضرورتی و انکار ناپذیر است.

وی افزود: بنابر این بنظر میرسد تنها سند معتبری است که قصه عشق ودلدادگی ودلباختگی از دوران پیشدادیان تاساسانیان ( دوره های اساطیری وتاریخی ) در آن هست و لازم است ما به عنوان یک ایرانی انها را بیاموزیم چرا که برای یک شهر ودیار آرمانی وشایسته وآرامشی غیر قابل وصف آنچنان که حکیم توس به کرات اشاره کرده است لازم وضروریست.
زما باد بر جان آنکس درود
که داد وخرد باشدش تار وپود
دانشور ادامه داد: در داستان سیاوش وسودابه نیز تقابل عقل وعشق،عصمت وعصیان را میبینیم وشاهد رویارویی دو ابر قهرمانیم،کما اینکه داستانهای عاشقانه یوسف وزلیخا وامق وعذرا وبیژن ومنیزه و….به لحاظ نگره مذهب مهر(میترائیسم)ویا بر اساس آیین زرتشت خیر وشر در روزگاران کهن همواره با هم درگیر بوده اند.

وی گفت: در داستان سیاوش وسودابه تمایلات زنانه که با اعتقادات وباورهای فرهنگی همخوانی ندارد مطرح میشود ودر دلدادگی وامق وعذرا تلاشی مقدس برای شکستن ساختارهای به ظاهر اخلاقی حاکم بر ذهن اطرافیان مطرح می گردد.

دکتر دانشور بیان کرد: سنت پریدن از آتش ویا خوردن ور (آب گرم وگوگرد) برای تبری از گناه نیز در جامعه کهن ایرانی رسمی دیر پاست.

وی افزود: آخرین روزهای سال جدید و سر آغاز نوروز به یاد داستان سیاوش وپریدن او از آتش واثبات پاک دامنی اوبرای رد تهمت روزی که مقارن با‌ سه شنبه پایان سال بوده است ایرانیان برای حفظ این رویداد به مدت سه روز تا جمعه جشن میگرفتند که به جشن چهارشنبه سوری معروف است و بنظر میرسد آموزش تمامی داستانهای شاهنامه که سراسر پند وحکمت است بر هر ایرانی بویژه کودکان ونوجوانان لازم وضروریست تا از این طریق بتوان آگاهانه تر وهوشمندانه تر وخردمند تر زندگی کرد.
این نشست با اجرای موسیقی و شعرخوانی تعدادی از هنرمندان حاضر همراه بود.

لازم به ذکر است مدیر این انجمن استاد حسین سبزه صادقی و دبیری این انجمن بر عهده افسانه افشارزاده است که زحمات و تلاش های فرهنگی و هنریشان جای قدردانی دارد.