توسط: لوار ما
تاریخ: سپتامبر 15, 2018 زمان انتشار: 2:46 ب.ظ کد خبر: 3078

دومین گردهمایی بزرگ سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان برگزار شد/تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار، دومین گردهمایی بزرگ علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان با هدف تقویت و توسعه امنیت پایدار در مناطق جنوبی و شرقی این استان روز (پنجشنبه )برگزار شد.

***

میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار یک توافق کامل و جامع است
دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی، افکارسنجی و اطلاع رسانی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در این همایش گفت :با اشاره به میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار گفت: این میثاق‌نامه را می توان توافقی جامع کامل و همه جانبه دانست که همه مسائل و مشکلات منطقه ای کرمان و طوایف را لحاظ کرده و موضوع بسیار مثبتی است.
مهدی افتخاری افزود: یکی از نهادهایی که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی داشته باشد، آموزش و پرورش است از این رو می‌توان با استفاده از پتانسیلی که در آموزش و پرورش وجود دارد این میثاق‌نامه را بهتر اجرا کرد لذا ارزش های مطرح شده را باید از سنین کودکی در افراد نهادینه کرد.
وی با اشاره به اینکه خشونت یکی از جرایم و آسیب های جدی کشور است، افزود: درگیری و نزاع طایفه ای بیانگر بالا بودن روحیه همکاری و حس مشارکت در افراد این طایفه هاست لذا سیاست گذاران اجتماعی و فرهنگی کشور باید از این نکته مثبت در فرهنگ طوایف استفاده کنند و از این ظرفیت برای حل مسائل و آسیب های اجتماعی استفاده کنند.
دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی، افکارسنجی و اطلاع رسانی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه تقویت نگاه ملی به مسائل و مشکلات ضرورت دارد، گفت: نگاه محدود به مسائل یکی از مشکلاتی است که به نزاع درگیری طایفه ای منجر می شود لذا دعواهایی که در برخی از استان‌های کشور بر سر موضوع آب اتفاق افتاد به خوبی موید این ادعاست که برای حل این موضوع باید نگاه ملی به مسائل داشته باشند.
وی افزود: انعقاد تفاهمنامه و میثاق‌نامه با سران طوایف می‌تواند نقش اساسی و کلیدی در کاهش پرونده‌های قضایی نزاع های طایفه ای و قبیله ای دارد.
افتخاری تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم نیازمند نگاه متفاوتی به جرایم و نزاع های طایفه ای هستیم از این رو نگاه جامعه شناختی به ریشه‌های این عوامل می‌تواند در عرصه سیاستگذاری اجتماعی به سمت پیشگیری از آسیب ها و جرائم هدایت شود.
***
۱۸ فقره قتل و پرونده با میانجیگری سران طوایف در عنبرآباد به سازش منتهی شد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در این همایش گفت: رفع و رجوع ۱۸ فقره قتل و پرونده با جرائم سنگین در عنبرآباد و تحویل ۱۵۸ مورد سلاح توسط مردم در قلعه گنج از نتایج اجرای طرح گردهمایی علما و سران طوایف در جنوب استان کرمان بوده است.
محمد باقر اسلامی افزود: طرح گردهمایی علما و سران طوایف با استفاده از ظرفیت های مردمی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شد.
وی بیان کرد: اولین گردهمایی علما و سران طوایف آذر سال گذشته در جیرفت برگزار شد و میثاق نامه ای به امضا بالاترین سطوح امنیتی استان رسید.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه داد: این میثاق نامه شامل ۶ محور اصلی است و زیرمجموعه هر محور مسائل دیگری گنجانده شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال اول اجرای میثاق نامه بیشتر به بحث جرائم خشن توجه شد، اظهار داشت: این طرح خوشبختانه نتایج خوبی داشته است و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ شاهد کاهش ۲۲ درصدی آمار قتل، کاهش تیراندازی، افزایش صلح و سازش و میانجیگری در بعضی حوزه‌ها بودیم.
اسلامی گفت: جمعیت شرکت کننده در این همایش نشانگر تمایل به حل مشکلات جامعه توسط خود مردم است لذا همه تمام ظرفیت خود را برای مشارکت مردم در این زمینه به کار ببندند.

***

۴۵ محکوم به قصاص نفس استان کرمان از اعدام رهایی یافتند

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: با انعقاد تفاهم نامه عدالت و امنیت پایدار طی سال گذشته تاکنون در این استان ۴۵ مورد حکم قصاص نفس با همکاری مردم، سران طوایف و روحانیون منتهی به صلح و سازش شده است.

 یدالله موحد روز پنجشنبه در دومین گردهمایی بزرگ علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان افزود: این گردهمایی با هدف تقویت و توسعه امنیت پایدار در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان برگزار شد و امیداوریم این اقدام منجر به پیشرفت، توسعه،عمران و آبادانی جنوب استان شود.
وی ادامه داد: مردم نقش اصلی را در تامین عدالت و امنیت پایدار ایفا می کنند و نقش سران طوایف در پیشگیری از وقوع جرم برجسته است.
رئیس کل دادگستری کرمان ضمن تشکر از سران طوایف به منظور همکاری با مجموعه دادگستری استان و نیروهای امنیتی جهت پیشبرد اهداف مندرج در میثاق‌نامه سال گذشته، اظهار داشت: با همت سران طوایف آمار ارتکاب خشونت و خصوصاً قتل به نحو قابل توجهی کاهش یافته است که این را مدیون تلاش ها و مدیریت صحیح این افراد هستیم.
وی تصریح کرد: اقدامات علما، مبلغین مذهبی و معتمدین و سران طوایف با توجه به نقش و جایگاه ویژه ای که در طایفه خویش دارند، با احیای آیین های بومی و دینی از جمله کدخدامنشی و حل مشکلات با ریش سفیدی، منجر به تقویت دین باوری و حاکمیت ارزش های دینی در جامعه و کاهش کجروی ناهنجاری و جرائم گردیده است.
وی ادامه داد: بهره مندی مردم منطقه و اعضای طایفه از نقش پررنگ و استمداد از ظرفیت های واسطه‌گری سران طوایف در رفع خصومت و میانجیگری و فیصله دادن به اختلاف و تعارضات از طریق دیدار و گفت و گو مذاکره و طرح مطالبات و مشکلات و خواسته های متقابل طرفین منجر به ترمیم خسارت مادی عاطفی و روانی بزه دیده و آرامش و آسودگی خاطر برای طرفین حل اختلاف گردیده است که بر کسی این مطلب پوشیده نیست.
موحد با تاکید بر اینکه اسلام در مشارکت اجتماعی توصیه ها و راهکارهای بسیاری ارائه نموده و بر آن تأکید داشته است، گفت: اسلام مشارکت انسان‌ها را ضامن بقای اجتماعی دانسته و جوامعی را که مشارکت می‌کنند، جوامع پویا می داند.
وی بیان کرد: با امضای میثاق نامه سران طوایف دستگاه قضائی به همراه سایر نهاد های امنیتی ملزم به همکاری و همراهی مداوم هستند و با قبول حضور سران طوایف به اجرای این میثاق‌نامه ملزم هستیم.
وی تصریح کرد: در پایان این گردهمایی توقع داریم که سران طوایف که در جایگاه رفیع طایفه قرار دارند نسبت به مواردی مانند ترویج عقاید دینی به ویژه گذشت، ایثار، صبر و بخشش، حل و فصل اختلافات درون طایفه ای، ترویج ممنوعیت قتل و انتقام خصوصی و هرگونه صدمه بدنی به دیگری، جمع آوری و تحویل اسلحه های موجود در طایفه، پذیرش امان نامه متهمان و محکومان متواری، اعتماد به دستگاه قضایی و سپردن مجازات و قصاص مجرمین به دادگاه‌ها، اخذ رضایت اولیای دم، ترویج ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر، شناسایی و معرفی گروه های محرمانه و باند های سازمان یافته و رعایت حقوق کودکان اقدام کنند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با ابراز خرسندی از برگزاری دومین گردهمایی سران طوایف گفت: هدف از اجرای این گردهمایی تقویت آرمان امنیتی استان با مردم و سران طوایف است .
وی افزود: اگر همه دست به دست هم دهیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و بهترین جامعه، جامعه ای است که مردم در کنار آن احساس امنیت و آرامش کنند .

***

سران طوایف نقش مهمی در کاهش جرایم خشن داشته اند

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: سران طوایف، معتمدان و ریش سفیدان این استان نقش مهمی در کاهش جرایم خشن ایفا کرده اند.

 سردار رضا بنی اسدی فر روز پنجشنبه در دومین گردهمایی بزرگ علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان افزود: طی سال های اخیر در حوزه جرایم خشن اقدامات پیشگیرانه متنفذین و سران طوایف نقش پر رنگی داشته است.
وی ادامه داد: هر چه وحدت بین سران طوایف بیشتر باشد خروجی این وحدت، امنیت پایدار در سطح جامعه بوده که امنیت پایدار لازمه سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه استان کرمان هم مرز با پنج استان است، تصریح کرد: جنوب و شرق این استان با دارا بودن یک میلیون و۳۴۰ هزار نفر جمعیت با کاهش ۱۷ درصدی قتل مسلحانه روبرو بوده که نشان از موثر بودن اجرای نقش طرح میثاق، امنیت و عدالت است.
فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون۱۰۰ درصد جمع آوری قبضه سلاح داشتیم.
وی افزود: مردم فهیم دیار جنوب و شرق استان کرمان در مدیریت بحران به مرحله قابل قبولی رسیدند که تاثیر زیادی در افزایش ضریب امنیت منطقه است.
سردار بنی اسدی با بیان اینکه تمام پشتوانه نظام به مردم است، اظهار داشت: هر چقدر ارتباط بین مردم و نهادهای حکومتی نزدیک و تقویت شود نتیجه این روحیه، امنیت و توسعه پایدار است.
وی گفت: بخش قابل توجهی از جرایم خشن مربوط به جنوب و شرق استان است که پیگیر اقدامات پیشگیرانه برای این مساله هستیم.
فرمانده انتظامی استان کرمان از ابتکار عمل ریاست دادگستری کرمان به واسطه اجرای طرح میثاق، امنیت و عدالت پایدار تشکر کرد

***

امنیت کشور با مشارکت مردم محقق می شود

سرپرست استانداری کرمان گفت: توسعه کشور در سایه امنیت شکل می گیرد و این مهم با مشارکت مردم محقق می شود.

 محمد جواد فدایی روز پنجشنبه در دومین گردهمایی بزرگ علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان افزود: بعضی از شاخص های توسعه در این منطقه به نسبت کشور کمتر است که باید هرچه سریعتر کمبودهای این منطقه برطرف شود.
وی به خدمات دولت دولت تدبیر و امید در شهرستان کهنوج اشاره کرد و گفت: در زمینه راه مشکلی نداریم چراکه ۷۵ درصد راه های روستایی این منطقه اسفالت شده است.
فدایی افزود: تولید برق در منطقه جنوب کرمان به میزان نیاز است و در مجموع استان ۲۵۰ مگابایت افزایش تولید هم داریم اما خاموشی های اخیر بدلیل مشارکت در سطح کشوری بوده نه کمبود برق از این رو در زمینه برق هیچ مشکلی نداریم.
سرپرست استانداری کرمان تصریح کرد: فاز ۲ نیروگاه کهنوج هم در دست اجراست که با راه اندازی این فاز کمک خوبی در زمینه تامین برق استان می شود.
وی به عملیات گاز رسانی در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: به زودی تمامی هفت شهرستان جنوبی استان از نعمت گاز برخوردار می شوند.
فدایی بیان کرد: برای زیربناها تا حد نیاز امکانات فراهم است و برای توسعه این زیربناها باید درآمد سرانه را بتوان بخوبی افزایش داد که پیگیر این مساله نیز هستیم.
وی با بیان اینکه کارافرینان می توانند در بخش صنعت و کشاورزی وارد شوند، اظهار داشت: در حوزه اشتغال فراگیر فقط هفت درصد مورداستفاده قرار گرفته که نشان می دهد نیاز به همکاری بیشتر بین مردم و دولت دارد.
سرپرست استانداری کرمان گفت: صدور مجوزها و تامین منابع مالی از جمله مسائل مورد طرح در جنوب است که پیگیر این مسایل هستیم.
فدایی افزود: طرح های بزرگی در دست اقدام است که برنامه های زمان بندی این طرح ها باید با جدیت دنبال شود.
وی اظهار داشت: دولت برای هر نوع سرمایه گذاری آمادگی همکاری دارد و در این راستا صدور مجوزهای سرمایه گذاری بیش از ۲ هفته زمان نمی برد.

***
آموزش مهارت های زندگی تاثیر بسزایی در کنترل جرائم دارد
امام جمعه کهنوج هم در این همایش گفت: بیشتر قتل ها به دلیل کنترل نشدن خشم و عصبانیت انجام می شود و ما باید قدرت تحمل مردم را بالا ببریم.
حجت ‌الاسلام اکبر افشارمنش افزود: مواد مخدر، حرص و طمع و بلند پروازی برای بدست آوردن مال حرام از عوامل تاثیرگذار بروز جرم است.
وی تصریح کرد: آموزش شیوه های زندگی و مهارت های زندگی از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل جرائم است لذا باید این مسایل را جدی گرفت.
وی بیان کرد: در هر دوره زمانی، جامعه با مشکلات خاصی روبرو است و امروز مساله تحریم ها یک آسیب بزرگ برای جامعه می باشد که با روحیه همکاری باید از این مرحله عبور کنیم.
***
تاکید دستگاه قضایی بر حل مسائل و مشکلات با رویکرد اجتماعی است
رئیس دادگستری شهرستان کهنوج گفت: تاکید دستگاه قضایی بر حل مسائل و مشکلات با رویکرداجتماعی است و هنر مسئولان باید این باشد که موضوعات امنیتی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل کنند.
علی سالاری افزود: مجموعه معتمدان و سران طوایف، افرادی شاخص، مومن و خیرخواه هستند که هم به عنوان زبان مردم و هم به عنوان بازوی قوی و پشتیبان محکم برای حاکمیت در حل و فصل دعاوی نقش مهمی ایفا می کنند.
وی تصریح کرد: زمانی امنیت به معنای واقعی خود به صورت پایدار و مستمر ایجاد می شود که مردم در ایجاد و استمرار این مهم با حاکمیت همکاری لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به بافت قومی و قبیله ای در جنوب استان کرمان و در راس بودن سردار و ریش سفید طایفه در قوم و قبیله و تعامل سران طوایف با مجموعه‌های انتظامی امنیتی و قضایی، تاثیر مثبتی بر امنیت و کاهش جرائم داشته است و این تعامل می‌تواند به تقویت امنیت پایدار تر در جنوب استان کمک کند.
رئیس دادگستری کهنوج گفت: معتمدان و ریش سفیدان با حضور به موقع خود می‌توانند بستر بروز جرائم و آسیب های اجتماعی را کاهش دهند.
وی افزود: این اشخاص با عملکرد عالمانه و حکیمانه خود باید بستر همدلی و وحدت را بین طوایف به وجود آورند و از اعمالی که موجب تفرقه و بروز درگیری‌های طایفه‌ای و عشیره‌ای می‌شود، جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات پیچیده ترین و بزرگ ترین و ریشه دارترین نزاع‌ها و خصومت ها با کمک سران طوایف قابل حل و فصل است و این ریشه در خون و پوست این مردم دارد.
***


تشکیل اداره ثبت اسناد در قلعه گنج ضرورت دارد
نماینده معتمدان شهرستان قلعه گنج گفت: تشکیل اداره ثبت اسناد این شهرستان در جهت کاهش دعاوی ضرورت دارد.
مراد جهانگیری افزود: نبود اداره ثبت اسناد سبب ایجاد اختلافاتی شده است از این رو امیدواریم این مساله با همکاری مسئولان بزودی محقق شود.
***


سران طوایف با همکاری مجموعه قضایی پیگیر افزایش امنیت است
نماینده معتمدان رودبارجنوب گفت: سران و معتمدان طوایف با همکاری مجموعه قضایی پیگیر افزایش امنیت هستند.
علی فلاحی افزود: امروز مردم جنوب و سران طوایف کمر همت را بسته اند تا با کمک مسئولان ناهنجاری های موجود را بررسی و برطرف کنند.
دومین گردهمایی بزرگ علما، سران طوایف، معتمدان و ریش سفیدان جنوب و شرق استان کرمان با حضور سرپرست استانداری کرمان و معاونان وی، فرمانده انتظامی استان، فرمانداران، ائمه جمعه در سالن سینما شوباد شهر کهنوج برگزار شد.

   

تصاویر: محمدرضا براهام