توسط: لوار ما
تاریخ: دی 23, 1403 زمان انتشار: ۱۲:۳۵ ب٫ظ کد خبر: 20141

هواپیمایی ماهان! برج مراقبت لوت با شما صحبت می کند

عباس تقی زاده

محدوده تقسیمات کشوری بخش شهداد در کیلومتر ۳۵ از سمت کرمان و از تونل در مسیر روستای گردشگری سیرچ شروع می شود. چند متر که از تونل بیرون برویم از کنار دره ای عبور می کنیم که به ارتفاعات جفتان و محل سقوط هواپیمای ایلیوشین سپاه می رسد. در ادامه ازسیرچ، گذرکرده به شهداد می رسیم. سمت چپ باند خاکی فرودگاهی قرار دارد که قبلا هواپیماهای سمپاش از آن استفاده می کردند اواخر شهریور ۹۵ هم با حضور رزم حسینی استاندار وقت، کلنگ ارتقا آن به عنوان فرودگاه خاکی گردشگری به زمین زده شد تا ظرف دو ماه آماده شود که در عمل هیچ اتفاقی در این محل رخ نداد. طبق مستندات خبرگزاری ایسنا رزم حسینی همان زمان اعلام کرد که ۳۵ میلیون دلار توسط شرکت هواپیمایی ماهان پول وارد این منطقه(شهداد) شده است.
کلنگ به زمین نخورده بود که زمزمه های نامناسب بودن محل فرودگاه به دلیل قرار داشتن در محدوده منبع آب، خطوط برق و… شنیده شد. شرکت هواپیمای ماهان که در قالب مثلت توسعه، معین اقتصادی منطقه شد در روستای ملک آباد در دهستان تکاب شروع به سرمایه گذاری کرد. باند خاکی احداث کرد قرار بود طرح پرورش خارشتر را اجرا کند که تا کنون درباره سرنوشت این طرح و زمین های واگذاری اطلاعاتی منتشر نشده است.
آذر۹۶ یک فروند هواپیمای متعلق به هواپیمایی ماهان پس از پایان عمر عملیاتی و بازنشسته شدن، با هدف تبدیل شدن به رستوران و مرکز تفریحی، آخرین پرواز خود را از کرمان به مقصد شهداد انجام داد و در باند خاکی ملک آباد به زمین نشست و اعلام شد به رستوران تبدیل می شود که تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است. اکوکمپ ماهان به بهره برداری رسید و سازه های آن که بخشی از آنها از چادر تشکیل شده بودند به تدریج، دچار فرسودگی شدند و طرح توسعه آن در سال ۱۴۰۲ اجرا و به بهره برداری رسید.

هواپیمایی ماهان به عنوان سرمایه گذار اقدامات متنوع و جذابی را در گردشگری بیابان لوت پایه گذاری کرد و همچنان طرح های جدید را در حال اجرا دارد. هم به اشتغال منظقه کمک نمود و هم بخشی از گردشگرانی را جذب کرد که به دنبال امکانات ویژه ای بودند که تامین آنها از ماهان بر می آمد.
به تازگی اخبار و شواهدی از فعالیت ها و طرح جدید گردشگری شرکت هواپیمایی ماهان در بیابان لوت منتشر شده است. این اخبار، نگرانی هایی را در جامعه محلی، فعالان محیط زیست، برخی رسانه ها، دوستداران و پژوهشگران بیابان لوت به عنوان نخستین اثرطبیعی ثبت جهانی ایران ایجاد کرده است.
انتظار می رود شرکت هواپیمایی ماهان با شفافیت و در راستای پاسخگویی و اقناع افکار عمومی به عنوان سرمایه گذار و شرکتی پیشرو در حوزه گردشگری با مستندات به نگرانی ها و سوالات ایجاد شده پاسخ دهد. شرکتی که به انجام بدون تاخیر و به موقع پروازهایش اهمیت می دهد باید به اطلاع رسانی به موقع بیشتر اهمیت دهد.
سرمایه گذاری در بیابان لوت باید منطبق با قوانین ثبت جهانی و ملی، اخذ مجوزهای الزامی و داشتن پیوست های زیست محیطی و… باشد. ماهان شرکتی بزرگ و با تجربه است از سویی بیابان لوت نیز سرمایه ای بسیار عظیم تر در ابعاد، محلی، ملی و بین المللی است.
درخواست می شود مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان، استان کرمان، وزارت گردشگری و تمامی دستگاه های ذیربط و نظارتی با تاکید بر پایبندی به ملاحظات و مقررات زیست محیطی، ثبت جهانی و توسعه پایدار، نسبت به پاسخگویی شفاف و مستند به رسانه ها و افکار عمومی در خصوص ابعاد طرح، مجوزها، تعهدات آسیب ندیدن زیست بوم لوت، الزامات پایبندی به مقررات ثبت جهانی، انحصاری نکردن مناطق تحت پوشش و… اقدام کنند.
هیچ کس مخالف سرمایه گذاری و توسعه نیست. توسعه پایدار در چارچوب علمی، منطقی و اصولی با رعایت همه دستورالعمل ها موجب همراهی جوامع محلی، دوستداران و فعالان و ذینفعان حوزه بیابان لوت خواهد شد.
امید می رود شرکت هواپیمایی ماهان به این پیام و درخواست مراقبان و محافظان بیابان لوت که به مثابه برج مراقبت بیابان لوت عمل می کنند پاسخ دهد و با همراهی و همدلی، گردشگری بیابان لوت را ایمن و در دالان تعیین شده پرواز دهد. پروازی که در آن برای همه ذینفعان بیابان لوت بویژه جامعه محلی امکان مشارکت و حضور فراهم شود. بیابان لوت، سرمایه ای همگانی برای نسل های امروز و فرداست. آن را برای شهداد، برای کرمان، برای ایران، برای جهان، برای فردا برای فرزندانمان حفظ کنیم.