توسط: لوار ما
تاریخ: می 17, 2022 زمان انتشار: 2:07 ب.ظ کد خبر: 11407

جلد دوم «دال داستان کرمان» رونمایی شد/تصاویر

عصر روز یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 مجموعه‌ی ترنجستان کرمان میزبان جمعی از فرهیختگان و علاقمندان ادبیات و هنر بود که در آیین رونمایی و جشن امضای جلد دوم «دال داستان کرمان» گرد آمده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، در ابتدای این نشست نویسنده‌ی اثر با برشمردن اهمیت حوزه‌ی نقد در رشد آثار هنری گفت: «رشد آثار هنری نه بر پایه‌ی خلق که بر پایه‌ی نقد، تحلیل و بررسی استوار است.»

حامد حسینی پناه کرمانی افزود: «نقد یک منتقد و تحلیل و موشکافی وی از یک اثر به ویژه در حوزه‌ی ادبیات داستانی کاملاً می‌تواند بر شناخت و بازخوانی یک اثر تأثیر گذاشته و نگاه را به سمت آن اثر و نیز معرفی نویسنده معطوف کند.»

حسینی پناه کرمانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جمع‌آوری کلیه‌ی آثار نویسندگان داستان‌نویس کرمان گفت: «برخی از کتاب‌های این نویسندگان، یا دیگر اصلاً وجود خارجی ندارند و یا دیگر تجدید چاپ نمی‌شوند. از آن جمله کتاب «مارون» خانم بلقیس سلیمانی و یا کتاب «سفر به سمتی دیگر» رضا زنگی آبادی. چالش مهم برای بنده پیدا کردن منابع اصلی برای معرفی کامل کلیه‌ی آثار یک نویسنده بود.»

حامد حسینی پناه کرمانی سپس به معرفی شیوه‌ی خاص بررسی آثار در این مجموعه‌ی پژوهشی پرداخت و آن را که شیوه‌ی «مرور و بررسی»

Review and Investigation

نامیده می‌شود، روشی مدرن در بررسی یک اثر ادبی به ویژه‌ی در حوزه ادبیات داستانی برشمرد.

در بخش بعدی نوبت به چند نفر از نویسندگان داستان‌نویس که آثارشان در جلد دوم «دال داستان کرمان» مورد بررسی و نقد قرار گرفته بود رسید تا در مورد این اثر صحبت کنند.

در ابتدا لیلا راهدار در سخنانی این اثر را اثری ارزشمند دانست که می‌تواند به معرفی داستان کرمان در عرصه‌ی ملی و نیز جهانی گامی بلند و مؤثر باشد.

نویسنده‌ی رمان «پری‌ماه» افزود: «تلاش آقای حسینی پناه ستودنی است و جای چنین اثری در ادبیات استان کرمان خالی بود.»

در بخش بعدی سعید کوشش در سخنانی به جایگاه و اهمیت این اثر پرداخت و گفت: «ادبیات مرکزنشین تلاش دارد ادبیاتی که در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل می‌گیرد را تحت سیطره‌ی خود درآورد و بدین منظور تمام آثار و نویسندگانی که همسو با روش و اندیشه‌های آنان نیست در بایکوت خبری فرو می‌برند و اجازه‌ی دیده شدن به آثار مستقل نویسندگان مستقل نمی‌دهند.»

نویسنده‌ی مجموعه داستان «سنگ ساقی» افزود: «کاری که حامد حسینی پناه کرمانی در این اثر انجام داده حرکتی جسورانه است و دال داستان کرمان می‌تواند به عنوان مرجعی در معرفی آثار و نویسندگان داستان کرمان مؤثر باشد و مورد استفاده‌ی علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.»

سپس نوبت به محمدرضا ذوالعلی رسید. نویسنده‌ی رمان‌های «افغانی‌کِشی« و «بولوار پارادیس» در ابتدا هوش و شیوه‌ی نقد حامد حسینی پناه کرمانی را ستود و گفت: «حوزه‌ی نقد نیاز به دانش وسیعی در ابعاد و شاخه‌های مختلف دارد و مهم‌تر از آن، بی‌غرضی منتقد است. که خوشبختانه حسینی پناه را در حوزه‌ی نقد کاملاً فرد منصف و بی‌غرضی می‌دانم که تلاش دارد جایگاه داستان و نیز نقد ادبی را ارتقا دهد.»

محمدرضا ذوالعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اینکه کلیه‌ی آثار یک نویسنده را جمع‌آوری و مورد کنکاش و بررسی قرار دهی، توان و انرژی زیادی می‌طلبد که خوشبختانه حامد حسینی پناه کرمانی تا کنون از پس این ماجرا به خوبی برآمده است.»

بخش پایانی مراسم به جشن امضای جلد دوم «دال داستان کرمان» اختصاص داشت.

مجموعه‌ی پژوهشی چند جلدی “دال داستان کرمان” به معرفی هنرمندان داستان‌نویس استان کرمان و نقد و بررسی آثار منتشر شده‌ی ایشان اختصاص دارد.

جلد اول “دال داستان کرمان” به معرفی سه داستان‌نویس نام‌آشنا و صاحب سبک یعنی بلقیس سلیمانی، رضا زنگی آبادی و علی اکبرکرمانی‌نژاد اختصاص داشت که در تابستان ۱۴۰۰ چاپ و روانه‌ی بازار کتاب گردید.

جلد دوم این مجموعه به معرفی و بررسی آثار داستانی هنرمندان داستان‌نویس منصور علیمرادی، مرجان عالیشاهی، مهدی بهرامی، محمدرضا ذوالعلی، زهرا میمندی پاریزی، سعید کوشش، لیلا راهدار و محسن علومی اختصاص دارد.

مجموعه‌ی “دال داستان کرمان” که توسط حامد حسینی پناه کرمانی، نویسنده، پژوهشگر و مدیرمسئول نشریه فرهنگی هنری عصر کرمان نوشته شده در جلد سوم که تا پایان ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد به معرفی و بررسی آثار محمد شریفی نعمت آباد، مهدی محبی کرمانی، محمدعلی مسعودی، سهراب براهام و مهدی ایرانمنش پور کرمانی پرداخته است.

به غیر از جلد اول دال داستان کرمان و مجموعه داستان «سیلی» که تاکنون از حامد حسینی پناه کرمانی منتشر شده است، رمان‌های «بی‌کَسان» و «شهر شیشه‌ای» نیز از این نویسنده در دست انتشار است.

تصاویر: مریم اکبری

گزارش: فرزانه فرامرزپور