در سالروز شهادت امام هشتم همراه با پیاده روی آیینی مردم منطقه در محل امام زاده سیدعبدالله(ع) برگزار شد؛
توسط: لوار ما
تاریخ: شهریور 16, 1403 زمان انتشار: ۱۲:۴۴ ب٫ظ کد خبر: 19168

برگزاری سومین همایش پیرغلامان حسینی در جبالبارز جنوبی

دکتر صادقی ، شاعر و پژوهشگر؛ سبک و لحن خاص نوحه خوانی مرحوم عباس گلشنی اگر در منظر رسانه ها قرار گرفته بود بی شک مانند بخشوی بوشهری شهرتی کشوری پیدا می کرد.

به گزارش خبرنگار ما، چهارشنبه چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۳ شمسی مصادف با سی ام ماه صفر ۱۴۴۶ قمری مسیر شهر مردهک به سمت روستای نوورک و بقعه امامزاده سیدعبدالله شاهد پیاده روی اعتقادی شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا .ع . مردم بخش جبالبارز جنوبی و اطراف و اکناف بود.

در این مسیر چند کیلومتری، مردم منطقه از روستاهای مختلف موکب هایی برپا کرده بودند تا پذیرایی از حاجت جویانی که در هوای گرم شهریور قصد پیوند زدن دلهایشان به ائمه اطهار را داشتند را انجام دهند.
بوی شربت لیموی خنک همراه با طعم شیرین شله زرد کام زائران را شیرین می کرد ، زنان و مردان و کودکانی که پیاده روی و تحمل گرما را دلچسب و خودخواسته از ته دل و از سر اعتقادی عمیق انتخاب کرده بودند تا ائمه و به خصوص امام غریب را واسطه شفاعت و برآورنده ی حاجات خود کنند.

بقعه متبرک امامزاده سیدعبدالله که چند قرن است پناهگاه و ملجأ زائران این منطقه است را درختان کهنسال کنار و نخل احاطه کرده اند.

دور تا دور گنبد و بقعه را خادمان امامزاده و برگزارکنندگان همایش فرش کرده اند.

ساعت ۹ صبح است که صدای دلنشین صوت قاری توانای مردهکی جناب فیروز مندی آغاز همایش را ندا می دهد.

جناب سرحدی از مداحان که اجرای برنامه را بر عهده دارد پشت تریبون می رود و یکی یکی از پیرغلامان جهت خواندن نوحه دعوت به عمل می آورد
ذاکران و مداحان پیشکسوت آقایان زینا میرشکاری ، سید ماشالله حسینی ، علیمرادی ، میری، پهلوان نژاد ، پگاه ، اسلامی و…. از جمله کسانی بودند که نوحه خوانی کردند.

بعد از آن از دکتر صادقی شاعر و پژوهشگر دعوت می شود که پیرامون تاریخچه عاشورا و آداب و رسوم بومی عزاداری حسینی در منطقه صحبت کند.
وی ضمن ذکر نام سادات منطقه و تعدادی از پیرغلامان که در گذشته به پویایی فرهنگ عاشورا همت گماشته اند، به آیین علم بندی و سفره های عاشورایی بومی اشاره می کند و در این میان به زنده یاد عباس گلشنی اشاره می کند که سبک خاصی از نوحه خوانی را پایه گذاری کرده بود
وی معتقد است مرحوم گلشنی اگر در منظر رسانه ها قرار گرفته بود بی شک مانند بخشوی بوشهری لحن و سبکش شهرتی کشوری پیدا می کرد
و سپس نوبت به صحبت های حجت الاسلام بسنده می رسد که پیرامون فرهنگ رضوی سخن گفتند.

نوای گرم و موثر مداح توانای جنوبشرق کشور حاج حسن خواجه حیدری که از مجریان و مداحان موثر به خصوص در شبکه خلیج فارس هرمرگان است شوری خاص به این گردهمایی ولایی می دهد.

در ادامه توسط آقای عیسی توکلی معاون سیاسی فرماندار عنبرآباد و آقای احمد توکلی بخشدار جبالبارز جنوبی ، آقای نادر پايدار شهردار مردهک ، فرمانده نیروی انتظامی عنبراباد و جمع دیگری از مسئولان منطقه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از پیرغلامان حسینی تجلیل می شود.

اقامه نماز به امامت حجت الاسلام اندیش و اطعام از سفره سیدالشهدا .ع . پایان بخش مراسم بود.

گزارش: مقداد میرشکاری