توسط: لوار ما
تاریخ: تیر 31, 1403 زمان انتشار: ۱۲:۱۳ ب٫ظ کد خبر: 18832

«بهارهای جامانده در تقویم» منتشر شد

«بهارهای جامانده در تقویم» مجموعه گزین گویه‌ها و گزین سروده‌های دکتر کیومرث منشی زاده شاعر، متفکر و طنز پرداز معاصر است که به کوشش شهرام پارسا مطلق در انتشارات متن برتر در ۲۰۰ صفحه چاپ و منتشر شده است.

پایگاه خبری تحلیلی لوار/ این کتاب شامل ۲۸۵ گزین گویه،  ۸۴ گزین سروده است که از میان کتاب ها، یادداشت ها، مصاحبه‌ها و اشعار کیومرث منشی‌زاده از دهه‌های ۴۰ و ۵۰  خورشیدی تا زمان درگذشت شاعر انتخاب شده اند. فصل پایانی کتاب با عنوان « تنهایی پرهیاهو» شامل یادداشت هایی از مهدی اخوان لنگرودی، مجید رفعتی، فرزین هومان فر، سید عبدالجواد موسوی و یاسین نمکچیان در مورد زندگی و شعر منشی‌زاده است.

شهرام پارسامطلق در مقدمه کتاب می نویسد: « کیومرث منشی‌زاده از جمله نام هایی است که هر چه در موردش بنویسی چیزی از او کاسته‌ای و همیشه حرفی راجع به زوایای پنهان و چند بعدی زندگی‌اش ناگفته می‌ماند. به باور من، منشی زاده، متفاوت‌ترین شاعر شعر مدرن ما بود و این تفاوت در شعر،  نثر و زیست جهانش به آسانی قابل درک و تشخیص است. کمتر شاعری بعد از نیما داریم که شعر را با ریاضی، رنگ، فیزیک و فلسفه پیوند بزند، همزمان در چندین رشته متخصص باشد، با چند زبان آشنا باشد، با اتخاذ شیوه‌ی نوینی در طنزنویسی بر متأخرانش تأثیرات شگرفی بگذارد و شعرش با استقلال زبان و بیان از دهه‌ی ۴۰ تا امروز همچنان مدرن بماند. نبوغ شگفت‌آور شفاهی او نیز از جمله مواردی است که در کمتر کسی، نظیرش را می‌توان پیدا کرد »

مولف در بخش دیگری از مقدمه کتاب می نویسد: « عضویت در اولین دوره کانون نویسندگان ایران، شعرخوانی در جلسات شعر انستیتو گوته معروف به «ده شب» و مناظره‌های تلویزیونی قبل از انقلاب با حضور فردید، نصر اصفهانی، احسان نراقی  دوستی و هم‌نشینی با بزرگان شعر و هنر معاصر از جمله احمد شاملو ، نصرت رحمانی ، یدالله رؤیایی و… ، تدریس جامعه‌شناسی هنر در دانشگاه تهران و… او را به چهره‌ای کم‌نظیر در ادبیات معاصر بدل کرده است. در مورد کیومرث منشی‌زاده و شعرش بسیار گفته و نوشته‌اند از جمله در کتاب های « یک هفته با شاملو» و « از کافه نادری تا کافه فیروز»  اثر مهدی اخوان لنگرودی  و شمس لنگرودی در کتاب های «تاریخ تحلیلی شعر نو» و مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر» و…  مستند «شعر رنگی» به تهیه کنندگی داریوش مهرجویی و کارگردانی وحیده محمدی فر، فیلم «ژاندارم صلح سرخ» بر اساس یکی از شعرهای بلند منشی زاده  به کارگردانی زهره تیموری و همچنین فیلم سورئال کیومرث درم‌بخش بر اساس شعر بلند«سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ پریده» از جمله فیلم هایی هستند که از زندگی و شعر منشی زاده ساخته شده اند.

دکتر کیومرث منشی زاده متولد ۱۳۱۷ در جیرفت است که در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶ در تهران درگذشت.