دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» مطرح کرد:
توسط: لوار ما
تاریخ: جولای 31, 2022 زمان انتشار: 6:26 ب.ظ کد خبر: 12135

پيوند جهانیِ «شعر» و «مقاومت»/ کرمان ميزبان شاعران مقاومت ایران و جهان

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» گفت: در اين جشنواره، مفهوم «مقاومت» و هنر «شعر» به‌عنوان ايرانی‌ترين هنر، در کنار هم قرار گرفته‌اند تا کرمان ميزبان شاعران مقاومتِ ايران و جهان باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوارما، مجتبی احمدی در نشست خبری این جشنواره که هشتم مردادماه در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان این‌که از سال گذشته برای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی‌ شد، گفت: فراخوان جشنواره در سوم خردادماه امسال، سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت و پيروزی، در سطح ملی و بین‌المللی منتشر شد.

وی موضوعات جشنواره را «ظلم‌ستیزی»، «عدالت‌طلبی»، «آزادی‌خواهی»، «استکبا‌رستیزی» و «چهره‌های مقاومت در جهان» اعلام کرد و با بیان این‌که موضوعات جشنواره هم، گویای نگاه فراگیر و جهانی این رویداد به مفهوم «مقاومت» است، افزود: همان‌طور که در فراخوان هم آمده، جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، با نگاهی فراگیر به واژه «مقاومت» به‌عنوانِ مفهومی برآمده از فرهنگ ملت‌ها، و با چشم‌اندازی فراتر از همه مرزهای جغرافیایی، برگزار می‌شود.

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» گفت: کرمان، خاصه بعد از شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و قرار گرفتن مزار ايشان در این خطه، با مفهوم مقاومت پيوند خورده و همچنين، «جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی» نام گرفته است.

وی ادامه داد: در اين جشنواره، مفهوم «مقاومت» و هنر «شعر» به‌عنوان ايرانی‌ترين هنر و پرافتخارترين هنر ايرانيان، در کنار هم قرار گرفته‌اند تا «جشنواره جهانی شعر مقاومت» در کرمان، يعنی «جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی»، ميزبان شاعران مقاومتِ ايران و جهان باشد.

وی از برگزاری این جشنواره در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی خبر داد و گفت: البته در کنار این زبان‌ها، زبان‌های دیگری ازجمله اسپانیولی و اردو نیز در شورای تخصصی جشنواره پيشنهاد شد اما درنهايت تصميم گرفته شد که در اولین تجربه جشنواره جهانی شعر مقاومت در کرمان، به سه زبان مذکور بسنده کنيم و پرداختن به زبان‌های دیگر را به دوره‌های بعد موکول کنیم.

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» اين جشنواره را شامل پنج بخشِ شعر فارسی سنتی، شعر فارسی نو، شعر عربی سنتی، شعر عربی نو و شعر انگلیسی ذکر کرد و گفت: در سایت رسمی جشنواره، متن فراخوان به هر سه زبان در اختیار شاعران قرار گرفته است.

وی به برگزاری اختتاميه جشنواره در هفته آخر آبان‌ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: غير از شاعران برگزيده فارسی‌زبان، عرب‌زبان، انگلیسی‌زبان جشنواره، مهمانان ویژه‎‌ای نيز از ميان شاعران سرشناس مقاومت در اختتاميه حضور خواهند داشت.

وی افزود: مراسم پایانی جشنواره طی سه‌روز برگزار خواهد شد و با برنامه‌های عمومی و نشست‌های تخصصی همراه خواهد بود.

احمدی با اشاره به این‌که اعتقاد داریم بخشی از جشنواره باید به‌صورت مردمی برگزار شود، گفت: براي بهره‌مندی بيشتر مردم از اين رويداد فرهنگی، چند شب شعر عمومی نيز در نظر گرفته شده است.

دبیر «جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان» همچنین از برگزاری برنامه‌های تخصصی جشنواره با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران خبر داد و گفت: امیدواریم برگزاری اولین دوره جشنواره بتواند سنگ‌بنای محکمی برای امتداد این رویداد جهانی در کرمان باشد.

گفتنی است شاعران برای خواندن متن کامل فراخوان جشنواره و فرستادن آثار خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی kermanresistancepoem.com مراجعه کنند.