توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 3, 2022 زمان انتشار: 9:45 ق.ظ کد خبر: 12212

نقش مهم سازه های آبخیزداری جنوب کرمان در کاهش قدرت تخریب سیلاب اخیر

بارش‌های بی سابقه روزهای اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد و مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه ۹۸۰ پروژه مکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هفت شهرستان جنوبی استان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر حدود ۳۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

حمزه احمدی با اشاره به اینکه در بارندگی های اخیر ۳۵۰ میلیون مترمکعب روانآب ایجاد شد، بیان داشت: از این میزان ۷۰ میلیون مترمکعب روانآب مدیریت و ۲۵ میلیون مترمکعب آن کنترل شد، که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است تصریح کرد: در سال جاری نیز ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در ۳۵ حوزه  آبخیز جنوب کرمان در حال اجرایی شدن است.

احمدی گفت: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در بارندگی های اخیر هیچگونه خسارتی به سازه های آبخیزداری وارد نشده است، بر ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید و عنوان کرد: ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه های آبخیز و رتبه بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی جهت اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت جامع حوزه های آبخیز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) می باشد افزود: کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی، مقابله با خشکسالی برخی از اهداف اجرای این پروژه ها است.