توسط: لوار ما
تاریخ: می 4, 2019 زمان انتشار: 9:20 ق.ظ کد خبر: 4778

جشن سی ساله مرکز کرمانشناسی و دعوت از سخنران غیرمتخصص در حوزه باستانشناسی

رودبارزمین، مژده مشایخی/ هفتم اردیبهشت ماه سال جاری مراسم پاسداشت سی امین سال شکل گیری مرکز کرمانشناسی با حضور اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه برگزار شد. از جمله نکات قابل توجه در این نشست ارائه سخنرانی توسط آقای دکتر محمودرضا ماهری بودکه تخصصی در حوزه باستانشناسی جنوب شرق ایران نداشت. نامبرده که تخصص علمی اش در حوزه عمران و ساختمان است با اشاره به گزارش های دهه ۴۰ خورشیدی که در سه محوطه باستانی شهداد، تل ابلیس بردسیر و تپه یحیی صوغان ارزوئیه صورت گرفته بود، سعی در ارائه پیشینه باستانشناسی استان کرمان بر پایه گزارش یاد شده داشت غافل از اینکه طی ۲۵ سال اخیر قریب به ۲۵ فصل بررسی باستانشناسی در حوزه هلیل رود صورت گرفته،۲۱ فصل کاوش در تپه ها و محوطه های باستانی در جیرفت و حوزه هلیل رود انجام گرفته است که نتایج به دست آمده از این کاوش ها گواهی است بر قدمت و پیشینه باستانشناسی حوزه هلیل رود و غنای فرهنگی، تمدنی این محوطه.
برای آگاهی بیشتر دکتر ماهری از وضعیت امروز تمدن جیرفت و فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه طی ۲۵ سال گذشته، لازم است موارد زیر را به وی متذکر شویم:
– سه فصل کاوش باستانشناسی در تپه گاوکشی اسفندقه به سرپرستی دکتر نادر علیدادی سلیمانی که شکل گیری استقرارهای دائم انسانی در حوزه هلیل رود و بلکه جنوب شرق ایران را به هزاره هشتم پیش از میلاد(۹ هزار و یکصد سال پیش) که بر پایه سالیابی نمونه های زغال به روش کربن ۱۴ در این تپه صورت گرفته است.
– شش فصل کاوش باستانشناسی در یکی از بزرگترین مراکز تمدنی و آغاز شکل گیری شهرنشینی در جنوب شرق ایران یعنی تپه باستانی کنارصندل به سرپرستی «دکتر یوسف مجیدزاده» در دهه هشتاد.
– شش فصل کاوش باستانشناسی در بزرگترین شهر سده های اولیه تا میانی اسلامی(شهر قدیم جیرفت) به سرپرستی خانم دکتر حمیده چوبک انجام گرفته است.
همچنین کاوش در گورستان مطوط آباد، کاوش درمحوطه باستانی ورامین جیرفت و کاوش در گورستان و محوطه پیش از تاریخ رمشک(قلعه گنج) ازجمله فعالیت های صورت گرفته باستانشناسی طی ۲۵ سال اخیر می باشد.
متاسفانه همه این کاوش ها و نتایج شگفت انگیزشان که بصورت مستند و علمی ثبت و تایید شده، از دید جناب آقای ماهری دور مانده و ایشان از آن غافل مانده است.
گفتنی است مسئولان مرکز کرمانشناسی در سی امین سال تاسیس این مرکز اقدام به برپایی همایشی به نام گنج سی ساله کردند. در مراسمی که این مرکز در دانشگاه باهنر کرمان برگزار کرد از آقایی به نام دکتر ماهری بعنوان سخنران استفاده شد که در حوزه باستانشناسی و تاریخی استان سخنانی ایراد کرد، سخنانی که مبنای آن به گزارشهای دهه چهل می رسید تا وضعیت امروز . جا دارد مسئولان برای انتخاب سخنران برنامه هایشان دقت بیشتری کنند تا اطلاعات آنها درست، منطقی و به روز باشد.
لازم به ذکر است دکتر ماهری کتابی به نام « تمدنهای نخستین کرمان» با همکاری مرکز کرمانشناسی در سال ۷۹ منتشر کرده است که بر مبنای ترجمه گزارش های باستانشناسی دهه ۴۰ نوشته شده است.