توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 12, 2022 زمان انتشار: 11:44 ب.ظ کد خبر: 12433

وفای به عهد رییس جمهور

محمدرضا واحدی شاعر و نویسنده جیرفتی، یادداشتی برای رییس جمهور نوشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، یادداشت مهندس محمدرضا واحدی به شرح ذیل است.
در هیچ کتاب تاریخی از تاریخ کهن طبری تا عقد العلی للموقف الاعلی تا تاریخ کرمان وزیری و بعدها ، همچنین در هیج سفرنامه ای از ابن بطوطه بگیر تا مارکوپولو تا سر پرسی کاکس تا الان نمی‌بینی اسمی از ایالت کرمان و مکران آورده‌ باشند و سهمی مهم برای توصیف جنوب کرمان نگذاشته باشند.حالا در گذر زمان نامش تمدن ارَتَ بوده باشد یا قمادین بلوکات خمسه باشند یا جیرفت که کلن حوزه‌ی تمدنی هلیل رود است.
به گونه‌ای که مولف حدودالعالم در سال ۳۷۵ ه. قمری “جیرفت را شهری آبادان و پرنعمت میداند و رودی دارد که شصت آسیاب را می‌گرداند و در آب‌های آن زر یافت می‌شود.”
تمدنی آباد و سیر و سازنده و مولد که همواره چشم طمع گرسنگان و گرسنه چشمان غارتگر را متوجه خود دیده، بارها مورد هجوم و تاخت و تاز بوده و تاوان طبع بلند و طبیعت بخشنده اش را به بدترین بهایی پرداخته است.
توصیف تلخی دارد زنده یاد علی اصغر گیلانی وکیل و شاعر جیرفتی بدین مضمون:
دیده بس لشکر اسکندر و هم نوشروان
خورده‌ای قهوه‌ی غُز تحفه‌ی آن اهرمنان
بر سرت زخم ستوران ستمگر مانده
بر دلت داغ جفاهای چو اخگر مانده !
دیاری که با همت نیاکان ما و برکت آب هلیل و خاک حاصلخیزش همواره انبار غله ی ایران بوده و با مراتع بی نهایتش پایتخت زمستانه‌ی حاکمان غز و سلجوقی کرمان! که خودشان و سپاهیان و اسبان شان می‌خوردند و می‌بردند!
جیرفت در عصر جدیدش هم نامی بوده برای خودش! در گاهشمار تاریخ کرمان دکتر نجمی آورده که قریب پنجاه سال پیش وزیر کشور در فرودگاه جیرفت! مورد استقبال استاندار کرمان قرار گرفت! اینها جعل تاریخ نیست اصل تاریخ است. منطقه‌ای که نیم قرن پیشتر با انتخاب کارشناسان به عنوان یکی از ۳ قطب کشاورزی ایران انتخاب شد و تشکیلات عظیم کشاورزی و عمران روستایی، سد و سیلو و فرودکاه و شرکت عظیم کشت و صنعت، شرکت سهامی زراعی، مراکز تبدیلی و صنایع جانبی و مراکز علمی و تحقیقاتی را داشته و سالانه بیش از چهار و نیم ملیون تن محصولات با کیفیت را روانه‌ی بازار خودکفایی و سربلندی کشور می‌کند. آن هم در دنیایی پر آشوب که آذوقه و تجارتش هم سیاسی و باجی و خراجی است. تا باورمان شود توجه به این مناطق مولد، هزینه نیست سرمایه‌گذاری است برای فرداهای بهتر سرزمین مان.
استارت توسعه و استقلال جنوب یکی دو دهه است که به همت دولتمردان و سیاست‌گزاران نظام خورده به گونه ای که بسیاری از ادارات کل جنوب در جیرفت مستقر شده‌اند. اما گویا قرار است برگ زرین این افتخار و احقاق حق، پس از قرن ها بی‌مهری به جنوب، به نام این نظام و این دولت حامی محرومان بخورد.
جایی که رییس جمهور محترم در جمع مردم جنوب و جیرفت با قطعیت و قاطعیت از تشکیل استان کرمان جنوبی گفتند!
مرید پیر مغانم‌ ز من مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد!