در چهارمین رویداد راهرو:
توسط: لوار ما
تاریخ: شهریور 6, 1403 زمان انتشار: ۲:۳۳ ب٫ظ کد خبر: 19080

رونمایی از کتاب «بهارهای جامانده در تقویم» به روایت تصاویر

در چهارمین رویداد راهرو موسسه فرهنگی و فرهنگی باغ کاغذی از کتاب بهارهای جامانده در تقویم "گزین گویه‌ها و گزین سروده‌های کیومرث منشی‌زاده" رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، این آیین با حضور علاقه مندان به ادبیات، پسین دوشنبه ۵ مراد ۱۴۰۳ در سالن باستانی پاریزی کتابخانه ملی شهر کرمان برگزار شد.
در این جلسه، شهرام پارسا مطلق؛ گردآورنده کتاب، شاعر و منتقد ادبی، مهدی صمدانی؛ شاعر و منتقد ادبی و حمید نیک‌نفس؛ شاعر و طنزپرداز به زندگی و شعر کیومرث منشی زاده پرداختند.

شهرام پارسا مطلق گردآورنده کتاب «بهار های جامانده در تقویم» شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی این کتاب در جمع اهالی فرهنگ و هنر گفت: در مورد اهمیت کیومرث منشی زاده و متفاوت بودن زندگی، شعر، نثر و زیست جهان منشی زاده صحبت خواهم کرد.

این شاعر و نویسنده افزود: منشی‌زاده در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی که دهه‌های طلایی ادبیات مدرن کشور ماست، زمان حضور سهراب، شاملو، رویایی و … است، زندگی می کرد.

وی با اشاره به اینکه منشی زاده در جیرفت زاده شده گفت: او برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و آنجا فلسفه ریاضی و فیزیک اتمی خوانده است.

پارسا ادامه داد: او به ایران باز می‌گردد و سپس به فرانسه می‌رود پس از بازگشت در دانشگاه تهران حقوق و فلسفه را باهم میخواهد، چنین فردی منحصر بفرد و بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: منشی‌زاده عضو اولیه کانون شعر و ادب ایران است و در دهه ۴۰ شب شعر او در تهران برگزار می‌شد؛ می توان گفت، او نماد روشن فکری ایران در دهه چهل است. در شب‌های شعر مجله خوشه شاملو شرکت می‌کرد و از اعضای اصلی آن بود، دفتر مجله خوشه در کنار دفتر او در انرژی اتمی بود و بیشتر وقت ها با شاملو پیش هم بودند.

وی اذعان کرد: همچنین در مهمانی‌های سفارت المان جز اولین افرادی بوده که دعوت می‌شده است؛ در همان دهه ها یک ستون در روزنامه کیهان به نام «شلاق از روبه رو» می نوشت که مخاطبان زیادی داشت.

وی با بیان اینکه چرا منشی زاده آنطور که شایسته است شناخته نشد، تصریح کرد: برخی ها می گویند منشی زاده در حاشیه ماند اما من می‌گویم منشی زاده حاشیه را انتخاب کرد او به هیچ چیز اهمیت نمیداد آنگونه که بزرگی از ادبیات میگفت من در زندگی به هیچ چیز حسادت نکردم جز این قلندر کرمانی!

وی تصریح کرد: او از زمان خودش جلوتر بود و اشعار به طوریست که گمان می رود شاعری امروزی آن را سراییده است، خودش میگفت شعر محصول درد ها، رنج ها و ناکامی است.

مهدی صمدانی، شاعر و منتقد کرمانی گفت: طنز در آثار کیومرث منشی زاده بذله گویی و لطیفه نیست بلکه اشاره به منبع وحشت می کند، موضوع مهمی پشت حرف های اوست.

وی افزود: او از طرفی فیلسوف، اهل علم و فیزیکدان است و از طرف دیگر شاعر است.

این شاعر اظهار کرد: این کتاب به بحث ایئولوژیک این شاعر می پردازد و آشکار می کند، حس میکنم منشی زاده به جهان و زبان اثر گذاشت.

وی معتقد است که شعر های او بسیار خاص است چراکه فلسفه، ریاضی و فیزیک میخواند، همزمان در کشور های مختلف درس میخواند و در کنار آن شعر هم می گوید.

حمید نیک نفس، نویسنده کرمانی نیز در این مراسم گفت: کیومرث منشی زاده طنز پرداز و صاحب نظر بزرگی بود که با انکه اهل استان کرمان بود آنطور که باید شناخته نشد.

وی افزود: این کتاب کار ارزشمندی است که آقای پارسا آن را انجام دادند و به همان سادگی و زیبایی منتشر کردند.

در پایان این مراسم، جشن امضای کتاب برگزار شد./ منبع خبر؛ ایبنا