توسط: لوار ما
تاریخ: آگوست 1, 2022 زمان انتشار: 11:38 ق.ظ کد خبر: 12139

مراسم باشکوه رونمایی کتاب ” درگذشتن ” در خانه ی امید کرمان/ ۲۸تصویر

شامگاه یکشنبه 9 مردادماه 1401 سالن خانه ی امید بازنشتگان کرمان واقع در پارک مادر شاهد مراسم باشکوه و پر محتوای رونمایی از کتاب '' درگذشتن '' بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، کتاب ” درگذشتن ” که شامل تاملاتی در باب مرگ و زندگی ست، اثر کریستوفر هیچنز است که توسط دکتر فاطمه پورجعفری دکترای ادبیات انگلیسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ترجمه شده است.

در مراسم رونمایی این اثر مکتوب ، مترجم در زمینه محتوای کتاب گفت : کتاب “درگذشتن” اثر کریستوفر هیچنز، مجموعه ای از یادداشت های نویسنده است که تاملات وی را در مورد مرگ و زندگی به تصویر می کشد. این کتاب که بعد از مرگ وی منتشر شده از هفت جستار تشکیل شده که در آن ماجرای تلاش هایش برای غلبه بر بیماری سرطان حنجره را روایت می کند.
وی اضافه کرد : فصل هشتم کتاب، نوشته های پراکنده اوست که هرگز مجال سر و سامان دادن به آنها را پیدا نکرد و فصل آخر یادداشتی است که کارول بلو، همسر نویسنده، در مورد او نوشته است.

پورجعفری درباره ی انگیزه اش برای انتخاب این کتاب جهت ترجمه گفت : پرداختن به مقوله مرگ که یکی از دغدغه های همیشگی همه انسان ها بوده و هست و چرایی و چیستی و انواع مواجهه انسان ها با پیشامرگ و پسامرگ توسط بازماندگان همه این ها انگیزه ی من برای ترجمه این کتاب بود.

وی به درگیری پدر مرحوم خود با سرطان نیز اشاره کرد و گفت این ترجمه به ایشان تقدیم شده است.

پورجعفری در ادامه گفت : آنچه اثر هیچنز را از نوشته های مشابه در مورد مرگ و زندگی متمایز می سازد، نگاه واقع گرایانه و لحن صمیمی و تا اندازه ای طنز اوست و من هم به عنوان مترجم تلاش کرده ام تا این ویژگی خاص اثر را حفظ کرده و به مخاطب منتقل کنم. نویسنده با جزییات، مراحل شیمی درمانی، پرتودرمانی و دیگر مراحل درمان بیماری اش را شرح داده و در خلال همه این تجربیات روزمره یک بیمار مبتلا به سرطان، تاملات خود در مورد مفهوم زندگی و در هم تنیدگی آن را با مرگ نشان می دهد.

در ادامه نشست حسین سبزه صادقی شاعر و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات که موضوع بحثش ” ادبیات ، مرگ و زندگی ” بود گفت : از آنجا که مرگ تنها تجربه ای ست که هیچ زنده ای تجربه اش نکرده و از طرفی زندگی هم اگر مرگ در کنارش نبود جذابیت چندانی شاید نداشت لذا این دو مفهوم کلان زندگی انسان را احاطه و راهش را از سایر موجودات جدا می کنند.

وی در ادامه گفت : انسان پس از ابزارساز شدن و سوق دادن بیشتر خودش به تسلط بر طبیعت و نیازهای بیشترش برای ارتباط آرام آرام از زبان بدن و اشاره به سمت اصوات و تولید نشانه های کلامی رفت و زبان را آفرید و رفته رفته در کنار هر زبانی ، ادبیاتی هم شامل شعر و داستان و… شکل گرفت.

سبزه صادقی اضافه کرد : مضمون همه آفریده های ادبی در همه ی زبان از دو مفهوم مرگ و زندگی خارج نیست هر چند مستقیم به این دو کلان مفهوم اشاره نکرده باشند

وی در مورد نگاه شاعران پارسی به مقوله مرگ گفت : در ادبیات کلاسیک تقریبا با سه دیدگاه مواجهیم یک دیدگاه نگاه عرفان محور افرادی مثل مولوی ست که تن را قفس جان می پندارد و می خواهد با مرگ از این تنگنا رهایی یابد ” مرغ باغ ملکوتم نی ام از عالم خاک – چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم ” برای این دسته از شاعران مرگ شبرین است و در واقع خطاب به مرگ می گویند ” مرگ را برگو اگر مردی بیا – تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ ”

دیدگاه دیگر دیدگاه خیامی ست که به لحظه و آن معتقد است و به وعده ی بهشت چندان دل نمی بندد و می گوید : این نقد بگیر و دست از آن نسیه بشوی چرا که فردا که از این دیر خراب درگذری با هفت هزار سالگان سر به سر و یکسان و همراه خواهی شد ، خاک خاک .

دیدگاه دیگر که واقع بینانه تر و بر اساس اجتماعیات و تجربه زیستی واقعی تر بشر است شامل دیدگاه افرادی مثل سعدی ست.
این دیدگاه ریشه در زندگی واقعی انسان و با توجه به باورهای انسان و سبک زندگی اش به مقوله مرگ نگاه می کند.
و سعدی که بخشی از ادبیات تعلیمی ما مدیون اوست هم در نظم و هم نثر در ژرف ساخت آفریده های ادبی اش توجه مخاطب را به مقوله مرگ معطوف می دارد .

وی در ادامه با خواندن اشعاری از معاصرینی مثل فروغ سهراب شاملو و … به نگاه آنها به مقوله مرگ و زندگی اشاراتی داشت

پایان بخش صحبت های این شاعر و پژوهشگر ادبیات قرائت چند رباعی با مضمون مرگ از سروده های خودش بود :

هر چند که با کمی درنگ آمده ای

پاییز منی ولی به رنگ آمده ای

ای مرگ برو به من چه مربوط که تو
از این همه زندگی به تنگ آمده ای
….

از مرگ نه از تولدم می ترسم
از شدت تو من از خودم می ترسم

از این که به یک نگاه خیلی راحت
وادادم و عاشقت شدم می ترسم

گنجشک شدم به آسمان خو بکنم
در فرصت شاخه ها هیاهو بکنم

ای مرگ دقیقه ای فقط حوصله کن
این سیب قشنگ و سرخ را بو بکنم

در این برنامه همچنین دکتر عباس محمدی رئیس دانشکده پزشکی سیرجان ، علیرضا دوراندیش مترجم و نویسنده ، علی وحیدپور مدرس زبان به ارائه دیدگاهشان نسبت به مقوله مرگ پرداختند.

در ادامه مراسم طبق خواسته مجری ، سعی بر این شد که نشست از حالت مونولوگ به سمت دیالوگ برود و از افراد حاضر دعوت شد که به بیان دیدگاه و تجربه شان راجع به دو مقوله مرگ و زندگی بپردازند

در این مراسم همچنین یاسر پهلوان مدیر آموزشگاه موسیقی نغمه به نی نوازی و غریبی خوانی پرداخت و شاعرانی نظیر محمدرضا براهام ، مرتضی امیرتیموری ، علی ابراهیمی به قرائت شعر پرداختند.

این برنامه با رونمایی و جشن امضای کتاب خاتمه یافت .

لازم به ذکر است، کتاب مذکور توسط نشر فرهنگ عامه چاپ و منتشر شده است.

تصاویر و گزارش: محمدرضا براهام