توسط: لوار ما
تاریخ: دسامبر 5, 2022 زمان انتشار: 8:08 ق.ظ کد خبر: 13554

نشست خبری کمپین اطلاع رسانی اچ آی وی/ ایدز برگزار شد

نشست خبری کمپین اطلاع رسانی بیماری اچ آی وی/ ایدز عصر 13 آذرماه با حضور خبرنگاران در سالن سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، دکتر محسن بارونی معاون بهداشتی، دکتر سعید صحبتی مدیر گروه مبارزه با بیماری ها، دکتر نسیم نصیری کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دکتر ابراهیم رنجبر رئیس مرکز مشاره بیماری های رفتاری دانشگاه به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

۴۰ درصد افراد جامعه اطلاعات درستی از بیماری و راههای انقال بیماری اچ آی وی/ ایدز ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اول دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی اچ آی وی نام گذاری شده که نقش رسانه در اطلاع رسانی آن بسیار اهمیت دارد.

دکتر محسن بارونی افزود: ایدز واژه ای است که از لحاظ بالینی یکی از مراحل بیماری اچ آی وی است.

وی در خصوص نقش بهداشت در کنترل این بیماری گفت: نقش ما در این زمینه این است که افرادی که مبتلا به اچ آی وی شدند را شناسایی کرده و با ارائه خدمات سلامت و بهداشت، زنجیره ابتلای افراد دیگر را بشکنیم.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها گفت: رسانه ها می توانند با پوشش خبری و اطلاع رسانی درخصوص مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ما و خدمات و فعالیت های که در این مراکز صورت می گیرد، در اطلاع رسانی به مردم موثر باشند.

دکتر بارونی تشریح کرد: در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، اطلاعات کاملا محرمانه بوده و تست احتمال ابتلا به اچ آی وی به صورت رایگان گرفته می شود.

وی گفت: درمان اچ آی وی از لحاظ داروهای ضد ویروسی به صورت ترکیب درمانی بوده و ویروس آنقدر ضعیف می شود که امکان انتقال آن بسیار کم می شود و فرد دیگر به عنوان مبتلا شناخته نمی شوند. اما در صورت عدم مصرف دارو، بیماری برگشت پذیر است.

وی در خصوص نگرانی های اصلی در مورد بیماری ایدز گفت: افزایش ابتلا در نوجوانان و سنین کمتر، و افزایش ابتلای زنان و نسبت آن با ابتلای مردان زنگ خطر محسوب می شوند.

دکتر بارونی افزود: اگر ابتلا به اچ آی وی روند کاهش سنی مبتلایان را داشته باشد بسیار خطرناک است.

وی بیان کرد: در ایران بیماران بیشترین تعداد در رنج سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده و متوسط آن ۲۵ سال است.

بارونی ادامه داد: یک نگرانی دیگر تغییر نسبت روش های انتقال مثل تماس جنسی، انتقال مادر به نوزاد، تزریق و مسائل مرتبط با خون و فرآورده های خونی است. به طوریکه الان بحث انتقال جنسی بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است.

وی گفت: با توزیع سرنگ در مراکز دی آی سی در بین معتادین و شناسایی افرادی که تست اچ آی وی آنها مثبت شده است، نگرانی بحث سرنگ تزریق مشترک را کمتر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: هدف اصلی بهداشت، تشخیص زودهنگام بیماری اچ آی وی است زیرا با تشخیص زودتر بیماری، تعداد سال های زندگی افراد بسیار افزایش پیدا می کند.

بارونی ادامه داد: در سال ۱۹۸۱ که اولین کیس مبتلا شناسایی شد، افراد مبتلا بین ۵ تا ۱۰ سال بعد فوت می شدند اما امروزه بیمارانی داریم که با مصرف صحیح دارو طول عمر بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: افراد مبتلا باید در عین اینکه دارو مصرف می کنند، رفتارهای کنترل شده و پیشگیری کننده داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تاکید ما بر آموزش پیشگیری از ابتلا به بیماری اچ آی وی است که مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در این زمینه فعالیت دارد.

وی در خصوص آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز گفت: با شکل کیفی، ۴۰ درصد افراد جامعه اطلاعات درستی در مورد بیماری ایدز و راه های انتقال و یا درمان آن ندارند.

وی رعایت تعهد اخلاقی و پایبندی به نظام خانواده را در کاهش میزان ابتلا به بیماری اچ آی وی بسیار موثر دانست و گفت: افراد متعهد به خانواده به طور معنی داری کمتر دچار بیماری می شوند.

بارونی ادامه داد: تسهیل امر ازدواج در جوانان و استفاده از وسایل محافظت فردی در افرادی که احتمال ابتلای آنها به بیماری وجود دارد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی گفت: ما در سطح استان با آموزش و پرورش ارتباط خوبی داریم به طوری که برای هر گروه سنی با استفاده از زبان علمی مناسب آنها صحبت خواهیم کرد. ویروس این بیماری برای ما مثل سایر ویروس هاست که با ملاحظات آموزش و پرورش برای گروه های سنی مختلف با زبان مناسب آنها صحبت خواهیم کرد.

بارونی با اشاره به لزوم حضور متخصصین در آموزش مردم گفت: وقتی متخصصین حوزه بهداشت صحبت می کنند از عواقب و عوارض مسئله به صورت علمی صحبت خواهند کرد زیرا تا آموزش نباشد نمی توان حلقه های مرتبط با اچ آی وی را شکست داد.

بارونی بزرگترین مانع آموزش در جامعه را عدم وجود زبان مشترکی بین سیاست گذاران دانست و گفت: ایجاد زبان مشترک و تبیین اهداف آموزش می تواند موانع مختلف را برطرف کند.

وی ادامه داد: اگر سیاست گذار ابعاد مختلف بیماری را نداند و سواد سلامت لازم در خصوص بیماری را نداشته باشد ممکن است مانع آموزش صحیح شود.

وی بیان کرد: وقتی سواد سلامت اچ آی وی وجود داشته باشد بدون شک نگاه به آن مثل بیماری کووید خواهد بود و تا زمانی که مسائل فرهنگی رادر این باره حل نکنیم، آموزش با مشکل مواجه خواهد شد.

تغییر نوع نگرش جامعه به بیماران مبتلا به اچ آی وی ایدز ضروری است

مدیر گروه مبارزه با ییماری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماری ایدز یک بیماری رفتاری و اجتماعی است و درمان این بیماری هم مختص شبکه بهداشت و درمان نیست و همه در این امر دخیل هستند.

دکتر سعید صحبتی با ابراز تاسف از اینکه به مبتلایان به اچ آی وی/ ایدز انگ زده می شود، گفت: نوع نگرش جامعه نسبت به این بیماری باید تغییر کند و اگر دو بیماری ایدز و هپاتیت را با هم مقایسه کنیم این دو بیماری راههای انتقالشان یکی است اما نگاه جامعه به مبتلایان به این بیماری ها یکی نیست که این نگاه باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه یک بیمار مبتلا به اچ آی وی می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد، اظهار داشت: برای فرهنگ سازی در رابطه با این بیماری نیازمند همکاری اصحاب رسانه هستیم.

وی ادامه داد: در سال های اول پیدایش بیماری HIV، بیش از ۹۰ درصد مبتلایان مردها بودند و اکنون براساس آخرین آمارها حدود ۱۹ درصد بیماران در ایران بانوان هستند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷ درصد بیماران جدید از راه جنسی به HIV مبتلا شدند و ۷۵ درصد مبتلایان در رده سنی ۲۰ تا ۴۵ قرار دارند و ۵۵ درصد مبتلایان در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال قرار دارند.

وی ادامه داد: محرمانه بودن خدمات، رایگان بودن همه خدمات و داوطلبانه بودن مراجعه کنندگان را از جمله ویژگی های خدماتی که به بیماران مبتلا به اچ آی وی / ایدز ارائه می شود.

خدمات به بیماران مبتلا به بیماری اچ آی وی/ ایدز رایگان است

کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه همه خدماتی که به بیماران مبتلایان به اچ آی وی ایدز ارائه می شود رایگان است، اظهار داشت: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر کرمان وجود دارد و شهرستان های تابعه تحت پوشش دانشگاه نیز پایگاه مشاوره فعالیت می کند.

دکتر نسیم نصیری افزود: همه افرادی که به این مرکز و پایگاه های مشاوره بیماری ها ی رفتاری مراجعه می کنند، اطلاعات آنها محرمانه خواهد بود و همه خدمات نیز به صورت رایگان ارائه می شود.

وی در مورد داروهای بیماران مبتلا به اچ آی وی/ ایدز گفت: داروهای این بیماران به صورت مستقیم از مرکز بیماری های وزارت بهداشت به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ارسال می شود و خوشبختانه تاکنون در کرمان کمبود دارویی در این مورد نداشتیم.

۲۱۹ نفر تحت پوشش مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه هستند

رئیس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۲۱۹ نفر در کرمان تحت پوشش خدمات این مرکز قرار دارند.

دکتر ابراهیم رنجبر افزود: در این مرکز مشاوره، آزمایش، درمان و آموزش در رابطه با بیماری اج آی وی/ ایدز انجام می شود.

وی ادامه داد: در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری تست تشخیصی سریع پس از مشاوره، انجام و ظرف ۲۰ دقیقه جواب آن آماده می شود. اگر این آزمایش منفی شد ۴۵ روز بعد تکرار و اگر دوباره منفی شد ۳ ماه بعد تکرار می شود و اگر دوباره منفی شد دیگر فرد سالم است. اما اگر این تست در هر یک از مراحل مثبت شود نیاز به بررسی دارد.