توسط: لوار ما
تاریخ: می 1, 2023 زمان انتشار: 6:57 ب.ظ کد خبر: 14858

چگونه طبیعت زیبای دوساری نابود شد؟

دوساری به عنوان یکی از شهرهای جنوب شرق استان کرمان و از توابع عنبرآباد در سال های اخیر دچار بحران شدید کم آّبی و فرونشست زمین شده است.

این شهر در گذشته یکی از سرسبز ترین مناطق جازموریان به شمار می رفت اما امروز حتی کشت و زرع عمومی مردم دچار مشکلات عدیده شده و دیری نیست که بخش زیادی از سکنه خود را از دست بدهد.
بنا بر بررسی تصاویر ماهواره ای و بازدید های میدانی، این منطقه بیش از یک دهه قبل شروع به فرونشست نموده است. این پدیده زمین شناختی، سبب بروز یک فاجعه زیست محیطی می شود. به نحوی که شیب زمین تغییر نموده و شکاف هایی با ابعاد بسیار بزرگ از چند ده متر تا چندین کیلومتر و به عمق صدها متر در منطقه به وجود آورده است در برخی مناطق حتی عبور و مرور اهالی به دلیل توسعه شکافها ناممکن به نظر می رسد. شیب زمین تغییر نموده و نهر ها و جویبار ها مسیر خود را تغییر داده اند. یکی از همین شکاف ها به طول ۱۲ کیلومتر با امتداد جنوب به شمال، در حال توسعه به سوی شمال است. یک سال قبل هشدار های لازم و اطلاع رسانی ها برای مواجهه با این وضعیت به گوش مسئولین ذیربط رسانیده شد.


اما طبیعت منتظر جلسات و کارگروه ها نماند و حال شکاف وارد شهر دوساری و خصوصاً مناطق مسکونی گردیده است. متاسفانه تنها ۵۰۰ متر تا ورودی چشمه دوساری مانده تا فاجعه واقعی آغاز شود. سرعت رشد شکاف این نوید را می دهد که دست کم طی ۲ سال آینده بخش اعظم آب چشمه دوساری وارد همین شکاف ها شده و شهروندانی که روزگارانی سبز و پر آب را تجربه نموده اند، در انتظار روزهای تلخ بی آبی بمانند.
اما درد هست و درمان نیز هست!!
زمین شناسان بر این باورند با مدیریت یکپارچه منابع آبی همچنین کنترل و مدیریت سیلاب رودخانه ها و سیلاب شهری، می توان به کمک طبیعت مهربان، این شهر را دوباره آباد کرد. نزدیک به یک سال قبل به دعوت شهردار و مشاور محترم شهرداری دوساری، آقایان مهندس عادل خالصی و مهندس مصیب خالصی، بررسی های زمین شناختی توسط دکتر هادی جراحی از دانشگاه تهران شمال آغاز گردید. جلسات متعدد در شهرداری و فرمانداری عنبر آباد به دعوت فرماندار محترم جناب مهندس یزدان افشاری پور برگزار و محوریت صحبت، بحران دوساری در نظر گرفته شد. طرح اولیه برای مدیریت فراگیر منابع آب پیشنهاد شده اما در حال حاضر این تحقیقات به دلیل نبود بودجه متوقف گردیده است. متاسفانه طبیعت آنچنان صبور نیست تا در انتظار سیستم اداری بماند و شبانه روز و بی وقفه، کمر به نابودی شهر بسته است. امید است با تلاش های مسئولین محترم، اقدامات لازم جهت خروج شهر دوساری از وضعیت فوق بحرانی فراهم آید.
هادی جراحی
@mosayeb_khalesi
@EZFRISK